۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۶
بعد از یک توقف ۴۰ ساله؛ صادرات ال پی جی از اسکله های پالایشگاه آبادان از سر گرفته می شود
مدیرعامل پالایشگاه آبادان در گفتگو با بازار:

بعد از یک توقف ۴۰ ساله؛ صادرات ال پی جی از اسکله های پالایشگاه آبادان از سر گرفته می شود

مدیرعامل پالایشگاه آبادان از افزایش تولید بنزین به ۱۵ میلیون لیتر در روز تا سال ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: بعد از یک توقف ۴۰ ساله از مهر امسال صادرات ال پی جی را از اسکله های پالایشگاه از سر گرفته می شود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: «بعد از یک توقف ۴۰ ساله قرار است که صادرات ال پی جی از اسکله های پالایشگاه آبادان از سر گرفته شود.» این خبر را مدیرعامل پالایشگاه آبادان در گفتگو با بازار اعلام کرده که این روزها تقاضا برای مصرف این سوخت در بازار کشورهای اروپایی به شدت بالا رفته است. حکیم قیم می گوید که بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته برای آماده سازی و مقاوم سازی اسکله ها فکر می کنیم که این اتفاق مهم از مهر یا آبان امسال شروع شود. او همچنین در بخشی دیگری از سخنان خود از افزایش ظرفیت تولید بنزین این پالایشگاه به به ۱۵ میلیون لیتر در روز بعد از بهره برداری از بخش دوم فاز ۲ پالایشگاه آبادان خبر می دهد. او می گوید که سرمایه گذاری از کشورهای همچون عمان و عراق و برخی دیگر از کشورها برای همکاری و سرمایه گذاری با پالایشگاه آبادان به ما مراجعه کردند.

بخش اول فاز دوم پالایشگاه آبان طی چند ماه آینده با سرمایه گذاری ۱.۱ میلیارد دلار به بهره برداری خواهد رسید و بعد از آن تکمیل بخش دوم فاز ۲ پالایشگاه آبادان شروع می شود. پیش بینی می شود که تکمیل این بخش ۳ سال زمان ببرد

*برنامه توسعه پالایشگاه آبادان به کجا رسید؟ فاز دوم این پالایشگاه کی وارد مدار خواهد شد؟

بخش اول فاز دوم پالایشگاه آبان طی چند ماه آینده با سرمایه گذاری ۱.۱ میلیارد دلار به بهره برداری خواهد رسید. در بخش اول فاز ۲ پالایشگاه آبادان، واحدهای تولید هیدروژن HPU، هیدروکراکر HCU، گاز مایع LPG، واحد تقطیر نفت خام و واحد تقطیر خلأ CDU/VDU و واحدهای یوتیلیتی و تأسیسات جانبی احداث می شود. با بهره برداری از این فاز بزرگترین واحد پالایشی کشور به ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایشگاه آبادان افزوده خواهد شد.

امیدواریم که تکمیل بخش دوم فاز ۲ پالایشگاه آبادان امسال شروع شود. در بخش دوم فاز ۲ واحدهای تصفیه هیدروژنی و بنزین‌سازی شامل CCR ، NHT ، ISOM ، GHT ، KHT و واحدهای یوتولیتی و تأسیسات جانبی مربوطه با سرمایه‌گذاری حدود ۱.۷ میلیارد دلار ساخته خواهد شد. بر اساس پیش بینی های صورت گرفته تکمیل این بخش چیزی حدود ۳ سال زمان خواهد برد.

*بعد از بهره برداری از بخش دوم فاز دوم پالایشگاه آبادان در ظرفیت تولید محصولات پالایشی چه تغییری ایجاد خواهد شد؟

با در سرویس آمدن فاز دوم از امسال ظرفیت تولید بنزین خام و محصولات با ارزشی همچون ال پی جی و گازوییل افزایش می یابد. طی ۲ الی ۳ سال آینده (تقریبا سال ۱۴۰۴ ) که واحدهای دیگر بخش دوم فاز ۲ هم در سرویس قرار گرفته و ظرفیت تولید از ۱۲ میلیون لیتر در روز فعلی به ۱۵ میلیون لیتر در روز برسد.

در فاز دوم پالایشگاه آبادان نگاه ویژه ای به تولید محصولاتی همچون بنزین و گازوییل و ال پی جی داشتیم. به طوری که با وارد مدار شدن بخش دوم فاز ۲ ظرفیت تولید بنزین از ۱۲ میلیون لیتر به ۱۵ میلیون لیتر در روز می رسد

*در حال حاضر نگرانی های زیادی درباره تامین بنزین در سال های آینده وجود دارد. این نگرانی به قدری است که برخی احتمال می دهند ایران از یک کشور صادرکننده بنزین به یک وارد کننده بنزین تبدیل شود. پالایشگاه آبادان به عنوان بزرگترین پالایشگاه کشور آیا برنامه ای برای افزایش ظرفیت تولید بنزین خود دارد؟

در فاز دوم پالایشگاه آبادان نگاه ویژه ای به تولید محصولاتی همچون بنزین و گازوییل و ال پی جی داشتیم. جالب است که بدانید سهم بنزین از تولیدات فاز جدید پالایشگاه آبادان ۲۷.۹ درصد است و گازوئیل نیز سهمی ۳۰ درصدی دارد. برش‌های سنگین مانند نفت کوره هم در مجموع ۲۴ درصد از سهم فرآورده‌های واحد ۲۱۰ هزار بشکه‌ای پالایشگاه آبادان را به خود اختصاص می‌دهد. این در حالی است که در واحد قدیمی پالایشگاه آبادان نفت کوره سهمی ۴۰ درصدی از فرآورده‌های تولیدی را به خود اختصاص داده بود.

*بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته مقدار تولید بنزین در امسال به چقدر افزایش خواهد یافت؟

ظرفیت تولید بنزین خام در امسال بین ۸ الی ۱۲ میلیون بشکه در روز خواهد بود. باید اشاره کنم که ظرفیت تولید متناسب با کیفیت بنزین مورد نیاز کشور تغییر می کند. به عنوان مثال اگر قرار باشد که بنزین یورو ۴ یا سوپر تولید کنیم باید تولید بنزین معمولی را کاهش داده و به جای آن به ظرفیت تولید بنزین یورو ۴ بیفزاییم.

تولید گازوییل چطور؟

گازوییلی که تولید می کنیم متناسب با شرایط کشور است. نیاز کشور به ما اعلام و ما متناسب با آن برای تولیدش برنامه ریزی می کنیم. در حال حاضر به طور متوسط ۵۰ هزار بشکه گازوییل را تولید می کنیم که با در سرویس قرار گرفتن فازهای مختلف واحد دوم مقدار تولید افزایش و کیفیت آن هم بهبود پیدا می کند .

قرار بر این بود همراه با وارد مدار شدن فاز دوم، ظرفیت واحدهای قدیمی کاسته شده و واحدهای قدیمی، از سرویس خارج شود. اما حالا مقرر شده که با هزینه بسیار کم حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیون دلار واحدهای قدیمی را به روز رسانی شده و مجددا در سرویس قرار گیرند. ابا این تصمیم به جای صرف هزینه ۵ تا ۶ میلیارد دلار با به روز رسانی واحدهای قدیمی به اندازه یک پالایشگاه به ظرفیت کشور افزوده شود

*با توجه به بلاتکلیفی وضعیت برجام و ادامه لغو تحریم های اقتصادی تاکید وزارت نفت بر توسعه ظرفیت واحدهای پالایشی آیا برنامه دیگری برای افزایش ظرفیت تولیدات خود دارید؟

قرار بر این بود همراه با وارد مدار شدن فاز دوم، ظرفیت واحدهای قدیمی کاسته شده و ۳ واحد قدیمی که ده ها سال از عمر آنها می گذرد، از سرویس خارج شود. اما با برنامه ریزی های جدیدی در دولت سیزدهم برای جلوگیری از خام فروشی صورت گرفته، مقرر شده که با هزینه بسیار کم حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیون دلار واحدهای قدیمی را به روز رسانی شده و مجددا در سرویس قرار گیرند. می توان ادعا کرد که با این تصمیم به جای صرف هزینه ۵ تا ۶ میلیارد دلار با به روز رسانی واحدهای قدیمی به اندازه یک پالایشگاه به ظرفیت کشور افزوده شود. با این کار ظرفیت پالایشگاه را در مرحله اول از ۳۶۰ هزار بشکه در مرحله اول به ۴۵۰ هزار بشکه و در صورت نیاز به ۵۴۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت. گازوییلی که ما امروز تولید می کنیم، گازوییلی مصرفی در کشور است. اما گازوییلی که با اتمام فاز دوم تولید خواهد شد، گازوییل با استاندارد یورو ۵ است.

*مشکلات تحریمی مشکلی در روند صادرات محصولات تولیدی پالایشگاه آبادان ایجاد نکرده است. در صورتی که تحریم ها ادامه پیدا کند، آیا برنامه ای برای حل این مشکل وجود دارد؟
در حال حاضر ال پی جی که ما تولید می کنیم در داخل کشور مصرف می شود. اما ما امروز به دنبال از سر گیری صادرات ال پی جی از اسکله های پالایشگاه آبادان بعد از یک توقف ۴۰ ساله است. بعد از جنگ تحمیلی این اسکله از مدار خارج شده بودند. ظرفیت تولید واحد ال پی جی ۲۱۵۰ تن در روز بوده که با روی کار آمدن واحد مقدار تولید این محصول بیش از ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت. امیدواریم که این افزایش ظرفیت تولید را از طریق اسکله های پالایشگاه صادر کنیم .

به دنبال از سر گیری صادرات ال پی جی از اسکله های پالایشگاه آبادان بعد از یک توقف ۴۰ ساله است. هزینه در نظر گرفته برای این کار هزار میلیارد بوده است

* آغاز صادرات از طریق اسکله های پالایشگاه فکر می کنید از کی آغاز شود؟
طبق برنامه ریزی قبلی قرار بر این بود که تا یک سال آینده این اسکله های برای شروع صادرات ال پی جی آماده شود. هم اکنون در حال آماده سازی و مقاوم سازی اسکله های قدیمی که در زمان جنگ آسیب دیده بودند، هستیم. در برنامه ریزی جدیدی که انجام شده به دنبال این هستیم که از مهر و آبان امسال امکان صادرات ال پی جی از اسکله های پالایشگاه آبادان فراهم شود.

* چه میزان هزینه برای آماده سازی اسکله ها در نظر گرفته شده است؟
هزینه در نظر گرفته شده برای آماده سازی اسکله ها هزار میلیارد ریال است . امیدواریم که با این کار صادرات ال پی جی ما به ۲ هزار تن در روز برسد.

*در حال حاضر وزیر نفت اعلام کرده که قراردادهای متعددی در حوزه های مختلف نفتی و پالایشی منعقد شده است. آیا از طرف خارجی ها به پالایشگاه آبادان هم درخواست هایی درباره شروع همکاری وسرمایه گذاری مطرح شده است؟

به هر حال پالایشگاه آبادان تنها پالایشگاه دولتی کشور است. به همین دلیل هم هر ماه سرمایه گذاران خارجی متعددی به ما مراجعه می کنند و ما آنها را برای سامان دهی به پالایش و پخش معرفی می کنیم. تا راه های همکاری پیدا شود. حرکت خوبی در پالایش و پخش شروع شده است. تا حالا بالای ۳ میلیارد دلار سرمایه گذار جذب شده است. ما هم امیدوار هستیم که موفق به جذب سرمایه گذاران متعددی باشیم. سعی ما این است که سرمایه گذارانی را جذب کنیم که صنایع پایین دستی را توسعه دهند. در بخش قیر سازی و روغن سازی و حلال ها شرکت کنند.

*از کدام کشورهای درخواست هایی برای سرمایه گذاری در پالایشگاه آبادان مطرح شده است؟

ازکشورهایی همچون عمان وعراق و کشورهای دیگر که نمی توان نام آنها را فاش کرد، سرمایه گذارانی به ما مراجعه کردند.

کد خبر: ۱۵۶٬۰۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha