۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۱
بلاکچین راه حل عبور از سد سوئیفت برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

بلاکچین راه حل عبور از سد سوئیفت برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی

امروزه با آخرین تحول یعنی تمرکززدایی از طریق بلاکچین مواجه هستیم به این معنا که این فناوری خواهان غلبه بر تمامی ناکارآمدی‌هایی که توسط نهادهای واسط (پولی، مالی و بانک‌ها) به وجود آمده است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه شبکه‌های بین‌المللی مانند سوئیفت (انجمن جهانی ارتباطات مالی میان بانکی) در دنیا به صورت متمرکز اداره می‌شوند پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا) گفت: سرمایه‌گذاران متعددی در دنیا قصد دارند در بازارهای نوظهوری مانند ایران با ریسک و بازدهی بالاتری سرمایه‌گذاری کنند اما در حال حاضر با نظارتی که از سمت نظام متمرکز مالی بین‌المللی و نفوذپذیری آن توسط دولت‌های بزرگ وجود دارد، ما نمی‌توانیم از این فضا استفاده کنیم.

این کارشناس رمز ارز اظهار کرد: شبکه‌ای همانند سوئیفت و یا شبکه‌های مشابهی که در دنیا به صورت بین‌المللی در اقتصاد جهانی ایفای نقش می‌کنند، به صورت متمرکز اداره می‌شوند. اتفاقی که در تمرکززدایی توسط بلاکچین می‌افتد، کمرنگ کردن نقش این شبکه‌ها و نظام‌های پرداختی است که به صورت متمرکز اداره می‌شوند.

محمد نظیفی دراین‌باره افزود: اصلی‌ترین ویژگی بلاکچین کمرنگ‌تر شدن نقش نهادهای واسط و تمرکززدایی از آنها است. نظام‌های پرداختی که به صورت غیرمتمرکز اداره می‌شوند، دموکراتیک‌تر هستند و نفوذ کمتری را می‌پذیرند. همین نفوذ کمتر باعث می‌شود شاهد این باشیم که دسترسی دولت‌های بزرگ بر کنترل مبادلات مالی جهان و توسعه قدرت‌ اقتصادی‌شان کمتر شود.

به گفته این کارشناس؛ با توجه به فعالیت دائم اقتصاد (هفت در ۲۴) و وجود شرکت‌هایی که به دلیل پراکندگی جغرافیایی در مناطق زمانی روی کره زمین، همواره آفیس‌های آنها فعال است. سیستم‌های متمرکز، نمی‌تواند این اقتصاد را ساپورت کند زیرا سیستم متمرکز، میراث قرن‌ها پیش است در حالی که تکنولوژی در بازه بلندمدت دچار تغییر و تحولات بسیار جدی شده و هم‌اکنون در عصر دیجیتال و اقتصاد پلتفرمی به سر می‌بریم.

وی با اشاره به اینکه بلاکچین نوعی فناوری است که می‌تواند تمرکززدایی را از بین ببرد، عنوان کرد: امروز با آخرین تحول یعنی تمرکززدایی از طریق بلاکچین مواجه هستیم به این معنا که این فناوری خواهان غلبه بر تمامی ناکارآمدی‌هایی که توسط نهادهای واسط (پولی، مالی و بانک‌ها) به وجود آمده، است زیرا اصلی‌ترین ویژگی بلاکچین کمرنگ‌تر شدن نقش نهادهای واسط و تمرکز زدایی است.

نظیفی با بیان اینکه سیستم‌های مالی به این نتیجه رسیده‌اند که به صورت غیر متمرکز اداره شوند، گفت: تمرکز، دسترسی به بازارهای بین المللی را کاهش می‌دهد و برای اقتصاد کشورهایی چون ایران تحت تحریم آسیب زا است به این معنا که نهادهای واسط محدودیت‌های جدی را در مبادلات اقتصادی کشور رقم می‌زنند.

وی در پاسخ به این سوال که بلاکچین در چه مواردی می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند، گفت: زمان صدور یک کالا همانند طلا، نفت و هر نوع صادراتی نیاز به یک نظام پرداخت است تا بتواند فرآیند پرداخت را مدیریت کند به این معنی که مبلغ مناسب آن را بتوان به داخل کشور برگرداند.

به گفته نظیفی؛ بر بستر بلاکچین و یا با کمک گرفتن از رمز ارزها یا توکن‌های پرداخت می‌توان بین مجموعه‌ای از کشورها که منافع، بازار و یا سیستم پرداختی مشترک دارند، توکن‌هایی را به وجود آورد تا مبادلات خارج از نظام پرداختی بین بانک‌ها، انجام شود.

وی عنوان کرد: به طور کلی این فناوری دست ما را در مبادلات باز می‌کند. البته پنجره فرصت همیشه و تا ابد باز نیست. بنابراین، انتظار می‌رود با رشد تکنولوژی، شاهد پیشرفت‌های بسیاری در حوزه‌ها مالی و بین المللی باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: فرصت بسیار خوبی در فضای رمزارزها و حوزه‌ی تکنولوژی بلاکچین ایجاد شده است تا بتوان مبادلات بین المللی را تسهیل و تسریع و هزینه‌ها را کاهش داد.

نظیفی با تاکید به اینکه این بستر، کاهش هزینه‌ها را به دنبال دارد، گفت: با توجه به اینکه اغلب پرداخت‌ها از طریق نهادهای واسط انجام می‌شود، با گسترش این بستر، از نهادهای واسط عبور کرده و با کاهش هزینه، دسترسی‌ها برای منابع مالی جدید افزایش می‌یابد.

کد خبر: ۱۵۶٬۴۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha