۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۵۲
۴ ماده ای که خودروسازان را ازآن گریزی نیست
خودروسازان از چه مواد اولیه ای استفاده می کنند؟

۴ ماده ای که خودروسازان را ازآن گریزی نیست

صنعت خودرو یکی از صنایعی است که بیشترین مواد اولیه را در جهان مصرف می کند، که در گذر زمان برخی مواد جایگزین یا مقدار مصرف انها کم و زیاد شده است، ۴ ماده ای که بیشترین مصرف در خودرو را دارد، کدامند؟

مهران ابراهیمیان؛ بازار: صنعت خودرو یکی از صنایعی است که بیشترین مواد اولیه را در جهان مصرف می کند، زیرا تولید خودرو به مواد اولیه زیادی از جمله آلومینیوم، شیشه و سنگ آهن و فرآورده های نفتی مورد استفاده در ساخت پلاستیک و لاستیک نیاز دارد.

اگرچه برخی از مواد به کار رفته در ساخت قطعات خودرو در طول سالیان متمادی تا حدودی تغییر کرده است، اما بیشتر مواد مورد استفاده در ساخت خودروها ثابت مانده است. در این گزارش که برگرفته از سایت اینوستوپدیا «Investopedia» است به بررسی جزئیات مواد اولیه ای می پردازیم که در صنعت خودرو استفاده می شود.

۱- فولاد

فولاد از سنگ آهن تولید می شود و می توان آن را یکی از پرمصرف ترین مواد اولیه در ساخت خودرو دانست و به طور متوسط ‌در یک خودرو ۹۰۰ کیلوگرم فولاد مصرف می شود.

از فولاد برای ساخت بدنه و سقف، درها و سایر قطعات آن استفاده می شود. پیشرفت های تکنولوژی در طول سالیان متمادی باعث شده تا خودروسازان بتوانند از فولادهای متفاوت با درجه سختی متفاوت استفاده کنند.

۲- پلاستیک

ترکیبات نفتی به غیر از سوخت در ساخت بسیاری از مواد پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرد. در ساخت خودرو نیز از انواع و طیف گسترده ای از مواد پتروشیمی و پلاستیک استفاده می شود و لذا صنعت خودرو صنعت پتروشیمی در هم تنیده هستند.

بر اساس برآوردها حدود ۱۵۱ کیلوگرم مواد پلاستیکی و کامپوزیت در ساخت یک خودرو گنجانده شده است که حدود ۸ درصد وزن خودرو را تشکیل می دهد.

وزن سبک، دوام و تطبیق پذیری پلاستیک آن را به ماده ای ایده آل برای ساخت قطعات مختلف خودرو از جمله دستگیره درها، دریچه های هوا، داشبورد و کیسه هوا تبدیل کرده است.

۳- آلومینیوم

استفاده از آلومینیوم در صنعت خودرو به دلیل وزن سبک و امکان شکل گیری آن در حال افزایش است و در سال ۱۹۷۵ تنها ۳۸ کیلوگرم آلومینیوم در ساخت یک خودرو استفاده می شد. پیش بینی می شود این رقم در سال ۲۰۲۸ به ۲۵۶ کیلوگرم برسد.

آلومینیوم معمولا در ساخت رینگ های لاستیک خودرو دیده می شوند اما آلومینیوم در ساخت بسیاری از قطعات مهم خودرو مانند فریم موتور جایگزین فولاد شده است.

۴- لاستیک

لاستیک یکی از مهمترین قطعات خودرو است. اما از لاستیک در بسیاری از قطعات خودرو استفاده می شود. تسمه، انواع شیلنگ ها و درزگیر موتورها و... با لاستیک ساخته می شوند.

کد خبر: ۱۵۶٬۵۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha