۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹
ماراتن ریزگردها زیر آسمان شرق|حجم خسارت ها بالا و تخصیص اعتبارات کم است
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

ماراتن ریزگردها زیر آسمان شرق|حجم خسارت ها بالا و تخصیص اعتبارات کم است

بیرجند- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به خسارت های گرد و خاک در استان، گفت: اعتبارات اختصاص یافته به استان در راستای مقابله با ریزگردها در مقایسه با حجم خسارات بسیار کم است.

اسدالله حاتمی در گفت و گو با بازار با اشاره به خشکسالی های چند ساله بیان کرد: متاسفانه کمبود بارش، کویری بودن خراسان جنوبی و خشکسالی های چند ساله مشکلات زیادی در استان به بار آورده است.

وی خیزش گرد و خاک و ریزگردها را یکی از پیامدهای اصلی خشکسالی در استان دانست و افزود: ریزگردها سالانه حدود ۵۰۵ میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مختلف استان خراسان جنوبی وارد می‌کند.

حاتمی اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر خراسان جنوبی مانند استان‌هایی از جمله خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان در رده اول غبارخیزی در کشور قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از وجود ۳۵ کانون گرد و غبار در استان خبر داد و افزود: در دو ماهه اول سال جاری ۲۹ روز ناسالم و خطرناک در پنج ایستگاه سنجش کیفی هوا در استان ثبت شده است.

وی خواستار توجه مردم و مسئولان به این پدیده شد و گفت: برداشت غیراصولی از سفره‌های آب زیرزمینی، فشار بر طبیعت اعم از چرای بی‌رویه شتر و دام‌های سبک و تخریب جنگل‌ها و منابع طبیعی در صورت نبود مدیریت می‌تواند آینده منطقه را با مشکلات جدی روبه‌رو کند.

حاتمی با بیان اینکه ۱۶ میلیاد تومان از محل اعتبارات سال مالی ۱۴۰۰ در زمینه مقابله با ریزگردها در استان هزینه شده است، افزود: از این مقدار ۱۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان توسط اداره کل منابع طیبعی و آبخیزداری و یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان توسط اداره‌ کل حفاظت محیط زیست بوده است.

وی با بیان اینکه اعتبارات اختصاص یافته به استان در راستای مقابله با ریزگردها در مقایسه با حجم خسارات بسیار کم است، اظهار کرد: تلاش می کنیم در سال جاری از محل اعتبارات ملی، مبلغ بیشتری را برای خراسان جنوبی جذب کنیم.

کد خبر: ۱۵۵٬۴۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha