۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
افزایش نرخ بهره بانکی در امریکا بستر را برای رکود اقتصادی فراهم می کند
بازار گزارش می دهد؛

افزایش نرخ بهره بانکی در امریکا بستر را برای رکود اقتصادی فراهم می کند

اقتصاد دنیا در آستانه رکود بزرگی قرار دارد. رکودی که ریشه در سیاست افزایش نرخ بهره بانکی در امریکا دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: با وجود اینکه بانکهای مرکزی در کشورهای صنعتی در تلاش هستند تا از طریق افزایش نرخ بهره با تورم مبارزه کنند و مانع از تشدید مشکلات اقتصادی در جهان شوند ولی بررسی شاخص های اقتصادی و بازارهای مالی نشان می دهد که روزهای سختی در انتظار اقتصاد دنیا است و نمی توان به تداوم همین وضعیت هم امیدی داشت.

مطالعات نشان داده است در طول تاریخ افزایش نرخ بهره بانکی اغلب زمینه را برای رکود اقتصادی در دنیا فراهم کرده است و ایجاد رکود در روزهایی که اقتصاد دنیا درگیر تورم است تبعات اقتصادی و اجتماعی بسیار بدی را به همراه می آورد.

طبق گزارش منتشر شده توسط « ناین نیوز» افزایش شاخص قیمت کالاهای اساسی و تشدید تورم در دنیا نشان می دهد که روزهای سختی در انتظار ماست. آمارها نشان می دهد هزینه زندگی مردم در دنیا به بالاترین سطح طی ۴۱ سال اخیر رسیده است. این وضعیت در کشور استرالیا و اروپا بسیار نگران کننده است ولی مشاهده شاخص های مالی در امریکا نشان می دهد نرخ تورم به خصوص در بخش مواد غذایی در قاره امریکا نگران کننده تر از دیگر کشورها است.

«آدام داون» یکی از تحلیل گران اقتصادی در مصاحبه ای که با نشریه « سان رایز» انجام داده است به افزایش شدید نرخ بهره بانکی در امریکا و تصمیم فدرال رزرو برای تداوم روند افزایشی نرخ بهره در ماه های آتی اشاره کرد و گفت: «مطالعات نشان می دهد هر زمانی که نرخ بهره بانکی با سرعت بالا افزایش پیدا کند، اقتصاد وارد رکود می شود. این تجربه در جریان اجرای سیاستهای مشابه در سالهای قبل هم مشاهده شده است و به نظر می رسد این بار هم دنیا در همان مسیر مشابه در حال حرکت است. از طرف دیگر بررسی شاخص های بازارهای مالی تایید می کند که اقتصاد دنیا در روزهای سختی قرار دارد و روند رشد اقتصادی متوقف شده است. در این شرایط پیش بینی رکود اقتصادی مساله ای قابل انتظار است.»

او با اشاره به مطالعات انجام شده در مورد اقتصاد امریکا و عملکرد بازارها در سالهای اخیر گفت: «از سال ۱۹۵۰ تا کنون، امریکا ۱۵ بار سیاست افزایش نرخ بهره بانکی را اجرا کرده است که در یازده دوره، اجرای این سیاست زمینه را برای ورود به رکود اقتصادی فراهم کرده است.»

فدرال رزرو امریکا برای مقابله با تورم اقدام به افزایش نرخ بهره بانکی کرده است و بر مبنای گزارشهای رسمی از آنجا که این سیاست هنوز نتوانسته است بستر را برای اصلاح شرایط اقتصادی فراهم کند ولی فدرال رزرو امریکا اعلام کرده است سرعت افزایش نرخ بهره را افزایش می دهد و دلیل این مساله هم ارتقای نرخ تورم در امریکا در ماه های اخیر است.

پژوهش ها نشان می دهد نرخ تورم به دلیل تزریق هزاران میلیارد دلار به اقتصاد امریکا در جریان همه گیری کرونا ایجاد شده است. البته درگیری های روسیه و اوکراین و نگرانی از اختلال در عرضه انواع کالاهای تولیدی در این دو کشور از جمله نفت و فراورده های نفتی، کالاهای اساسی به خصوص آلومینیوم و فولاد و در نهایت محصولات کشاورزی هم عامل بسیار مهمی در تشدید تورم در دنیا بوده است.

مساله مهم این است که هنوز نمی توان پیش بینی دقیقی در مورد زمان پایان این بحران ارایه داد زیرا دو طرف درگیر جنگ همچنان به مقابله با هم ادامه می دهند و هیچ خبر مثبتی در مورد پایان این درگیری وجود ندارد.

اقتصاد روسیه هم به دلیل چالشهای ناشی از جنگ و تحریم های وضع شده توسط اروپا و امریکا علیه این کشور متزلزل شده است که خود می تواند توان روسیه برای افزایش تولید محصولات مختلف را کاهش دهد.

کد خبر: ۱۵۶٬۴۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha