۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹
ناایمنی بازار حاج یوسف را گزارش کرده‌ایم| ضرورت تخلیه سریع بازار برای حفظ جان کسبه
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

ناایمنی بازار حاج یوسف را گزارش کرده‌ایم| ضرورت تخلیه سریع بازار برای حفظ جان کسبه

اردبیل- گلمحمدی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان اردبیل گفت: بازار حاج یوسف اردبیل با عمر ۷۳ ساله یکی از ساختمان‌های ناایمن است که امکان بروز حوادث ناگوار در آن بالا است.

شهریار گلمحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: عمر مفید برخی از ساختمان‌ها مدت‌های طولانی است که تمام شده و باید هر چه سریعتر عملیات بهسازی، مقاوم‌سازی و نوسازی در آنها مورد توجه قرار گیرد.

وی یکی از این بازارهای قدیمی و کهن با سقف چوبی قابل حریق را بازار حاج یوسف اعلام کرد و گفت: سازه این بازار بسیار کم دوام و ناایمن است و احتمال بروز خطر در این ساختمان برای کسبه و بازار بسیار بالاست و از همین رو درخواست کردیم تا هر چه سریعتر این بازار تخلیه و برنامه مقاوم‌سازی و بهسازی آن مورد توجه قرار گیرد.

مبحث ۱۹ و برخی دیگر از موازین فنی و تخصصی در احداث مسکن مهر مورد توجه قرار نگرفته است
رئیس نظام مهندسی ساختمان اردبیل با اذعان به برخی کاستی ها و کوتاهی ها در ساخت مسکن مهر در سال‌های گذشته تصریح کرد: متأسفانه مبحث ۱۹ و برخی دیگر از موازین فنی و تخصصی در احداث مسکن مهر مورد توجه قرار نگرفته و ما این تجربه را در نهضت ملی مسکن تکرار نخواهیم کرد.

گلمحمدی ضرورت اجرایی شدن مبحث ۱۹ و ۲۲ را در نگهداشت صحیح ساختمان‌ها و جلوگیری از اتلاف انرژی یادآور شد و افزود: برای اینکه حوادث ناگواری همچون متروپل آبادان رخ ندهد، باید نظارت‌ها در حوزه ساخت و ساز تشدید شده و همه دستگاه‌ها با احساس مسئولیت در این زمینه پای کار بیایند تا سازه‌های ناایمن در برابر زلزله و سایر حوادث تلخی و ناکامی را برای ما رقم نزند.

وی رویکرد نظام مهندسی را ارتقا کیفی ساخت و ساز در سطح ملی و استانی اعلام کرد و ادامه داد: استان اردبیل با داشتن نظام مهندسی توانمند، جز استان‌های پیشرو در ساخت و ساز استاندارد، کیفی و قاعده‌مند است و همواره در ارزیابی های کشوری جز سه استان برتر به حساب می آییم.

رئیس نظام مهندسی ساختمان اردبیل تشدید نظارت‌ها و انتخاب ناظران را با اولویت واحدهای ساختمانی یادآور شد و خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه هیئت مدیره در بهمن ماه سال گذشته، ناظر ساختمان تا سه هزار متر مربع با اولویت واحدهای احداثی تعیین و در ساخت و ساز مرتبط با بنیاد مسکن نیز قرار شده از ظرفیت مشاوران حقوقی استفاده شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: با تقویت کمیته نظارت امیدواریم کاستی های گذشته جبران و نیروهای فعال در این حوزه بتوانند به وظایف خطیر و سنگین خود عمل کنند.

فعال شدن اکیپ نظارت عالیه در حوزه نهضت ملی مسکن
گلمحمدی بیان کرد: در حوزه نهضت ملی مسکن سه اکیپ در مرکز استان و دو اکیپ در شهرستان‌ها به عنوان اکیپ‌های نظارت عالیه فعال شدند تا بر ساخت و سازها و روند آن دقت نظر بیشتری داشته باشند.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: به رغم دریافت هزینه بسیار پایین از سوی جامعه مهندسان با افزایش ۳۰ درصدی تعرفه آنها، وظیفه سنگین بر عهده مهندسان و ناظران وجود دارد که قطعا بنا به این تعهد و تخصص خود باید رسالت خود را به درستی انجام دهند.

رئیس نظام مهندسی ساختمان اردبیل موضوع منافع و تعارض را در نظام مهندسی یادآور شد و تصریح کرد: در این زمینه نیز ما سعی کردیم تا اعضای نظام مهندسی و حتی کارکنان را از امضای نقشه بر حذر کرده و پروانه آنها را غیرفعال کنیم تا جامعه مهندسی بتواند با فراغ بال بیشتر در این حوزه عمل کند.

کد خبر: ۱۵۵٬۳۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha