۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱
بهره‌وری رکن اصلی دانش بنیان‌ها است | ضرورت ارتقای کیفی کشاورزی در استان سمنان
در گفت‌وگو با بازار تاکید شد؛

بهره‌وری رکن اصلی دانش بنیان‌ها است | ضرورت ارتقای کیفی کشاورزی در استان سمنان

شاهرود- صالحی پور، کارشناس کشاورزی با بیان اینکه مهمترین کاری که دانش بنیان‌ها می‌توانند برای اقتصاد استان سمنان انجام دهند، ارتقای بهره وری است، گفت: بخش کشاورزی نیاز به این مقوله مهم دارد.

سید حسین صالحی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، در حاشیه نمایشگاه تخصصی کشاورزی شاهرود با بیان اینکه سال جاری به نام دانش بنیان‌ها نامگذاری شده و لذا باید بیش از هر زمان ورود این نوع شرکت‌ها به مقوله تولیدات کشاورزی استان سمنان و کشور را شاهد باشیم، تاکید کرد: ارتقای محصولات به لحاظ کیفی از مهمترین اقداماتی است که دانش بنیان‌ها باید در این زمینه صورت دهند.

وی مهمترین کاری که دانش بنیان‌ها می توانند برای اقتصاد استان سمنان انجام دهند، ارتقای بهره وری است، گفت: بخش کشاورزی نیاز به این مقوله مهم دارد.

خشکسالی و سرمازدگی
این کارشناس کشاورزی با بیان اینکه استان سمنان با پدیده خشکسالی شدید و تغییر اقلیم در نتیجه نفوذ سرما زدگی در اقتصاد کشاورزی محور روبرو است، بیان داشت: دانش بنیان ها در این بخش می توانند خدمات شایانی را صورت دهند.

مهمترین کاری که دانش بنیان ها می توانند برای اقتصاد استان سمنان انجام دهند، ارتقای بهره وری است

صالحی پور با بیان اینکه نیاز مبرمی برای ارتقای کیفی محصولات کشاورزی داریم، گفت: مشکل ما این است که نتوانسته ایم داشته های علمی را در سطح کشت، ترویج دهیم.

وی افزود: دولت در سال های اخیر به خصوص صبر کرده تا کشاورزان به سمت او بیایند و کشاورزان هم صبر کرده اند تا دولت به کمک شان بیاید در نتیجه حلقه وصلی بین یافته های علمی و سطح کشت کشاورزی و حتی دامداری وجود ندارد.

حلقه وصل یافته های علمی و سطح کشت
این کارشناس با بیان اینکه مهمترین کار ویژه دانش بنیان ها می تواند ایجاد همین حلقه وصل باشد، بیان کرد: دانش بنیان ها می توانند به ارتقای کیفی و کمی تولیدات کشاورزی کمک کند و این یک نوع اعتماد نسبت به آنان را پدید می آورد تا کشاورزان عمدتاً سنتی ترغیب شوند تا از روش های جدید بهره بگیرند.

صالحی پور با بیان اینکه یکی از مشکلات امروز ما این است که نتوانسته ایم بین دامداران و کشاورزان نسبت به یافته های جدید اعتماد افزایی کنیم، بیان داشت: مشکل این موضوع نیز به ترویج باز می گردد لذا هر میزان که دانش بنیان ها با تعامل جهاد و مرکز تحقیقات کشاورزی و ... بتواند یافته های علمی جدید داشته باشد، اما نتوانیم از آنان استفاده کنیم، در واقع در جا زده ایم و توسعه ای را شاهد نخواهیم بود.

مشکل ما این است که نتوانسته ایم داشته های علمی را در سطح کشت، ترویج دهیم

وی با اشاره به اینکه توسعه ذاتاً و ماهیتاً با حرکت رو به جلو همراه است، گفت: متاسفانه به دلیل اینکه نتوانسته ایم یافته های علمی را به سطح کشت ببریم در سال های اخیر درجا زده ایم و تنها توانسته ایم آبیاری قطره ای که سال های سال است که در همه جای دنیا وجود داشته، را معرفی کنیم حال آنکه امروز در همین کشورهای همسایه ما دوران پسا آبیاری مدرن نیز به میانه راه رسیده است.

این کارشناس با بیان اینکه امیدواریم در سال جاری که به نام دانش بنیان نامگذاری شده بتوانیم شاهد ایجاد تحولی باشیم، گفت: با شرایط کنونی دشوار بتوان به نقش آفرینی دانش بنیان ها در توسعه کیفی کشاورزی امید داشت مگر اینکه جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات بتوانند حیطه ترویج را توسعه ببخشند.

کد خبر: ۱۵۶٬۱۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha