۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷
استراتژی انگلیس برای تبدیل شدن به ابر قدرت اقتصاد دیجیتال؛ چین کنار شده می شود؟
بازار بررسی کرد؛

استراتژی انگلیس برای تبدیل شدن به ابر قدرت اقتصاد دیجیتال؛ چین کنار شده می شود؟

وزیر فناوری انگلیس در جریان برگزاری مراسم افتتاحیه هفته فناوری لندن، از تدوین استراتژی جدید این کشور برای تبدیل شدن به ابرقدرت اقتصاد دیجیتال جهان و پیشی گرفتن از چین در این زمینه خبر داد.

وحید پورتجریشی؛ بازار: از بین رفتن قرنطینه های سخت کرونایی در بسیاری از نقاط جهان، بار دیگر فرصت برگزاری نمایشگاه ها و رویدادهای بین المللی را هر چند آهسته، به روی ملت های جهان گشوده است؛ رویدادهایی که برخی از آنها مهم تر و برخی هم بیشتر جنبه تفریحی دارند.

«هفته فناوری لندن» نیز از جمله این رویدادها بوده که از روز دوشنبه ۲۳ خرداد ماه در پایتخت انگلیس آغاز شده و تا روز جمعه هفته جاری نیز ادامه خواهد داشت. اما مهمترین رخداد روز نخست برگزاری این رویداد بین المللی، انتشار استراتژی جامع دولت انگلیس برای بخش اقتصاد دیجیتال توسط وزیر فناوری این کشور بود که محتوایی بسیار بلندپروازانه دارد.

استراتژی انگلیس برای تبدیل شدن به ابر قدرت اقتصاد دیجیتال؛ چین کنار شده می شود؟

«کریس فیلیپ» وزیر فناوری انگلیس که سخنران مراسم افتتاحیه این رویداد بود، با رونمایی از این سند، بخش های مهم آن را به نمایش گذاشت که بنا به ادعای وی، انگلیس طی سال های آتی، گوی رقابت را در زمینه اقتصاد دیجیتال از چین خواهد ربود و به یکی از ابرقدرت های بزرگ جهان در حوزه فناوری و اقتصاد دیجیتال تبدیل خواهد شد.

بررسی محتوای سند استراتژی جامع اقتصاد دیجیتال لندن
بر اساس محتوای درج شده در وب سایت رسمی دولت انگلیس، به طور کلی، این سند دو بخش کلی را در بر می گیرد که عبارتند از رشد اقتصاد دیجیتال با تکیه بر توسعه مهارت های مربوط به بخش تکنولوژی، سرمایه گذاری و زیر ساخت در بخش نخست و تشکیل شورای خبرگان به منظور پر کردن خلاء موجود در بخش مهارت های دیجیتال و بازبینی قدرت کامپیوتری این کشور در بخش دوم.

استراتژی انگلیس برای تبدیل شدن به ابر قدرت اقتصاد دیجیتال؛ چین کنار شده می شود؟

با این حساب، دولت انگلیس اکنون از طرح جدید خود برای رشد اقتصاد و ایجاد مشاغل با مهارت بیشتر و دستمزدهای بالا و با هدف تقویت جایگاه بریتانیا به عنوان یک ابرقدرت فناوری جهانی، رونمایی کرده و هدف خود را نیز تبدیل شدن این کشور به عنوان مرکز اصلی راه اندازی و رشد کسب و کارهای دیجیتال عنوان نموده است.

لندن همچنین هدف دیگر خود از انتشار این برنامه جامع را حصول اطمینان از این موضوع اعلام کرده که فناوری دیجیتال، زیر ساخت ها و داده های اطلاعاتی منجر به رشد اقتصادی آینده انگلیس و ایجاد مشاغل و مهارت های جدیدی شود که به اقتصاد این کشور کمک چشمگیری کند.

دولت انگلیس همچنین قرار است رهبران بزرگ بخش فناوری جهان را در قالب شورای مهارت های دیجیتال گرد هم آورده تا از این طریق، ضمن بررسی شکاف های موجود در بخش مهارت ورزی و قابلیت های پردازش داده های اطلاعاتی حجیم، راهکار مناسبی برای تقویت فناوری های آینده و مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه کنند.

همچنین ارقام جدید منتشر شده در مراسم افتتاحیه امروز نشان می دهد که دولت انگلیس بیش از ۱۲ میلیارد پوند بودجه برای بخش سرمایه گذاری های خطرپذیر دو حوزه توسعه استارت آپ ها و اسکال آپ های فناوری این کشور در نظر گرفته که بسیار بیشتر از بودجه مشابه در سال ۲۰۲۰ است.

کریس فیلیپ همچنین تاکید کرد که از زمان در نظر گرفتن چنین بودجه ای برای توسعه استارت آپ های بخش فناوری از سال ۲۰۱۷، این بخش از اقتصاد انگلیس رونق ویژه ای گرفته و رشد آن بیش از ۲.۵ برابر رشد اقتصادی کل بریتانیا بوده است!

آمار جالب ارائه شده دیگر توسط وزیر فناوری انگلیس در جریان برگزاری مراسم افتتاحیه امروز، تاسیس یک شرکت فعال در بخش فناوری به ازای هر ۱۱ روز طی سال گذشته بوده که ارزش این شرکت ها اکنون بالغ بر یک میلیارد دلار برآورد شده است.

اکنون دولت انگلیس به دنبال توسعه چنین شرکت هایی بر اساس استراتژی جامع ارائه شده است تا بتواند با تزریق بودجه حمایتی بیشتر در این بخش، بازار کسب و کار دیجیتال و مشاغل مرتبط با آن را در این کشور توسعه دهد. لندن معتقد است با تزریق بودجه های کلان در نظر گرفته شده برای توسعه فناوری و اقتصاد دیجیتال، سهم این بازار از اقتصاد انگلیس را تا سال ۲۰۲۵ به ۴۱.۵ میلیارد پوند افزایش داده و دستکم، ۶۷۸ هزار شغل جدید مرتبط به این بخش ایجاد کند.

فیلیپ در خصوص اهمیت توسعه بازار بخش فناوری و اقتصاد دیجیتال گفت: اقتصادهای توسعه یافته با چالش های بلندمدت پیرامون رشد، بهره وری و دستمزدهای واقعی روبرو هستند. همانطور که تاچر در دهه ۱۹۸۰ قدرت بازار را برای متحول کردن اقتصاد ما آزاد کرد، آزاد کردن قدرت بخش فناوری اقتصاد امروز ما را متحول خواهد کرد.

وی همچنین افزود: طی پنج سال گذشته، بریتانیا بیش از هر کشور اروپایی دیگری به عنوان یکی از رهبران بخش فناوری جهان رقابت و فعالیت کرده و اکنون ما مسیر آینده را تعیین خواهیم کرد. استراتژی دیجیتال نقشه راهی است که ما برای تقویت موقعیت جهانی خود به عنوان یک ابرقدرت علم و فناوری دنبال خواهیم کرد. سعادت و جایگاه آینده ما در جهان به آن بستگی دارد.

اما سرفصل های این استراتژی که موارد آن به تفصیل در اتراتژی مذکور شرح و بسط داده شده، به شرح ذیل است:

*زیرساخت: راه‌اندازی زیرساخت‌های دیجیتال در سطح جهانی و یک رژیم نظارتی ساده و حامی رشد که از شهروندان محافظت کرده و در عین حال سرمایه‌گذاری و نوآوری را تشویق می‌کند.

*ایده ها و مالکیت معنوی: تحریک نوآوری از طریق تحقیق و توسعه و افزایش دانش تخصصی بریتانیا در فناوری های آینده، از جمله هوش مصنوعی، نیمه رسانا ها و محاسبات کوانتومی.

*مهارت ها و استعدادها: تقویت جریان استعدادهای بخش فناوری با تکیه بر مهارت های دیجیتالی که اقتصاد در هر مرحله از مدرسه تا یادگیری مادام العمر به آن نیاز داشته و صدور مجموعه ای جامع از روادیدها برای جذب باهوش ترین نخبگان بخش فناوری از سراسر جهان.

*تامین مالی رشد دیجیتال: تشویق سرمایه گذاران بریتانیایی از جمله صندوق های بازنشستگی برای انجام سرمایه گذاری در بخش فناوری این کشور در راستای حمایت از رشد بلندمدت و حمایت از نوآوری های این بخش از طریق برنامه InnovateUK و بانک تجاری بریتانیا.

*اتخاذ رویکرد ملی و سراسری: کمک به کسب‌وکارها در هر منطقه برای استفاده از جدیدترین فناوری‌ها و انتشار مزایای یک اقتصاد دیجیتال قوی در سراسر کشور

*رهبری جهانی در اقتصاد دیجیتال: همکاری در تجارت دیجیتال بین المللی و سیستم های حکمرانی فناوری با محوریت اقتصاد آزاد و باز.

لازم به ذکر است دولت انگلیس از زمان جدایی از اتحادیه اروپا در قالب طرح برگزیت، تلاش های گسترده ای برای متمایز شدن از دیگر کشورهای اروپایی به ویژه در بخش اقتصاد دیجیتال و فناوری های نوین به لطف عدم نیاز به هماهنگی با اعضای اتحادیه اروپا به کار بسته و به نظر می رسد اکنون در مسیر بازسازی اقتصاد در دوران پس کرونا و همچنین تلاش برای رهبری اروپا دوران پیش از قرن بیستم است.

کد خبر: ۱۵۶٬۱۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha