۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۱
تامین امنیت غذایی جامعه در گرو حمایت از کشاورز است
معاون وزارت جهادکشاورزی:

تامین امنیت غذایی جامعه در گرو حمایت از کشاورز است

قربانی، معاون وزارت جهادکشاورزی حمایت از کشاورزی و توجه به معیشت کشاورزان را لازمه برقراری تامین امنیت غذایی کشور دانست.

به گزارش بازار، همزمان با هفته جهاد کشاورزی، محمد قربانی، معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، به تشریح بخشی از برنامه‌های این وزارتخانه پرداخت و با تاکید بر اینکه تامین امنیت غذایی، یکی از سیاست‌های راهبردی کشور است، حمایت از کشاورزی و تامین معیشت کشاورزان را لازمه تحقق این سیاست عنوان کرد.

قربانی درباره روش‌های عمده حمایتی جهادکشاورزی از کشاورزان اظهار داشت: برای این امر از ابزارهای مختلفی استفاده می‌شود که مهمترین آنها، قیمت گذاری محصولات و اجرای طرح‌های حمایتی برای افزایش درآمد کشاورزان است.

وی با بیان اینکه طبق قانون، مدیریت و نظارت بر تمام مراحل، از حوزه تولید گرفته تا سفره مردم به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده، تصریح کرد: این وزارتخانه تلاش می‌کند که هم انگیزه‌های تولید را تقویت کند و هم بر سایر مراحل تا رسیدن محصول بر سفره مردم نظارت داشته باشد.

قربانی حذف دوگانگی در اتخاذ و اجرای سیاست‌ها را که در گذشته بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت وجود داشت، از اقدامات مطلوب و موثر دولت خواند و گفت: با رفع این دوئگانگی، اکنون یک دستگاه مدیریت یکپارچه تولید تا سفره مردم را بر عهده دارد.

از تولید کنندگان خُرد چگونه در این عرصه حمایت می‌کنید؟
یکی از برنامه‌های ما در ارتباط با تولید کنندگان خرد، کشت قراردادی است که پیش از این در مورد چغندر و پنبه انجام می‌شد و سال قبل درمورد گندم اجرا شد و درخصوص برنج نیز در دست اجراست.

خرید تضمینی دام عشایر و روستایی نیز از دیگر طرح‌های حمایتی است که سال گشته با استقبال خوبی مواجه شد و امسال هم ادامه می‌یابد و فردا قیمت گذاری جدید برای دام روستایی و عشایری اعلام می‌شود.

در واقع اعلام قیمت خرید تضمینی قبل از کاشت محصولات کشاورزی به کشاورزان پیام می‌دهد که چه الگویی را برای تولید داشته باشند.

امسال در ابتدا قیمت خرید تضمینی گندم را به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش دادیم و قیمت کود نیز تا ۴۵ درصد کاهش داده شد. ضمن اینکه تسهیلات ارزان قیمت نیز در نظر گرفته شده است.

بخش کشاورزی به چه شکل از مردم حمایت می‌کند؟
در سال‌های گذشته متاسفانه به دلیل تقویت سیاست واردات، عملا هیچ گونه اقدامی برای افزایش بهره وری و ارزان سازی تولید محصولات کشاوزی اتفاق نیفتاده است.

بطور مثال ضریب تبدیل جوجه در سطح جهان به ۱.۶ کاهش یافته، اما در ایران ۲.۱ است. این بدان معنی است که با دانش نوین، برای تولید یک کیلوگرم مرغ از ۱.۲ کیلوگرم خوراک استفاده می‌شود، اما در ایران باید ۲.۱ کیلوگرم خوراک به جوجه داده شود تا یک کیلوگرم گوشت حاصل شود.

با این شرایط حرکت در مسیر دانش بنیان ضروری است و باید عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم.

وزارت جهاد کشاورزی برای بریدن دست دلال‌ها چه برنامه‌هایی دارد؟
دو برنامه ویژه داریم که یکی را شرروع کرده ایم و آن، موضوع خرید مستقیم از کشاورزان و روستاییان و توزیع اینترنتی محصولات کشاورزی است.

این امر بخش بزرگی از واسطه‌ها را حذف می‌کند.

موضوع دوم، بحث هوشمند سازی زنجیره تامین است که توسط قرارگاه رصد خانه وزارت جهاد کشاورزی در دست تدوین است.

با عملیاتی شدن این نرم افزار، تمام مراحل از تولید کننده تا سفره مصرف کننده رصد می‌شود و سود در بخش‌های مختلف بر اساس خدماتی که ارائه می‌دهند مشخص خواهد شد.

این امر کمک می‌کند که تولیدکننده سود بیشتری ببرد و مصرف کننده نیز، جنس را ارزان‌تر تهیه کند.

برای تامین امنیت غذایی چه فعالیت‌هایی در دست اجراست؟
برای این امر در حوزه‌های مختلفی کار می‌شود تا مواد غذایی، فراهم شده و در دسترس باشد و مصرف کننده نیز بتواند به محصولی سالم و مناسب دست یابد.

در حوزه فراهم سازی مواد غذایی، اقداماتی برای تولید حدود ۱۲۰ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی صورت گرفته و یا در حال اجراست.

باطرح عادلانه سازی یارانه‌ها نیز پیش بینی ما این است که امنیت غذایی ارتقا پیدا کند.

طرح زهکشی اراضی شمال هم ظرف سه سال آینده عملیاتی خواهد شد که می‌تواند تولید برنج را به خودکفایی کامل برساند.

در حوزه دانه‌های روغنی هم تلاش می‌کنیم به خودکفایی ۵۵ درصدی در تولید کلزا برسیم و کشت چقندر قند هم توسعه خواهد یافت.

در مورد گندم نیز با کشت قراردادی در سطح ۲ میلیون هکتار، برای خودکفایی تلاش می‌کنیم.

برای هفته جهاد کشاورزی چه برنامه‌هایی دارید؟
برنامه‌های متداولی از جمله افتتاح پروژه‌های مختلف آماده شده و نشست‌های مطبوعاتی نیز داریم تا عملکردها را به اطلاع مردم و رسانه‌ها برسانیم.

در این هفته چند پروژه بزرگ در حوزه آبخیزداری نیز افتتاح خواهد شد.

لازم به ذکر است که همه ساله از ۲۱ تا ۲۷ خردادماه به عنوان هفته جهادکشاورزی نام گذاری شده است.

کد خبر: ۱۵۵٬۵۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha