۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۵
افزایش بی منطق قیمت سکه و ارز در بازار! | گفتار درمانی بانک مرکزی در مدیریت بازار فایده ای ندارد
« بازار» گزارش می دهد

افزایش بی منطق قیمت سکه و ارز در بازار! | گفتار درمانی بانک مرکزی در مدیریت بازار فایده ای ندارد

قیمت سکه و ارز در حالی بر مدار رشد قرار گرفته که کارشناسان می گویند؛ بانک مرکزی برای ساماندهی قیمت ها در این بازار باید با راهکارهای کارشناسی وارد عمل شود تا قیمت ها بی منطقی و غیر واقعی افزایش نیابد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: قیمت سکه و ارز پس از کاهش آن در آخرین روز کاری فعالیت بازار این کالا در هفته گذشته امروز افزایش یافت طوری که سکه دوباره به کانال ۱۵ میلیون تومان بازگشت و دلار آزاد نیز برای رساندن خود به ۳۳ هزار تومان خیز برداشته است.

افزایش قیمتی که برای همه مبهم است چرا که بانک مرکزی میزان ذخائر ارزی کشور را بسیار مناسب اعلام می کند اما اقدامی خاصی در این راستای آنطور که قیمت ها در چنین بازاری بی منطق افزایش نیابد به چشم نمی خورد.

ارزی که تعیین کننده قیمت همه کالاها و خدمات در بازار است و در شرایطی که وضعیت اقتصادی مردم به دلیل رشد روز افزون قیمت ها مناسب نیست، تداوم چنین روندی می تواند تاثیر منفی خود را برای تشدید قیمت ها بجای می گذارد.

هرچند به گفته کارشناسان این افزایش قیمت در بازار سکه و ارز به دلیل افزایش میزان تقاضا بخصوص هجوم خیلی ها به بازار برای تبدیل دارایی های خود به کالاهای ارزشی و با هدف جلوگیری از کاهش ارزش پولهایشان است اما بانک مرکزی و تصمیم گیران اقتصادی دولت باید طوری با برنامه ریزی اورژانسی و درعین حال کارشناسانه بازار را ساماندهی کنند، که افزایش نرخ ارز حلقه فشار گرانی ها را بیش از این بر مردم تنگ نکند و با سیاست های ارزی کارآمد مانع از رشد بی منطق و غیر واقعی قیمت ها در چنین بازاری شوند.

مردم بخصوص فعالان اقتصادی، بازاریان و سرمایه گذاران با هوشمندی به آینده اقتصاد کشور می نگرند و از آنجایی که خیلی به توسعه اقتصاد، کاهش نرخ تورم، رشد اقتصادی، و ...امیدوار نیستند راه تبدیل دارایی های خود به کالایی نقد شونده و ارزشمند چون طلا، سکه و ارز را برگزیده اند که این موضوع باعث ایجاد صف تقاضا برای خرید چنین کالاهایی شده است

هجوم به بازار ارز برای تبدیل سرمایه های نقدی به کالاهای ارزشمند با هدف جلوگیری از کاهش ارزش دارایی
سید مرتضی افقه، اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگو با «بازار» درباره علل افزایش نرخ ارز در این روزها گفت: مردم بخصوص فعالان اقتصادی، بازاریان و سرمایه گذاران با هوشمندی و درایت به آینده اقتصاد کشور می نگرند و از آنجایی که خیلی به توسعه اقتصاد، کاهش نرخ تورم، رشد اقتصادی، و ...امیدوار نیستند راه تبدیل دارایی های خود به کالایی نقد شونده و ارزشمند چون طلا، سکه و ارز را برگزیده اند که این موضوع باعث ایجاد صف تقاضا برای خرید چنین کالاهایی شده است تا حداقل با چنین شیوه ای بتوانند سرمایه های خود را در مقابل تکانه های اقتصادی حفظ و مانع از کم ارزش شدن دارایی هایشان شوند.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی نیز درتصمیم گیری های خود برای ساماندهی نرخ ارز در بازار بسیار وسواس و دست به عصا شده است، گفت: البته این بانک علاوه بر توجه به شرایط حال به فکر روزهای آینده نیز هست چرا که با توجه به تحریم های ناجوانمردانه و سخت گیریها در انجام توافقات برجام، باید ازمنابع ارزی کشور به درستی صیانت کند و با مواجه با رشد میزان تقاضا در بازار چوب حراج به منابع ارزی نزند. البته این بانک نباید بی اختیار بنشیند و نظارگر افزایش قیمت ها در چنین بازاری شود بلکه با شگردها و شیوه های تخصصی و ایجاد راهکارهای درست حداقل مانع ازرشد بی منطق قیمت طلا و ارز در بازار شود.

بانک مرکزی با توجه به شرایط سیاسی و بین المللی احتمال دارد استفاده از این کالای مهم اقتصادی را برای روزهای سخت گذاشته است. این در حالی است که از زمان دولت روحانی تا کنون اقداماتی برای محدودیت تقاضای ارزی ایجاد شده است بنابراین اکنون زمان دستکاری از طریق عرضه این کالاست که برای ساماندهی بازار و جلوگیری از رشد قیمت ها حداقل باید بخشی از آن به بازار عرضه شود

زمانی برای عرضه ارز به بازار!
این اقتصاددان در پاسخ به اینکه طبق گفته رئیس کل بانک مرکزی، منابع ارزی کشور بسیار مناسب است، پس چرا در چنین شرایطی که قیمت ها در این بازار روندی صعودی به خود گرفته است برای جلوگیری از رشد قیمت ها حداقل بخشی از آن را به بازار عرضه نمی کند تا مانع از رشد غیر واقعی ارز شود، گفت: ارز پشتوانه اقتصاد کشور محسوب می شود، بنابراین بانک مرکزی با توجه به شرایط سیاسی و بین المللی احتمال دارد استفاده از این کالا مهم اقتصادی را برای روزهای سخت گذاشته است. این در حالی است که از زمان دولت روحانی تا کنون اقداماتی برای محدودیت تقاضای ارزی ایجاد شده است بنابراین اکنون زمان دستکاری از طریق عرضه این کالا است که برای ساماندهی بازار و جلوگیری از رشد قیمت ها حداقل باید بخشی از آن به بازار عرضه شود.

افقه در ادامه به بحث هیجان و روانی شدن بازار ارز در دو سه هفته اخیر اشاره کرد و گفت: جدایی از مسئله روانی شدن بازار که منجر به رشد میزان تقاضا و افزایش قیمت ها شده است هم کارگزاران اقتصادی، سرمایه گذاران، مصرف کنندگان و مردم عادی مدتی است به استقبال تورم انتظاری رفته اند. حال با توجه به شرایط فعلی کشور و وجود تورم بالا رفتار بازار و مردم منطقی به نظر می رسد. با این وجود تبدیل ریال به هر کالایی به سود بوده اما از آنجایی که ارز، طلا و سکه قابلیت نقدینگی دارند و از طرفی نگهداری آنها البته با حفظ نکات ایمنی آسان است به خرید چنین کالاهایی روی آورده اند.

رئیس کل بانک مرکزی به جای توجه به راهکارهای کارشناسانه برای مدیریت بازار ارز به گفتار درمانی روی آورده است و زمانی که مردم وعده های وی را بی عمل می بینند توجه و اعتمادی به مدیریت بازار نمی کنند. آنگونه که اعلام شد "اکنون شرایط منابع ارزی کشور از هر سالی بهتر است" اما قیمت ها روز به روز در این بازار درحال افزایش است

گفتار درمانی بی فایده است
این اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاددانان برای حل مشکلات اقتصادی کشور راهکارهای خود را همیشه به دولتمردان با شیوه های خاص ارایه می کنند، گفت: ریل اقتصادی باید باشد تا نظرات کارشناسان در این مسیر اثر بخش شود. به طور مثال رئیس کل بانک مرکزی به جای توجه به راهکارهای کارشناسانه برای مدیریت بازار ارز به گفتار درمانی روی آورده است و زمانی که مردم وعده های وی را بی عمل می بینند توجه و اعتمادی به مدیریت بازار نمی کنند. آنگونه که اعلام شد "اکنون شرایط منابع ارزی کشور از هر سالی بهتر است" اما قیمت ها روز به روز در این بازار درحال افزایش است.

بنا به این گزارش، قیمت ها امروز و در اولین روز کاری بازار سکه و ارز افزایشی شد، طوری که سکه دوباره به کانال ۱۵ هزار تومان بازگشت. همچنین نرخ دلار نیز برای اولین باز ۳۲ هزار تومان را در بازار آزاد رد کرد. در بازار آزاد همچنین تا این لحظه قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک میلیون و ۴۸۳ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید ۱۵ میلیون و ۱۰۰ تومان است. این در حالی است که قیمت این کالاهای در ۱۹ خرداد ماه طلای ۱۸عیار هر گرم یک میلیون و ۴۴۲ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید ۱۴ میلیون و ۹۴۰ تومان بود.

امروز همچنین در بازار سبزه‌ میدان، قیمت نیم‌ سکه بهار آزادی ۸ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.
هر مثقال طلا در بازار داخلی، ۶ میلیون و ۴۱۶ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۸۷۳دلار است.

علاوه بر این، در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار با کاهش نسبت به روز قبل، ۲۶ هزار و ۸۴۴ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۶ هزار و ۵۷۶ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز با کاهش نسبت به دیروز معادل ۲۸ هزار و ۴۱۶ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۸ هزار و ۱۳۳ تومان اعلام شده است. به گفته کارشناسان افزایش قیمت سکه و ارز در بازار آزاد بی منطق و هیجانی است . سکه دارای حباب قیمت و ارز نیز بدون این که اتفاقی در اقتصاد کلان کشور رخ بدهد غیر واقعی افزایش یافته است . در چنین شرایطی معلوم نیست که قیمت این کالاها در روزهای آینده چه رقمی شود بنابراین ورود به چنین بازاری با ریسک همراه است..

کد خبر: ۱۵۵٬۵۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha