۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶
ایران خودرو بار چندم از کراس اوور رونمایی می کند؟ | آیا وزیر صمت امروز غایب خواهد بود؟
بازار گزارش می دهد

ایران خودرو بار چندم از کراس اوور رونمایی می کند؟ | آیا وزیر صمت امروز غایب خواهد بود؟

گروه صنعتی ایران خودرو امروز احتمالا با حضور وزیر صمت همیشه غایب، از کراس اوور جدید با نام «یرا» برای دومین بار رونمایی خواهد کرد، این خودرو در زمان مدیریت پیشین با حضور فاطمی امین معرفی شده بود.

بازار؛ گروه خودرو: روز گذشته درنخستین روز همایش شرکت های دانش بنیان با گروه صنعتی ایران خودرو، مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرد که امروز از کراس اوور K۱۲۵ با نام «یرا» رونمایی خواهد کرد. از سوی شرکت های دانش بنیانی که در این نشست حضور داشتند، اغلب شرکت های دانش بنیان زیرمجموعه گروه صنعتی ایران خودرو بودند. مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، روزگذشته اعلام کرد که با روی باز این واحد تولیدی به استقبال حضور شرکت های دانش بنیان می رود، این موضوع اگر بخواهد مانند سنوات گذشته فقط شعار گونه و شوآف باشد، راه به جای در صنعت خودرو نخواهد برد. ولی، اگر گفته های مهدی خطیبی محقق شود، بهبود ساختار تولید در کنار افزایش کیفیت را می توان شاهد بود، در ادامه به بررسی رونمایی محصول جدید ایران خودرو امروز خواهیم پرداخت.

این سوال را باید ازمهدی خطیبی پرسید که برای بار چندم قرار است از کراس اوور جدید ایران خودرو با حضور وزیر صمت همیشه غایب رونمایی صورت گیرد؟

کراس اووری که چند بار رونمایی شد
پیش از سکان داری مهدی خطیبی مدیرعامل جدید گروه صنعتی ایران خودرو به آبی پوشان، در دوره مدیریت فرشاد مقیمی، سیدرضا فاطمی وزیر صمت از کراس اوور جدید ایران خودرو بازدید و تصاویر آن منتشر شد. بنابراین رونمایی مجدد این کراس اوور که با نام پروژه K۱۲۵ شناخته می شود، می تواند احتمالا بحث شوآف را در اذهان ایجاد کند. مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو کراس اوور K۱۲۵ را روز گذشته با نام «یرا» معرفی کرد. این کراس اوور برپایه و پلت فرم پژو ۳۰۱ طراحی و تولید شده و از نظر ظاهر نیز شباهت فراوانی به محصولات دانگ فنگ دارد. هرچند که در دوره تحریم های ظالمانه و نبود شرکای خارجی، طراحی و تولید این محصول نشان از ارتقا توانایی خودروسازان داخلی و اعتماد دانش فنی مهندسان داخلی دارد.

این سوال را باید ازمهدی خطیبی پرسید که برای بار چندم قرار است از کراس اوور جدید ایران خودرو با حضور وزیر صمت همیشه غایب رونمایی صورت گیرد؟

ایران خودرو بار چندم از کراس اوور رونمایی می کند؟ |آیا وزیر صمت امروز غایب خواهد بود؟

می توان از مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو سوال کرد، وعده هر ماه یک محصول کجاست؟

هر ماه یک محصول، کجاست؟
مهدی خطیبی در روزهای نخست سکان داری به آبی پوشان جاده مخصوص، وعده داده بود که هر ماه یک محصول جدید را به معرفی و عرضه بازار خواهد کرد. باگذشت چندماه از مدیریت وی به گروه صنعتی ایران خودرو، اکنون شاهد هستیم که پروژه K۱۲۵ که توسط مدیرعامل پیشین تعریف شده بود، آماده و عرضه بازار شده است. هرچند که احتمال ورود این خودرو به بازار سال آینده خواهد بود، اما سبد محصول گروه صنعتی ایران خودرو با حذف سمند از میان محصولات، خالی شد.

باتوجه به تغییراتی که اخیرا در گروه صنعتی ایران خودرو رخ داده، می توان انتظار بهبود وضعیت تولید و توسعه سبد محصولات را داشت، اما به دلیل افزایش قیمت خودرو نمی توان انتظار عرضه محصول اقتصادی به بازار داخل را داشت. بنابراین می توان از مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو سوال کرد، هر ماه یک محصول کجاست؟

قیمت ها چگونه شکسته می شوند؟
خودروسازان دولتی که ایران خودرو و سایپا هستند، بارها از افزایش زیان ناشی از تولید خودرو خبر دادند. بنگاه های اقتصادی اگر با تولید و عرضه محصولی دچار زیان شوند، از ادامه روند فعالیت انصراف خواهند داد. ظاهرا با حمایت ها و انحصارهای که در سالیان گذشته دولت های پیشین برای دو واحد خودروسازی ایجاد کرده بودند، انتظار انصراف از روند فعالیت ولو به بهانه اشتغال زایی، امکان پذیر نیست.

بنابراین گروه صنعتی ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا در تصمیمی، به دنبال تولید مشترک یک محصول اقتصادی هستند. از سوی شاهد هستیم ایران خودرو هدف همکاری با شرکت های دانش بنیان را در دستور کار قرار داده تا از هزینه های تحقیقاتی کاسته و امکان توسعه محصول ایجاد شود.

البته باید منتظر بود و دید که امروز وزیر صمت برای رونمایی از کراس آور «یرا» به گروه صنعتی ایران خودرو خواهد رفت؟

وزیر حضور خواهد یافت؟
روز گذشته در نخستین روز همایش شرکت های دانش بنیان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونین وزارت علوم حضور یافتند، ولی علیرغم نقل قول های که در همایش مبنی بر حضور معاون حمل و نقل وزارت صمت و وزیر صمت شنیده می شد، هیچ یک حضور نداشتند. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در زمان سخنرانی اعلام کرد که صبح روز گذشته در دفتر وزیر صمت حضور داشته است. غیبت سیدرضا فاطمی امین در نشست ها و همایش های خودرویی نشان می دهد که وزیر نسبت به پاسخگویی یا شاید برنامه های وعده داده، بی اعتنا بوده و از حضور در میان خودروسازان فرار می کند.

البته باید منتظر بود و دید که امروز وزیر صمت برای رونمایی از کراس آور «یرا» به گروه صنعتی ایران خودرو خواهد رفت؟

کد خبر: ۱۵۵٬۹۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha