قانون جهش تولید دانش‌بنیان در اختیار فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری قرار گرفت
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور:

قانون جهش تولید دانش‌بنیان در اختیار فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری قرار گرفت

با انتشار کتابچه آشنایی با قانون جهش تولید دانش‌بنیان؛ دسترسی به مفاد این قانون و وظایف و ماموریت‌های سازمان‌ها و نهادهای مختلف برای اجرایی‌شدن آن تسهیل شد.

به گزارش بازار، قانونی مبتنی بر ۲۰ ماده و ۱۰ تبصره که زمینه‌ساز تحقق شعار «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» است و شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق را که امروز به عضوی جدی و مهم در اقتصاد کشور بدل شده‌اند را در توسعه کسب‌وکارشان یاری خواهد کرد.

قانون جهش تولید دانش‌بنیان پس از سه سال تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در تعامل با مجالس دهم و یازدهم به نتیجه رسید و مصوب شد. قانونی که به دنبال رفع نواقص و مشکلات قانونی پیش روی کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و خلاق است و به‌نوعی تضمین‌کننده ۲۰ سال آینده کشور در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان است.

تصویب و ابلاغ قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، تحول بزرگی برای زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور به شمار می‌رود. مفادی که در این قانون تصویب شده، به توسعه بخش‌های مختلف زیست‌بوم فناوری و نوآوری از بخش‌های سرمایه‌گذاری و زیرساختی تا تولید محصول دانش‌بنیان و خلاق با استفاده از اختیارات معاونت علمی و فناوری کمک می‌کند.

اجرایی‌سازی قانون جهش تولید دانش‌بنیان اولویت اصلی معاونت علمی و فناوری
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه این قانون یک جهش جدی در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان محسوب می‌شود، گفت: در تصویب مفاد و مواد این قانون تلاش کردیم همه خلأ‌ها و نیازها را پوشش دهیم و در نهایت بخش عمده‌ای از این تلاشمان جواب داده شد و امروز می‌توانیم بگوییم با تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان، بخش قابل‌توجهی از مشکلات موجود در زیست‌بوم فناوری و نوآوری رفع می‌شود.

ستاری رفع خلأ‌های قانونی در زمینه سرمایه‌گذاری، تبادلات بانکی، مشکلات بیمه‌ای، معافیت‌های مالیاتی، ورود شرکت‌ها به بورس و ... از جمله موضوعاتی است که در این قانون دیده و به دستگاه‌های مرتبط ابلاغ شده است. این قانون می‌تواند یاریگر شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در توسعه کسب‌وکارشان باشد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه قانون جهش تولید دانش‌بنیان یک قانون پایه‌ای و زیربنایی است، بیان کرد: اولویت اصلی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اجرایی‌سازی این قانون در کل کشور به شکل اصولی و حداکثری است.

ستاری همچنین گفت: در این قانون به‌ویژه به نقش اقتصاد خلاق از طریق توجه و قانونی شدن حرکت شرکت‌های خلاق و جهش در حوزه صنایع خلاق و شکل‌دهی به خانه‌های خلاق و نوآوری به‌عنوان پلتفرم جدید معاونت علمی و فناوری اشاره شده است.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری بیان کرد: این قانون با حمایت و پیگیری‌های معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، در قالب آیین‌نامه‌های اجرایی مشترک با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مشترک، اجرایی می‌شود تا زمینه رسوخ هرچه بیش‌تر نوآوری و فناوری در اقتصاد کشور و توسعه را فراهم کند.

انتشار کتابچه آشنایی با قانون جهش تولید دانش‌بنیان
یکی از اقدامات معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در این زمینه انتشار کتابچه آشنایی با قانون جهش تولید دانش‌بنیان است که در سایت معاونت علمی و فناوری در دسترس قرار گرفته است. این کتاب، در ۹۴ صفحه به شکل موجز و جامع، به‌ضرورت وجود و تصویب چنین قانونی در کشور و معرفی وظایف دستگاه‌های مختلف و ذی‌ربط در این قانون پرداخته است.

«مسئولیت دستگاه‌های اجرایی در ارتقای توانمندی‌های فناورانه»، «رفع چالش‌ها و مشکلات فعالان اقتصاددانش بنیان در حوزه‌های مرتبط با تحریم»، «حمایت از توسعه بازار ماشین‌آلات و تجهیزات ساخت داخل»، «اصلاح و تقویت ابزارهای تأمین مالی فعالیت‌های دانش‌بنیان»، «حمایت از تجاری‌سازی دارایی‌های فکری و دستاوردهای پژوهشی»، «توسعه زیرساخت‌های لازم برای فعالیت‌های دانش‌بنیان»، «معافیت‌های بیمه‌ای و مالیاتی قراردادهای دستگاه‌های اجرایی با شرکت‌های دانش‌بنیان»، «تمرکزبخشی به ابزارهای اجرایی قانون دانش‌بنیان و حذف موازی‌کاری‌ها و دوباره‌کاری‌های موجود»، «رفع چالش‌های قضایی شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان» و «تکلیف بخش دولتی در حمایت از تولیدات دانش‌بنیان» بخشی از مواد تعیین شده در این قانون است.

کد خبر: ۱۵۵٬۵۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha