۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸
شوک های نفتی در سال ۲۰۲۳ هم ادامه می یابد| احتمال افزایش قیمت طلای سیاه به  ۱۵۰ دلار
بازار گزارش می دهد

شوک های نفتی در سال ۲۰۲۳ هم ادامه می یابد| احتمال افزایش قیمت طلای سیاه به ۱۵۰ دلار

مقامات غربی به شدت نگران هستند که بهای برنت از حدود ۱۲۰دلار فعلی به ۱۵۰ دلار بر بشکه برسد. این نگرانی در حالی است که پیش بینی ها از افزایش تقاضای نفت به بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه در روز حکایت می کند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: قیمت نفت دوباره صعودی شد. بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۱۸ سنت معادل ۰.۱۵ درصد افزایش به ۱۲۲ دلار و ۴۵ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۱۵ سنت معادل ۰.۱۲ درصد افزایش ۱۲۱ دلار و ۸ سنت معامله می‌شود.

رویترز در گزارشی نوشته که کمبود جهانی عرضه نفت در بازار از نگرانی در مورد کاهش تقاضا در چین به‌دنبال افزایش موارد ابتلا به کرونا در پکن و همچنین افزایش نرخ بهره پیشی گرفته و قیمت نفت را بالا برده‌است. اعلام نرخ تورم ۸.۶ درصدی در آمریکا طی هفته گذشته موجب انتظار از رشد نرخ بهره بانکی در این کشور شد. سایر بازارهای مالی هم سقوط کرده‌اند. سرمایه‌گذاران نگرانند فدرال رزرو آمریکا سیاست‌های پولی خود را بیش‌از پیش سختگیرانه کند و باعث رکود شدید اقتصاد شود. درست در شرایطی که بازار با کمبود عرضه مواجه است، آمارهای اعلامی هم از کاهش صادرات نفت ایران خبر می دهد. صادرات نفت ایران بر اساس داده‌های تانکر ترکرز در ماه ژانویه ۲۰۲۲ حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز بوده که این مقدار در ماه مه به ۸۰۰ هزار بشکه و بر اساس داده‌های کپلر از ۷۰۰ هزار بشکه در روز در ماه ژانویه به کمتر از ۵۰۰ هزار بشکه در ماه مه رسیده است، به عبارتی مقدار صادرات نفت ایران بر اساس داده‌های تانکر ترکرز در ماه مه نسبت به ماه ژانویه ۷۰۰ هزار بشکه و بر اساس داده‌های کپلر روزانه ۲۰۰ هزار بشکه کاهش یافته است.

مقدار صادرات نفت ایران بر اساس داده‌های تانکر ترکرز در ماه مه نسبت به ماه ژانویه ۷۰۰ هزار بشکه و بر اساس داده‌های کپلر روزانه ۲۰۰ هزار بشکه کاهش یافته است

طوفان های نفتی دیگری در راه است

اما نگرانی ها نسبت به ادامه رشد قیمت ها همچنان وجود دارد. بلومبرگ در گزارشی آورده که مقامات غربی در خلوت نگران این هستند که بهای برنت از حدود ۱۲۰دلار فعلی به‌زودی به ۱۵۰دلار بر بشکه برسد. برخی می‌ترسند نفت بیشتر هم بالا رود و بعضی حتی فکر می‌کنند تا پایان سال قیمت نفت به ۱۷۵ و ۱۸۰دلار بر بشکه خواهد رسید که تقاضای فشرده‌شده پساکرونایی و تحریم‌های اروپا علیه روسیه از عوامل اصلی آن خواهند بود. به نظر می رسد که شوک های قیمتی، امسال پایان نمی‌یابد و به طور قطع این شوک به سال آینده نیز تسری می‌یابد.

مت اسمیت، تحلیلگر نفت شرکت تحلیلی کپلر پیشتر در این باره به سی ان ان بیزنس گفته بود که قیمت سه رقمی نفت احتمالا ماندنی می‌شود. اگر تقاضای چین پس از پایان دور اخیر قرنطینه‌های کووید، بهبود پیدا کند و تولید نفت روسیه همچنان افت بیشتری پیدا کند، احتمال صعود نفت به رکورد ۱۳۹ دلار که اوایل امسال اتفاق افتاده بود، دور از واقعیت نخواهد بود

آژانس بین المللی انرژی گفته احتمالا تقاضا در سال ۲۰۲۲ حدود ۱.۸ میلیون بشکه رشد کند و به ۱۰۰میلیون بشکه در روز برسد. همین مساله موجب شده که غربی ها به شدت نگران رشد شدید قیمت ها باشند

احتمال رشد ۲.۵ میلیون بشکه ای نفت

پیش بینی های متعددی درباره میزان تقاضای نفت در سال آینده وجود دارد. اما بیشتر داده های آماری از از احتمال رشد یک میلیون تا ۲.۵ میلیون بشکه در روز حکایت می کنند. آژانس بین المللی انرژی گفته احتمالا تقاضا در سال ۲۰۲۲ حدود ۱.۸ میلیون بشکه رشد کند و به ۱۰۰میلیون بشکه در روز برسد. به‌طور معمول هر رشد بالای یک میلیون بشکه در روز در تقاضای سالانه نفت کاملا قوی محسوب می‌شود.

این حجم از افزایش تقاضا در شرایطی پیش بینی شده که وضعیت سمت عرضه چندان تعریفی ندارد. طبق آمار آژانس بین‌المللی انرژی، روسیه سال میلادی گذشته در ۱۴ درصد از تامین جهانی نفت سهم داشت و تحریم‌های غربی علیه روسیه، شکاف قابل توجهی در عرضه ایجاد کرده‌اند. روسیه تقریبا یک میلیون بشکه در روز از تولیدش را در آوریل متوقف کرد و افت تولید این کشور ممکن است در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ به حدود سه میلیون بشکه در روز برسد.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک نیز هفته گذشته گفت که به ‌غیر از دو سه کشور، بقیه اعضای این سازمان به حداکثر تولید رسیده‌اند. اوپک‌پلاس که سال را با ظرفیت مازاد تولید خوبی آغاز کرده بود، حالا به مرز اتمام آن نزدیک می‌شود.

جیووانی استونوو، استراتژیست بانک سرمایه گذاری یو بی اس در این باره گفت: بسیاری از اعضای اوپک به محدودیت ظرفیت تولید خود رسیده‌اند. یعنی افزایش تولید واقعی، احتمالا نصف افزایش هدف گذاری شده خواهد بود.

در شرایطی که بازار نفت بحران ژئوپولتیک در اروپا را تجربه می‌کند وضعیت در منطقه خلیج‌فارس و ثبات عرضه نفت از آن به هیچ روی تضمین شده نیست. مذاکرات ایران با آمریکا بر سر برجام به نتیجه نرسیده است و تنش میان تهران و کشورهای غربی، هرچند کم شدت، به قوت خود باقی است. روابط ایران و اسرائیل نیز تنش فزاینده را تجربه می‌کند و آتش‌بس یمن که برای مدت کوتاهی تمدید شده است، کم و بیش به آتش زیر خاکستر شباهت دارد.

حالا باید منتظر ماند و دید که در روزها و ماه های آینده رکود قیمت ۱۴۷ دلاری نفت در جولای ۲۰۰۸ اینبار در سال ۲۰۲۲ شکسته شده و بهای طلای سیاه از مرز ۱۵۰ دلار هم عبور می کند یا خیر؟

کد خبر: ۱۵۶٬۲۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha