۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
مهجوریت میراث ۶ هزار ساله مازندران| خانه به دوشی صنایع دستی
بازار گزارش می‌دهد؛

مهجوریت میراث ۶ هزار ساله مازندران| خانه به دوشی صنایع دستی

ساری- صنایع دستی مازندران با قدمت شش هزار ساله و با آن که سالانه میلیون ها دلار ارزآوری دارد اما درخانه غریب و مهجور مانده و هنرمندانش خانه به دوش هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: نبود بازارچه دائمی فروش محصولات صنایع دستی در حالی است که مازندران در حوزه صنایع دستی از جمله استان‌های پیشرو در کشور است و قدمتی شش هزار ساله دارد و درصد بالایی از رشته های صنایع دستی کشور در آن فعال است.

سفال؛ خراطی، میناکاری، منبت، حصیربافی، گلیم، لاکتراشی، نمدمالی و غیره از جمله رشته‌های صنایع دستی مازندران است و پای صحبت هنرمندانشان می‌نشیند، همه یک دغدغه را دارند. نداشتن بازارچه‌های فروش، بیمه نبود، تسهیلات و سرمایه درگردش در صدر لیست درخواست‌های فعالان صنایع دستی مازندران قرار دارد و سال‌ها است با انبوه مشکلات اما با عشق در این رشته فعالیت می‌کنند.

کمبود مواد اولیه
بانوی بابلسری که چندسالی است در رشته پارچه بافی فعالیت می‌کند، در گفتگو با خبرنگار بازار با اطهار اینکه برای تهیه لوازم و مواد اولیه دارای مشکل هستیم، افزود: پارچه‌های خوب و مورد نیاز را به آسانی نمی‌توان تهیه کرد.

تهمینه جعفری نداشتن بازارچه فروش را از جمله مشکلات بیان و اضافه کرد: این مسئله سبب شده تا محصولات را در نمایشگاه‌ها و غرفه‌هایی که برپا می‌شود، به فروش برسانیم.

مهجوریت میراث ۶ هزار ساله مازندران| خانه به دوشی صنایع دستی

صنایع دستی مازندران روایتگر صنعت و هنر نیاکان میراث به جامانده شش هزارساله تاریخ و تمدن است و سنگ‌های تراشیده مسی، سفالی، از جمله مصنوعات دست ساخت بشری است. حصیربافی از رشته‌های صنایع دستی پرپیشینه و پرطرفدار مازندران است که زنان و مردان زیادی در آن مشغول کار هستند و کلاه، سبد، زنبیل، زیرانداز و دیگر وسایلی که با حصیر بافته شده‌اند، اولین چیزهایی هستند که در بدو ورود به استان مازندران توجه گردشگران را به خود جلب می‌کنند و معمولاً به‌عنوان سوغات شمال خریداری می‌شوند.

بیمه دغدغه دیگر صنعتگران
هنرمندان مازندرانی مواد اولیه مورد نیاز با نام گاله را از باتلاق‌ها و آب بندان ها تهیه می‌کنند و آن را با ذوق و هنر به کالای دستی تبدیل می‌کنند.ام کلثوم احمدی زاده بانویی که بیش از ۴۰ سال در رشته حصیرباقی فعالیت دارد، در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: کلاه، زنبیل، سبد، انواع محصولات دارای کاربرد در آشپزخانه با حصیر تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه مواد اولیه و گاله مورد نیاز را از افرادی که آن را از آب بندان تهیه می‌کنند، خریداری می‌کنیم، اظهار داشت: به رغم آن که سال‌های سال فعالیت می‌کنم هنوز بیمه نیستم درحالی از طریق این رشته به امرار معاش می‌پردازم.

وی نداشتن بازارچه فروش را از دیگر مشکلات هنرمندان صنایع دستی ذکر کرد و گفت: فاقد مغازه و یا غرفه برای فروش کارها ئ تولید هستیم و آن را با سفارش مشتریان تولید و در نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های موقتی عرضه می‌کنم.

این بانوی حصیرباف یادآور شد: هر اندازه از تولیدات که به فروش نرود آن را خانه می برم تا در نمایشگاه‌های آینده عرضه کنیم. به فروش رسانیم.

احمدی زاده که بیش از ۴۰ سال در رشته حصیربافی اشتغال دارد، گفت: به دلیل نبود جایگاه فروش و غرفه، آموزش شاگردان را در خانه انجام می‌دهم.

شرایط جوی و محیطی و وجود جنگل‌های انبوه در استان مازندران سبب شده است تا از گذشته تا به امروز، اشیای بسیاری از جنس چوب توسط مردم این منطقه ساخته شوند. جعبه جواهرات، صفحه و مهره‌های بازی شطرنج، بازی تخته، قلیان، پیمانه و ظرف شیر، قاشق شربت‌خوری، قندان، مجسمه‌های حیوانات و صندوقچه چوبی تنها گوشه‌ای از صنایع چوبی استان مازندران هستند که سوغاتی‌های مناسبی نیز به شمار می‌آیند.

فرش کلاردشت بازارچه ندارد
فرشبافی نیز از دیگر رشته‌های صنایع دستی مازندران است و شهره آن تا عرش رسیده است، فاطمه کاووسی که به نوعی از وی به عنوان مادر فرش کلاردشت یاد می‌شود، گفت: این صنعت دستی با آن که در راه ثبت جهانی است اما هنرمندانش از نبود بازارچه فروش در رنج هستند.

مهجوریت میراث ۶ هزار ساله مازندران| خانه به دوشی صنایع دستی

وی که فرشبافی را از کودکی و از مادربزرگش فراگرفته و تاکنون طرح و نقش مختلفی از فرش کلاردشت را احیا و ثبت کرده است، افزود: فرش کلاردشت اولین فرش تولیدی استان مازندران به شمار می‌رود و در هر خانه زنان روستایی کلاردشت، دارهای قالی برپا است و زنان و دختران به این حرفه مشغول هستند.

فرش کلاردشت اولین فرش تولیدی استان مازندران به شمار می‌رود و در هر خانه زنان روستایی کلاردشت، دارهای قالی برپا است و زنان و دختران به این حرفه مشغول هستند

وی که نیم قرن در این حرفه فعالیت می‌کند و به آموزش دختران و بانوان زیادی پرداخته است، ادامه داد: بیشتر طرح‌های فرش کلاردشت، برگرفته از طبیعت است و مشتریان زیادی را جذب کرده است.

کاووسی، نداشتن بازارچه دائمی فروش را از مهمترین مشکلات فراروی هنرمندان فرشباف منطقه بیان کرد و خواستار توجه ویژه مسئولان برای حفظ و احیای این صنعت قدیمی شد.

کمبود نقدینگی و تأمین تسهیلات از دیگر دغدغه‌هایی است که فعالان صنایع دستی مازندران به آن اشاره کرده و خواستار حمایت مسئولان امر شدند.

ارزآوری یک میلیون دلاری صنایع دستی مازندران
مهدی ایزدی سرپرست میراث فرهنگی مازندران با اشاره به جایگاه صنایع دستی استان در داخلی و خارج اظهار داشت: سال قبل هنرمندان و صنعتگران مازندرانی بیش از یک میلیون دلار در بازارهای خارجی برای کشور ارزآوری داشتند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار میزان درآمد صنایع دستی در بازارهای داخلی را بیش از ۱۵ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: ۴۰ بازارچه موقت عرضه و فروش صنایع دستی در استان برپا شد.

وی کسب ۲۸ نشان ملی مرغوبیت کالا را از دیگر توفیق‌ها بیان کرد و گفت: ایجاد بازارچه‌های فروش صنایع دستی در استان جزو برنامه‌ها است و با شهرداری‌های استان در این زمینه رایزنی شده است.

ایزدی با اشاره به نقش صنایع دستی در استان خانوار، حمایت از آن را جزو رویکردها و اولویت‌ها بیان کرد.

طراحی سنتی و نگارگری، صحافی و جلد سازی سنتی، صنایع دستی دریایی، عروسک سازی، جاجیمچه بافی، بافت گلیچه، چوقا، سوزن دوزی، رنگرزی و چاپ سنتی، فرآورده‌های پوست و چرم و هنرهای مرتبط با فلز از دیگر صنایع دستی استان مازندران هستند که تولید و عرضه آن‌ها محدود شده است.

کد خبر: ۱۵۵٬۳۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha