۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳
قیمت جهانی سویا یک درصد کاهش یافت| قیمت جهانی گندم روندی افزایشی دارد
گزارش بازار از معاملات جهانی غلات در هفته دوم ژوئن ۲۰۲۲

قیمت جهانی سویا یک درصد کاهش یافت| قیمت جهانی گندم روندی افزایشی دارد

جهان چشم انتظار غلات اوکراین

معاملات هفته دوم ژوئن نشان از کاهش ۱درصدی قیمت سویا و افزایش قیمت گندم دارد و کارشناسان معتقدند: این نوسانات قیمتی ناشی از تلاش جهانی است برای اینکه بفهمند غله اوکراین چه زمان در دسترس خواهد بود.

بازار؛ گروه کشاورزی: با پایان یافتن هفته دوم ژوئن، معاملات جهانی نشان از کاهش یک درصدی قیمت سویا و افزایش گندم دارد. بر اساس این گزارش، به گفته تحلیل گران آخرین گزارش برآوردهای جهانی عرضه و تقاضای کشاورزی(USDA) که در آخرین روز از هفته دوم ژوئن جاری منتشر شد، تغییرات زیادی را برای قیمت غلات ایجاد نکرد و تنها قیمت سویا بیش از ۱ درصد کاهش یافت. این در حالی است که قیمت سویا کماکان نزدیک به بالاترین سطح یک دهه اخیر باقی مانده است.

بر اساس این گزارش، برآوردهای تولید جدید USDA در آمریکای جنوبی برای سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ تایید شد و به این ترتیب تولید برزیل به ۴.۶۲۹ میلیارد بوشل افزایش یافت، در حالی که تولید آرژانتین به ۱.۵۹۵ میلیارد بوشل افزایش یافت.

مصر به عنوان یکی از اصلی ترین وارد کنندگان گندم اعلام کرده است تا پایان سال میلادی جاری ذخایر کافی دارد

حراج ذخایر سویای وارداتی؛ ترفند چین برای سرکوب قیمت سویا
از سوی دیگر به گفته کارشناسان جهانی، چین قصد دارد ۱۸.۴ میلیون بوشل دیگر از ذخایر سویای وارداتی خود را در ۱۷ ژوئن (۲۷ خرداد جاری) به حراج بگذارد تا منابع محلی را دوباره پر کند و قیمت‌ های بالا را سرکوب کند. گفتنی است چین در طول سال ۲۰۲۲ با هدف سرکوب قیمتها به طور مرتب حراج های مشابهی را ارائه کرده است.

معاملات جهانی در آخرین روز معاملاتی هفته دوم ژوئن همچنین نشان می دهد قیمت گندم به دلیل تقاضا نسبتا افزایش یافت. این در حالی است که برخی کشورهای وارد کننده عمده گندم همچون مصر خبر از دارا بودن ذخایر کافی گندم می دهند. به طوری که وزارت خانه مربوطه مصر گزارش می دهد که ذخایر استراتژیک گندم این کشور برای دوام تا پایان سال جاری میلادی کافی است.

به گفته تحلیلگران، جهان ۱۰ تا ۱۱ میلیون تن کاهش عرضه ذرت دارد تا زمانی که غلات اوکراین در بازار جهانی موجود باشد و بسیاری از نوسانات از اواخر فوریه تا کنون تلاش می‌کنند تا بفهمند دقیقا چه زمانی ممکن است ذرت اوکراین در بازار موجود شود

با افزایش تولید اوکراین، تولید جهانی ذرت ۵ میلیون تن افزایش یافت
به گفته تحلیلگران جهانی، شاید غافلگیری جهانی در دومین هفته ژوئن ۲۰۲۲، افزایش تولید ذرت جهانی با کمی بیش از ۵ میلیون تن بود که از افزایش تولید اوکراین حاصل شد. اما به نظر می رسد بحث عرضه ذرت روندی نزولی داشته باشد به خصوص اینکه اوکراین ذرت چندانی را سالانه جابجا نمی کند. به عبارت دیگر تحلیلگران می گویند: این نشان می دهد که جهان ۱۰ تا ۱۱ میلیون تن کاهش عرضه ذرت دارد تا زمانی که غلات اوکراین در بازار جهانی موجود باشد و بسیاری از نوسانات از اواخر فوریه تا کنون تلاش می‌کنند تا بفهمند دقیقا چه زمانی ممکن است باشد.

به این ترتیب آنچه که می‌ تواند به بزرگ‌ ترین محرک ترازنامه‌ های جهان در ۶۰ تا ۹۰ روز آینده در کنار تولید ایالات متحده تبدیل شود این است که آیا یک برنامه صادراتی برای اوکراین محقق می‌ شود یا خیر؟ بنابراین ذخیره سازی و عدم پیشنهاد صادرکنندگان برای غلات محصول جدید در شش هفته آینده به یک نکته مهم تبدیل خواهد شد.

به گفته تحلیلگران اگر جنگ ادامه یابد و بنادر بسته بمانند، تولیدکننده اوکراینی ممکن است با مشکل جریان نقدینگی مواجه شود که این امر کاشت گندم زمستانه آنها را در ماه آگوست تا سپتامبر محدود می کند. این در شرایطی است که جامعه بین المللی دلایلی دارد که نشان می دهد تحت تاثیر میزان کاشت کشاورزان اوکراینی در طول جنگ قرار می گیرد و حتی اگر ادامه دار شود می تواند کاشت بهار ۲۰۲۳ را نیز تحت تاثیر قرار بدهد.

کد خبر: ۱۵۵٬۷۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha