۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۳
ظرفیت بکر معاون «صدف کوهی» گلستان| استقبال سرمایه گذاران اندک است
در گفتگو با بازار بیان شد؛

ظرفیت بکر معاون «صدف کوهی» گلستان| استقبال سرمایه گذاران اندک است

گرگان- حسن زاده، سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان با اشاره به این که معادن صدف کوهی کشور تنها در گلستان قرار دارد و ظرفیتی بکر برای توسعه است، استقبال سرمایه گذاران را اندک برشمرد.

درویشعلی حسن زاده در گفتگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: صدف کوهی یک ماده معدنی خدادادی است که براساس تغییرات زمین شناسی در شرق استان گلستان یافت می شود.

وی با بیان اینکه این معادن در دو شهرستان گنبدکاووس و کلاله قرار دارند، افزود: تاکنون ۱۷ معدن صدف کوهی در استان شناسایی شده که از این تعداد ۱۰ معدن فعال بوده و پیمانکاران در حال بهره برداری از آن ها هستند.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان ادامه داد: هفت معدن باقی مانده هم بنا بر سلب صلاحیت هایی که طبق قانون انجام شده فعلاً غیرفعال است.

حسن زاده میزان ذخایر قطعی معادن صدف کوهی در استان را حدود یک میلیارد و ۵۰۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: البته در برخی برآوردها ذخیره احتمالی را تا دو برابر هم پیش بینی کرده اند.

وی همچنین با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۹۳ هزار تن صدف کوهی از معادن استان استخراج شده، اظهار کرد: شرکت های بهره بردار هیچ محدودیتی در برداشت این ماده نداشته و میزان استخراج بستگی به میزان عملکرد بهره برداران دارد.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان در خصوص صادرات این محصول به کشورهای دیگر، گفت: صادرات ماده خام صدف کوهی به دلیل حجم بالا و ارزش مادی پایین و امکان جایگزینی آن با دیگر مواد، توجیه اقتصادی ندارد.

حسن زاده با بیان اینکه هیچ تقاضایی از سوی کشورهای دیگر برای دریافت این ماده معدنی وجود ندارد، تصریح کرد: صدف کوهی هیچی ارزآوری‌ای به استان نداشته و با توجه به اینکه معادن گلستان تنها معادن ایران هستند، پبشنهاد ما استفاده از این ماده در داخل کشور است.

وی افزود: موارد مصرف صدف کوهی هم اکنون در تولید خوراک دام و طیور بوده که به عنوان یک ماده افزودنی به خوراک اضافه می شود.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان در خصوص دیگر مصارف صدف کوهی گفت: این ماده معدنی در سایر حوزه ها از جمله، صنعت ساختمان، صنایع کاغذی، لاستیک سازی و رنگ و رزین استفاده می شود.

حسن زاده از ایجاد بسترهای لازم برای حضور سرمایه گذاران سخن گفت و افزود: ما با ارائه تسهیلات مناسب و همکاری های لازم با سرمایه گذار، زمینه را برای فرآوری این محصول آماده کرده، اما با استقبال کم سرمایه گذاران روبرو شده ایم.

وی از اشتغال مستقیم ۷۰ نفر در ۱۰ معدن صدف کوهی گلستان خبرداد و تصریح کرد: چنانچه صنایع تبدیلی در استان ایجاد شود و سرمایه گذاران اقدام به فرآوری این محصول کنند زمینه های بیشتری برای اشتغال در استان ایجاد خواهد شد.

کد خبر: ۱۵۶٬۳۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha