۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
رهاسازی آب سدهای کرمان در کویر/ آب‌های جاری هدر می‌روند
گزارش بازار در اوج بی‌آبی؛

رهاسازی آب سدهای کرمان در کویر/ آب‌های جاری هدر می‌روند

کرمان - مسئولان در حالی مردم را به صرفه‌جویی در مصرف آب فرا می‌خوانند که خود هیچ برنامه‌ای برای استحصال آب‌های جاری ندارند و منابع آبی راهی کویر می‌شود.

به گزارش خبرنگار بازار، با اوج گیری کرونا و افزایش مصرف آب در جامعه، کرمان نیز در کنار تابلوهای هشدار در خصوص شیوع کرونا در شهر تابلوهای لزوم صرفه جویی در مصرف آب را بالا برده است.

در هر جایی از شهر می توان بیلبوردهایی را دید که روی آن ها به مردم توصیه شده دست های خود را ۲۰ ثانیه بشورند و در کنار آن ها آب منطقه کرمان تابلوهایی را نصب کرده که در زمان شستشوی دست ها صرفه جویی در مصرف آب را رعایت کنید.

طبق اعلام آب منطقه ای کرمان میزان تولید آب در شهر کرمان با میزان مصرف سر به سر شده و در صورت ادامه روند فعلی به زودی با قطعی آب در شهر مواجه خواهیم شد.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان کرمان به خبرنگار بازار گفت: با شیوع کرونا و شستشوی ۲۰ ثانیه ای دست ها شش لیتر آب در هر بار شستشو هدر می رود.

مصرف آب در کرمان ۴۰ درصد افزایش یافته است

غلامرضا زین الدینی ادامه داد: مصرف آب در استان کرمان ۴۰ درصد افزایش یافته است و این یک هشدار جدی با توجه به منابع آبی محدود موجود در استان و به خصوص شهر کرمان است.

وی گفت: مردم مجبورند مسائل بهداشتی را رعایت کنند اما باید بدانند اگر صرفه جویی نشود در تابستان آبی برای شستشوی دست وجود نخواهد داشت.

وی بیان کرد: با گرم تر شدن هوا در استان کرمان و با توجه به اینکه برداشت آب از فصل زمستان به صورت حداکثری انجام شده و منابع زیر زمینی تقویت نشده اند با کمبود آب در تابستان و احتمالا جیره بندی مواجه می شویم.

تا اینجای کار همه چیز منطقی به نظر می رسد اما باید به این نکته هم اشاره کرد که میزان بارندگی در استان کرمان نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد رشد یافته و در حالیکه سال گذشته ۷۰ میلیمتر بارندگی در کرمان روی داده در سال جاری این میزان تا امروز ۱۴۵ میلیمتر بوده است.

ایجاد دریاچه از آبهای شیرین در میانه کویر

بارش ها اما به جای اینکه استحصال شود متاسفانه در قالب سیلابهای بزرگ جنوب و شمال استان را در نوردید و هزاران میلیارد تومان خسارت به جای گذاشت، خانه های مردم را تخریب کرد، زمین های کشاورزی را از بین برد و خسارت های بی سابقه ای به جاده ها و زیر ساخت های استان وارد کرد و در نهایت راهی کویر شد.

این روزها چندین دریاچه در شمال استان در میانه کویر شهداد که از کم آب ترین مناطق استان و غیر مسکونی است ایجاد شده و در بهترین حالت جاذبه ای گردشگری برای چند ماه است و در نهایت آبها تبخیر می شوند.

در جنوب استان نیز آب ها به جازموریان رفته است و بدون اینکه برنامه ای برای استفاده از این منبع بزرگ آبی و یا حداقل بهره برداری زیست محیطی داشته باشیم در تابستان تبخیر می شود

در جنوب استان نیز آب ها به جازموریان رفته است و بدون اینکه برنامه ای برای استفاده از این منبع بزرگ آبی و یا حداقل بهره برداری زیست محیطی داشته باشیم در تابستان تبخیر می شود.

اما نگران کننده ترین مساله جای دیگر است، تعداد محدود سدهای استان بسیار محدود و به صورت کامل آبگیری نشده اند.

محمد اقبالی، کارشناس منابع آبی استان کرمان در گفتگو با بازار می گوید: متاسفانه دو هفته قبل یک هشدار اشتباه قرمز از سوی هواشناسی صادر شد و مسئولان استان از هراس بروز سیلاب و برای حفاظت از سدها اقدام به آزاد کردن بخشی از آب پشت سدها کردند.

هشدار اشتباهی که آب سدها را خالی کرد

وی افزود: البته در گفتگویی که با مسئولان هواشناسی داشتم آنها تاکید کردند که بارها با تماس با دستگاه های مربوط به آنها هشدار داده اند که از تخلیه سدها خودداری کنند چون بارندگی ها بهاره و غیر قابل پیش بینی هستند.

وی ادامه داد: آب سد بافت، جیرفت و حتی سدهای خارکی برای اینکه بتوانند توان مهار سیل احتمالی را داشته باشند رها سازی شده است.

آب سد بافت، جیرفت و حتی سدهای خارکی برای اینکه بتوانند توان مهار سیل احتمالی را داشته باشند رها سازی شده است

اقبالی گفت: به عنوان مثال تخلیه بخشی از آب سد خاکی ده بالا در بالا دست شهر کرمان انجام شد، این در حالیست که در سالهای اخیر این منطقه با تنش جدی بی آبی مواجه است به طوری که در چند کیلومتری کرمان آبرسانی به روستا سیار بوده است.

وی گفت: حراست و نگهداری منابع آبی کرمان بسیار مهم است و با توجه به محدود بودن سدها این کار باید با دقت بیشتر انجام شود.

توپی که هدفمند به زمین مردم شوت می شود

اقبالی افزود: در استان کرمان بیشترین فشار بر روی منابع آب زیر زمینی قرار دارد و متاسفانه آب های سطحی برای تغذیه این سفره ها هم تاثیر قابل توجه نداشته است چون عملا طرح های آب خیز داری به دلیل سالها خشکسالی راکد شده اند و بسیاری از سدهای کوچک نیز به دلیل خشکسالی به مرور تخریب شده اند.

مدیریت مصرف آب زمین بازی است است که توپش در سالهای اخیر در زمین مردم بوده است و مسئولان هر گاه با مشکل بی آبی مواجه شده اند آن را به سمت مردم کرمان شوت کرده اند.

در حالیکه عملا این عملکرد مسئولان است که می تواند برای مدیریت مصرف منابع محدود آب تاثیر گذار باشد.

۷۵ درصد از آب های موجود در کرمان در بخش کشاورزی هدر می رود

استان کرمان که از کم بارش ترین استان های ایران محسوب می شود یک چهارم باغ های کشور را در خود جای داده است و اما ۹۰درصد از آبهای موجود در همین بخش استفاده می شود و به دلیل کشاورزی سنتی در کرمان ۷۵ درصد از آبها به روشهای مختلف هدر می رود و منابع آبی بدون اینکه بتواند تاثیری بر اقتصاد استان داشته باشد تبخیر و یا جذب زمین می شود.

از سوی دیگر کشاورزی استان کرمان نیز هنوز نتوانسته راه خود را در خلق ثروت و تولید محصولات صادرات محور پیدا کند و در این میان سیاست های مدیریتی در کرمان به سمت هدر رفتن آب ها گام بر می دارد.

کد خبر: ۱۵٬۶۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha