۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۳
تامین بیش از ۸۴ درصد نیاز پوشاک کشور از تولید داخل
نائب رئیس اتحادیه محصولات نساجی مطرح کرد

تامین بیش از ۸۴ درصد نیاز پوشاک کشور از تولید داخل

نائب رئیس اتحادیه تولید و صادرات محصولات نساجی و پوشاک گفت: مصرف پوشاک کشور ۴۵۰ هزار تن در سال است که از این میزان ۳۸۰ هزار تن (۸۴ و ۴ دهم درصد) در داخل تولید می‌شود.

به گزارش بازار، مجید نامی افزود: اگر بتوان در زمینه بازارسازی و افزایش قدرت خرید مردم کمک کرد بدون شک میزان تولید می‌تواند افزایش پیدا کند، زیرا این ظرفیت در کشور به خوبی وجود دارد.

نامی با بیان اینکه متاسفانه مصرف سرانه پوشاک کشور از هشت درصد به سه درصد کاهش پیدا کرده است گفت: پوشاک یک کالای بسیار قاچاق‌پذیر است، زمانی که واردات پوشاک آزاد بود کالا به وفور بصورت قاچاق وارد می‌شد و اکنون که واردات پوشاک ممنوع است نیز به وفور این کالا بصورت قاچاق وارد و در بازارهای داخلی عرضه می‌شود.

وی افزود: متاسفانه ستاد مبارزه با قاچاق کالا نظارت کافی در این زمینه ندارد و به عبارت بهتر، مبارزه با قاچاق در سال‌های اخیر در کشور مغفول واقع شده است.

نامی با اشاره به اینکه بحث صادرات به دلیل مسائل تحریمی مشکلات خاص خود را دارد گفت: تحریم‌ها تبادلات مالی و بانکی را به شدت سخت کرده است.

وی اضافه کرد: صادرات پوشاک در سال گذشته در کشور ۱۱۳ میلیون دلار بوده است، این میزان صادرات در مقایسه با بسیاری از کشورهای که در حوزه پوشاک در حال سرمایه گذاری هستند و هدف صادراتی دارند، خیلی کم است.

نائب رئیس اتحادیه تولیدو صادرات محصولات نساجی و پوشاک گفت: عمده صادرات پوشاک ایران به کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان، آسیای میانه و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است.

نامی افزود: در سه تا چهار سال گذشته به دلیل مشکلات و مسائل تحریمی، واردات اقلام بسیار زیادی از جمله، پوشاک به داخل کشور با هدف مدیریت و صرفه جویی در منابع ارزی ممنوع اعلام شد.

وی اضافه کرد: تکیه بیشتر به محصولات و تولیدات داخلی موجب شد میزان تولید پوشاک در این مدت ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کند.

نامی گفت: هم اکنون ۱۰۰ هزار واحد صنفی و هشت هزار واحد صنعتی در حوزه صنعت نساجی و پوشاک کشور مشغول به کار هستند و یک میلیون نفر بصورت مستقیم در صنعت نساجی و پوشاک کشور افعالیت دارند.

وی اضافه کرد: هم اکنون آمار دقیقی از فعالیت واحدهای بدون مجوز پوشاک در کشور در دسترس نیست ضمن اینکه آمار همین واحدهای صنفی که اعلام می‌شود، بصورت تقریبی است.

کد خبر: ۱۵۶٬۶۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha