۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۶
قیمت کود در بازارهای جهانی کاهش یافت
گزارش بازار از تغییرات قیمت جهانی کودهای کشاورزی

قیمت کود در بازارهای جهانی کاهش یافت

از نوامبر ۲۰۲۰ قیمت انواع کودهای کشاورزی افزایشی بوده است و حال برای اولین بار روندی کاهشی در بازارهای جهانی دارد و بیشترین کاهش قیمت هم مربوط به کود اوره است که به نصف رسیده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: کود از جمله نهاده های تولید در بخش کشاورزی است که طی یک تا دو سال گذشته تحت تاثیر یکسری از عوامل قیمت آن روندی افزایشی در بازارهای جهانی داشته است. با این وجود بر اساس گزارشات جهانی منتشر شده برای اولین بار از نوامبر ۲۰۲۰، قیمت بیشتر کودهای خرده فروشی کاهش یافته است. به عبارت دیگر پس از افزایش قیمت کود و رسیدن به بالاترین میزان خود، در نهایت در هفته سوم ماه میلادی جاری کاهش یافت.

بر اساس این گزارش، بیشترین کاهش مربوط به کود اوره و تقریباً به میزان ۵۰ درصد از اواخر ماه مارس بوده است و قیمت نیواورلئان از بالاترین میزان ۹۳۵ دلار در هر تن در سال گذشته به ۴۷۰ دلار در اوایل هفته سوم ژوئن ۲۰۲۲ کاهش یافته است.

هرچند به نظر می رسد قیمت کودهای کشاورزی رو به کاهش است اما مساله این است که طی یک سال قبل قیمتها به قدری بالا رفته که به نظر می رسد کود الان ارزان شده است اما اگر به گذشته برگردیم می بینیم که قیمت کود اوره نسبت به یکسال گذشته هنوز هم بالا است

از سرگیری صادرات چین و نتیجه جنگ روسیه و اوکراین؛ عوامل موثر بر بازار جهانی کودهای کشاورزی در ماه های آینده
جاش لینویل، کارشناس کود می گوید: سطح زیر کشت برخی محصولات از جمله ذرت در جهان کاهش یافته است. همین امر بر کاهش قیمت کودهای کشاورزی اثر گذاشته است. و در حالی که با کاهش قیمت‌ ها، کشاورزان می‌ پرسند که آیا اکنون زمان قفل کردن برخی قیمت‌ ها است این کارشناس می گوید: کشاورزان باید همه چیز را در چشم انداز داشته باشند و هر احتمالی را در نظر بگیرند.

وی می گوید: اگرچه به نظر می رسد قیمت کودهای کشاورزی روندی کاهشی گرفته است اما مساله این است که طی ۱۲ ماه گذشته قیمتها به قدری بالا رفته است که به نظر می رسد کود الان ارزان است اما اگر به گذشته برگردیم می بینیم که قیمت کود اوره نسبت به یکسال گذشته هنوز هم بالا است.

از سوی دیگر وی در خصوص اینکه آیا کاهش قیمت کودهای کشاورزی همچنان ادامه خواهد داشت یا خیر به یورو نیوز می گوید: این بستگی به این دارد که آیا چین صادرات خود را از سر می گیرد یا نه، و نتیجه جنگ در اوکراین نیز بر صادرات محصولات کود روسیه تأثیر خواهد گذاشت. به علاوه، مقدار سطح زیر کشت ذرت برای سال ۲۰۲۳ نیز در روند قیمتی کودهای کشاورزی اثرگذار خواهد بود.

در بحث صادرات انواع کودهای کشاورزی نیز کشور روسیه در رتبه اول قرار دارد به طوری که بیش از ۱۵ درصد از کل کودهای صادراتی به بازارهای جهانی را به خو اختصاص داده است

چین بزرگترین مصرف کننده کودهای کشاورزی و روسیه بزرگترین صادر کننده
شایان ذکر است بر اساس جدیدترین گزارشات جهانی منتشر شده، از نظر ارزش بازار در سال ۲۰۲۲ بالاترین رقم مربوط به یک شرکت کود استرالیایی است که بیشترین ارزش فروش را نسبت به دیگر رقبای خود در سراسر جهان  دارد.

علاوه بر این از نظر میزان مصرف انواع کودهای کشاورزی نیز کشور چین بزرگترین مصرف کننده انواع کودهای کشاورزی محسوب می شود و بیش از ۴۵ میلیون تن سالانه مصرف کود دارد. پس از آن نیز کشورهای «هند، ایالات متحده، برزیل، اندونزی، کانادا، پاکستان، روسیه، فرانسه و ویتنام» در جایگاه های بعدی قرار دارند. این در شرایطی است که در بحث تولید کود نیتروژن نیز کشور چین در جایگاه اول دنیا قرار دارد.

از سوی دیگر بر اساس گزارشات منتشر شده در بحث صادرات انواع کودهای کشاورزی نیز کشور روسیه در رتبه اول قرار دارد به طوری که بیش از ۱۵ درصد از کل کودهای صادراتی به بازارهای جهانی را به خود اختصاص داده است.

کد خبر: ۱۵۶٬۲۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha