۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹
تحویل ۳میلیون تن گندم به سیلوهای دولت| تاخیر در پرداخت مطالبات؛ ورود دلالان و خروج گندم از چرخه خرید
مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران در گفتگو با بازار؛

تحویل ۳میلیون تن گندم به سیلوهای دولت| تاخیر در پرداخت مطالبات؛ ورود دلالان و خروج گندم از چرخه خرید

در حالیکه بیش از ۳میلیون تن گندم توسط دولت خریداری شده ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران میگوید: دولت در پرداخت مطالبات تاخیر دارد و این امر موجب ورود دلالان و خروج گندم از چرخه خرید تضمینی می شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی بحران غذایی پیش روی جهان است که بسیاری از کشورها سیاست های غذایی خود را تغییر داده اند و غالبا بنای کار را بر محدود ساختن صادرات غلات و دیگر مواد غذایی گذاشته اند. در این میان نیز معاملات جهانی طی هفته های اخیر و به طور خاص با شروع جنگ روسیه و اوکراین حاکی از افزایش قیمت غلات دارد و عمدتا روند افزایشی در مورد گندم به طور خاص چشمگیر بوده است. در ایران نیز با شروع فصل برداشت گندم و با تعیین نرخ خرید تضمینی ۱۱هزار و ۵۰۰ تومان دولت سعی دارد تا جایی که امکان دارد بیشترین میزان را از گندمکاران خریداری کند. این امر در حالی اهمیت می یابد که سال گذشته به دلیل پایین بودن نرخ خرید ۵ میلیون تن گندم به سیلوهای دولت تحویل داده شده و به این ترتیب حدود ۸ میلیون تن نیز از طریق واردات تامین گردید.

دولت در پرداخت مطالبات به گندمکاران بسیار تاخیر دارد به طوری که تا الان حدود ۷۰درصد پرداخت شده است و این خود می تواند موجب ورود دلالان و خروج گندم از چرخه خرید تضمینی شود

خرید گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش دارد
علیقلی ایمانی مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران در خصوص وضعیت برداشت گندم در سال جاری به خبرنگار بازار می گوید: تا به امروز حدود ۳ میلیون و ۵۰ هزار تن گندم از گندمکاران خریداری شده است که این میزان خرید نسبت به مدت مشابه در سال قبل حدود ۳۰ درصد افزایش خرید را نشان می دهد.

ایمانی در پاسخ به این سوال که با روند فعلی پیش بینی شما از میزان خرید گندم تا پایان دوره برداشت چقدر است، می گوید: متاسفانه دولت در پرداخت مطالبات به گندمکاران بسیار تاخیر دارد به طوری که تا الان حدود ۷۰درصد پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه کشاورزان انتظار دارند به محض اینکه گندم خود را تحویل می دهند پول آن را دریافت کنند، افزود: اما اینکه ۲۰ روز تا یک ماه طول بکشد و مطالبات را ندهند هم از انصاف به دور است و هم اینکه باعث می شود پای واسطه ها و دلالان باز شود مبنی بر اینکه دولت قول ۴۸ ساعته داده اما حالا پول ندارد پرداخت کند.

ایمانی با تاکید بر اینکه تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران روی تحویل گندم به دولت تاثیر سوء می گذارد، گفت: اگر مطالبات به تعویق بیفتد و پای دلالان باز شود گندم از چرخه خرید تضمینی خارج شود.

اگر مطالبات به خوبی پرداخت می شد پیش بینی ما این بود که دولت می توانست حتی تا ۶ میلیون تن گندم از گندمکاران سراسر کشور خریداری کند

وضعیت تولید خوب است؛ انتظار برداشت حدود ۱۰ میلیون تن گندم را داریم
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: با این وجود از نظر تولید تا الان وضعیت در همه استانهاخوب بوده و امیدوار هستیم بتوانیم حدود ۱۰میلیون تن تولید داشته باشیم.

وی گفت: با این تفاسیر اگر مطالبات به خوبی پرداخت می شد پیش بینی ما این بود که دولت می توانست حتی تا ۶ میلیون تن گندم از گندمکاران سراسر کشور خریداری کند.

ایمانی همچنین در پاسخ به این سوال که تا به امروز چند درصد مزارع برداشت شده است، گفت: میزان برداشت در مناطق مختلف فرق دارد؛ به این معنا که برداشت گندم از مناطق گرم شروع می شود و پس از مناطق معتدل به مناطق سرد می رسد و الان در مرحله برداشت از مناطق معتدل هستیم و تا ۱۵ شهریور برداشت داریم.

وی با بیان اینکه مناطق سرد هنوز به مرحله برداشت نرسیده اند، گفت: در برخی استانها ۷۰ تا ۸۰ درصد مزارع برداشت شده است.

کد خبر: ۱۵۵٬۹۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس۱۴۱ IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
      0 0
      آقا ایستگاه محمد آباد شهرستان مرودشت در فارس دارن وعده ۵۰ تا ۶۰ روز به مردم می دهند در صورتی که گندم دارن ۴۸ ساعته جاهای دیگه خریداری می کنند مسئولین جواب گو باشید این ایستگاه دارن واسه خودشون گندم خریداری می کنند کارمندان ایستگاه خودشون از دزد بدترند مال مردم خودشون می خرند نقش دلال بادستگاهای دولت بوجاری می شوند و در انبار های دولت نگهداری می کنند وبه جای اینکه دولت عرضه به مردم کنند خودشون با اتکد دولت وبا نرخ آزاد می فروشند
    • ه حسینی IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
      3 0
      سلام برداشت گندم سرپل ذهاب تمام شده ولی هنوز پول گندمکارها را پرداخت نکردن . به خدا برای پرداخت حق کمبایین به مشکل خوردیم .تو را خدا یک کاری بکنید قول دو روزه دادین الان نزدیک یکماهه
    • علی IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
      0 1
      آنخ ماهو داره گندم ها را ذخیره می‌کنند
    • هادی IR ۰۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      1 0
      پول گندم دوماهه نگرفتم توی ای دوماه که میخواستم توراکتور بخرم پولم گیرم نیامد توراکتورم ۱۰۰ملیون بالا رفت گناه منه کشاورز چیه که الان پولم دیگه نمیرسه توراکتوربخرم
    • هاشم US ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      0 0
      سلام 22روزه گنم تحویل دادم ازپول خبری نیست لطفا پیگیری کنید
    • جج IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      0 0
      گویا واردات گندم برای آقایان سودمند تر است. اینقدر تاخیر پرداخت بهای گندم منطقی به نظر نمی رسد.