۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۴:۳۲
ملاک‌های تعیین افراد مشمول دریافت یارانه دقیق نیست| گرانی کالاها به بیش از ۴ قلم کالا تسری یافت
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:

ملاک‌های تعیین افراد مشمول دریافت یارانه دقیق نیست| گرانی کالاها به بیش از ۴ قلم کالا تسری یافت

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس با بیان اینکه اطلاعات جمع‌آوری شده برای پرداخت یارانه به افراد دقیق نیست، گفت: بانک اطلاعاتی سامانه جامع رفاه ایرانیان باید به روز شود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، مجتبی رضاخواه درباره شیوه دهک‌بندی خانوار برای پرداخت یارانه، گفت: ملاک‌هایی که برای پرداخت یارانه تعیین شده، دقیق نیست و باید اصلاح شوند زیرا اطلاعات جمع‌آوری شده درباره افراد کاربردی نیست به طور مثال فردی که خودرویی را فروخته و خودروی جدیدی خریداری کرده به دلیل واریز وجه مربوط به فروش خودرو، تراکنش مالی بالایی داشته از سوی دیگر به دلیل برخی نواقص در جامعه اطلاعاتی، در بانک داده‌ها ۲ خودرو به نام وی ثبت شده و این فرد از دریافت یارانه محروم شده است در حالیکه تنها یک خودرو دارا است.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با تشریح مثال دیگری به نادرست بودن اطلاعات مربوط به دهک‌بندی خانوار اشاره کرد و افزود: فردی که خانه‌ای را به صورت پیش فروش خریداری کرده و پس از فروش این خانه، مسکن دیگری را خریداری کرده، به دلیل تراکنش مالی بالا ناشی از واریز وجه‌های مربوط به خرید و فرش مسکن از افراد مشمول یارانه خارج شده است.

بانک اطلاعاتی سامانه جامع رفاه ایرانیان باید به روز شود
وی با بیان اینکه بانک اطلاعاتی سامانه جامع رفاه ایرانیان باید به روز شود، اضافه کرد: اطلاعات این سامانه در وهله نخست باید دقیق و مناسب شود و در گام بعدی فرمولی که دهک خانوارها را تعیین می‌کند، اصلاح شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر ضرورت اجرای درست قانون مجلس در این حوزه، تصریح کرد: براساس قانون مجلس، زیان رفاهی افراد باید نسبت به شهریور سال ۱۴۰۰ جبران شود که براساس بررسی‌های انجام شده، مشخص شد که دولت در شیوه جدید تنها به ۹۰ درصد یارانه‌بگیران قبلی، یارانه پرداخت می‌کند که این روش دولت با قانون مجلس منطبق نیست زیرا طبق مصوبه مجلس زیان رفاهی عموم مردم باید جبران شود.

یارانه پرداختی دولت با افزایش قیمت کالاها، متناسب نیست
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس با طرح این سوال که آیا یارانه پرداختی دولت کفاف افزایش هزینه‌ها را می‌دهد؟ تصریح کرد: دولت پیش از این ادعا می‌کرد که تنها قیمت ۴ قلم کالا افزایش خواهد داشت در حالیکه اکنون شاهد هستیم کالاهایی مانند سیب‌زمینی، حبوبات و آن‌هایی که تولید آن‌ها ارتباطی با مرغ، تخم‌مرغ، لبنیات و روغن ندارد نیز گران شده‌اند، دولت باید تلاش می‌کرد بازار را کنترل کند.

رضاخواه افزود: دولت معتقد بود که افزایش قیمت ۴ قلم کالا را از طریق پرداخت یارانه جبران می‌کند، اما باید به این نکته توجه کرد که این ۴ قلم کالا، مواد اولیه کالاهایی مانند کیک، شیرینی، و... بنابراین دایره شمول این گرانی به ۴ کالا محدود نمی‌شود.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت کالاها با یارانه پرداختی دولت، متناسب نیست، ادامه داد: چه کسی در این زمینه پاسخگو است؛ وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت یا معاون اول رئیس جمهور؟ با وجود اینکه دولت پیش‌بینی افزایش قیمت فقط ۴ قلم کالا را داشت اما این گرانی به تعداد زیادی کالاها تسری پیدا کرده است.

کد خبر: ۱۵۶٬۱۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha