۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
توسعه اقتصاد مرز موجب جهش تولید در سیستان و بلوچستان می شود
معاون استاندار سیستان و بلوچستان:

توسعه اقتصاد مرز موجب جهش تولید در سیستان و بلوچستان می شود

زاهدان- سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: توسعه اقتصاد مرز به عنوان یکی از مهمترین رویکردهای جدی این استان در راستای تحقق «جهش تولید» در اولویت قرار دارد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان، ماندانا زنگنه در دیدار با رایزن بازرگانی ایران در افغانستان اظهار داشت: ظرفیت‌های بالای سیستان و بلوچستان در زمینه ارتباط خارجی با کشورهای همسایه به ویژه افغانستان فرصت‌های تجاری بسیار خوبی برای منطقه فراهم کرده است تا از آن علاوه بر تأمین نیازهای داخلی در زمینه جهش تولید و افزایش صادرات استفاده کرد.

وی افزود: قرابت فرهنگی، برخورداری از مرز مشترک و توانمندی اقتصادی، بازار بکر و کم رقابت، مکمل بودن اقتصاد سیستان و بلوچستان و کشور دوست و همسایه افغانستان، موقعیت مناسب کالاهای استان در افغانستان از جمله مزیت‌ها و نقاط قوت تجارت با افغانستان است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: پایانه مرزی میلک بهترین فرصت را برای کشورهای آسیای میانه و افغانستان به منظور توسعه ترانزیت از طریق آب‌های آزاد فراهم کرده است.

وی بیان کرد: سرمایه گذاری در زمینه‌های تولید برق، فولاد، سیمان، صنایع فلزی، خودروسازی، امور بانکی، صنایع غذایی، معدن، نفت و گاز، صنایع شیمیایی، صنایع نوین سنگ‌های ساختمانی و سایر نیازمندی‌های افغانستان از قابلیت‌های این استان برای توسعه همکاریهای اقتصادی ۲ کشور است.

زنگنه با اشاره به اهمیت تجارت و ترانزیت گفت: ایجاد اتاق‌های مشترک بازرگانی صنعت، معدن و کشاورزی و سرمایه گذاری استان و ولایات افغانستان، تسریع در ساخت پل دوم میلک، احداث پایانه صادراتی در شهرستان هیرمند با سرمایه گذاری مشترک با توجه به صدور مجوز از سازمان توسعه تجارت ایران، برگزاری همایش‌ها، سمینارها و نمایشگاه تخصصی استان با هریک از ولایات افغانستان در حوزه سرمایه گذاری در ۲ کشور و احداث منطقه مشترک سرمایه گذاری در مرز رسمی دو کشور برای فراهم شدن شرایط سرمایه گذاری مشترک بخش خصوصی طرفین در مراکز تولیدی و تجاری دو طرف می‌تواند زمینه ساز افزایش تجارت و ترانزیت بین این استان با کشور افغانستان باشد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان با اشاره به صادرات از بازارچه‌های مرزی استان گفت: مجموع صادرات ۱۱ ماهه سال گذشته از گمرکات و بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان به کشور افغانستان ۴۵۱ میلیون و ۱۹۵ هزار و ۳۸۰ دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن ۶۲ درصد افزایش داشته است.

وی عمده کالاهای صادراتی استان سیستان و بلوچستان را سیمان، سیب درختی، کاشی و سرامیک عنوان کرد و افزود: بیشترین حجم صادرات این مدت استان به کشور افغانستان از طریق بازارچه‌های مرزی انجام شده است.

زنگنه با بیان اینکه مبادلات تجاری مرزی یکی از شاخص‌های اصلی در برقراری ارتباط بین کشورهای همسایه و امرار معاش مردم مرزنشین است اظهار داشت: توجه به چنین مبادلات و داد و ستدهایی در نوع خود افزایش و توسعه همکاری‌های متقابل اقتصادی، گسترش بازارهای محلی، ایجاد صلح و ثبات در مناطق مرزنشین، بهبود امنیت در این مناطق و بهبود زیر ساخت‌ها و خدمات مورد نیاز منطقه و حتی کشور را به همراه دارد.

وی با اشاره به اهمیت مبادلات مرزی سیستان و بلوچستان با کشورهای همسایه گفت: این استان به دلیل همجواری با کشورهای آسیای میانه و دست داشتن در آب‌های آزاد جهانی به عنوان کوتاه‌ترین راه ارتباطی کشورهای حوزه آسیای میانه با جهان شناخته می‌شود که بهره‌گیری از این مزیت می‌تواند آن را به سکوی اقتصادی منطقه تبدیل کند.

کد خبر: ۱۵٬۶۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha