۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۱
۵۰ درصد بازار آب معدنی، آب رفته است
دبیر انجمن تولیدکنندگان آبهای معدنی در گفت‌و گو با بازار:

۵۰ درصد بازار آب معدنی، آب رفته است

فروهر، دبیر انجمن تولیدکنندگان آبهای معدنی و آشامیدنی از آسیبهایی که به واسطه شیوع کرونا به این صنعت وارد آمده است خبر داد وگفت ۵۰ درصد بازار در اختیار محصولاتی با احجام کوچک که نیم لیتری به پایین است بوده اما با تعطیلی رستورانها، هتلها، و مراکز این چنینی این بازار را از دست داده ایم.

 خبرگزاری بازار- پیمان فروهر دبیر انجمن تولیدکنندگان آبهای معدنی و آشامیدنیدر خصوص وضعیت فعلی این صنعت گفت: صنعت ما به شدت آسیب دیده است چون صنعت ما دو نوع محصول دارد؛ یک محصول یک ونیم لیتری و دیگری احجام یک نفره که نیم لیتری به پایین است. با توجه به اینکه ۵۰ درصد بازار کشور بازار احجام بزرگ و ۵۰ درصد بازار احجام کوچک محسوب می‌شود متاسفانه بعد از از شیوع کرونا ۵۰ درصد احجام کوچک را کاملا از دست دادیم.

فروهر با بیان اینکه بسیاری از واحدهای تولیدی ما در سطح کشور تمام انرژی و تمرکزشان را روی محصولات با احجام کوچک گذاشته بودند و امروز بازارشان را از دست  داده‌اند، افزود: دلیلش این است که چون جاهایی که در حقیقت محل مصرف این محصول بودند کاملا تعطیل شده‌اند. مثل کافی شاپ، مراکز گردشگری، هتل‌ها، فست  فودها، رستوران ها و غیره و همین امر باعث شده این  بخش از صنعت ما محو و نابود شود و به تبع آن باعث تعطیلی واحدهای تولیدی و بیکاری کارکنان شان شده است.

وی تصریح کرد: درست است که بسیاری از اماکن باز شده است اما مردم تغییر الگوی رفتاری داده‌اند و حتی اگر به عنوان مثال رستورانها امروز باز شود ممکن است مردم به دلیل ترس چندان استقبال نکنند و رونقی که انتظار داریم محقق نشود.

طی سه ماه تولیدات‌مان نصف شده است

این فعال بخش آبهای معدنی و آشامیدنی در خصوص میزان کاهش تولید گفت: تولید سالانه ما یکمیلیارد و ۵۰۰ تا ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون لیتر بوده است اما از زمان شیوع کرونا یعنی در سه ماه گذشته میزان تولید ما نصف شده است.

فروهر تصریح کرد: اگر چه به فصول گرم سال نزدیک می شویم اما امسال هیچ افزایش قیمتی نخواهیم داشت چون معیشت مردم اجازه چنین کاری را نمیدهد.

وی با بیان اینکه تنها ۳ درصد از جمعیت ایران مصرف کننده آبهای معدنی و آشامیدنی هستند گفت: از ابتدا آب بسته بندی جزو کالاهای اساسی قرار نداشته و دلیلش این است که معیشت مردم اجازه نمی دهد آب بسته بندی را به عنوان کالای اساسی در سبد غذایی خود قرار بدهند. از سوی دیگر این محصول با قیمت بسیار ارزانتر در بیش از ۹۵ درصد جغرافیای ایران از طریق شیرآب در منازل در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

فروهر در پاسخ به این سوال که صنعت آبهای معدنی و آشامیدنی کشور از نظر تکنولوژی در چه وضعیتی قرار دارد، گفت: اگر صنعت بسته بندی آب را در کشور به دو گروه تقسیم کنیم یک دسته از واحدهای تولیدی ما تکنولوژی شان منطبق با تکنولوژی روز و به ویژه اروپا است یعنی با سرمایه گذاری های کلان این تکنولوژی ها را وارد کشور کرده اند.

وی افزود: گروه دوم نیز واحدهای تولیدی هستند که از نظر ماشین آلات یک پایه پایین تر از گروه اول هستند و تهیه تجیهزات و ماشین الات را با حجم سرمایه‌گذاری کمتری انجام داده‌اند. اما آنچه که مهم است این است که  خروجی هر دو گروه ایمن است و از علامت استاندارد غذا و دارو بهره‌مند هستند.

فروهر در خصوص انتظارت صنف خود از دولت نیز گفت: در زمانی که این حجم از مشکلات و فشارها روی دوش دولت ها نبود آنها حمایتی از ما نداشتند و ما همواره مشکل نقدینگی، عدم حمایت بانکها و نظام بانکی و غیره را داشتیم. به همین دلیل در حال حاضر با وجود چنین مشکلاتی کمترین امید را به دریافت مساعدتها و کمکهای دولتی داریم. بنابراین به نظر می‌رسد تولیدکنندگان فقط باید به خودشان متکی باشند و در این نبرد با مشکلات همچنان طاقت بیاورند.

کد خبر: ۱۵٬۵۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha