۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۳
برگزاری نخستین جشنواره ملی «قالی فاخر» در اصفهان
رئیس مرکز ملی فرش ایران خبر داد؛

برگزاری نخستین جشنواره ملی «قالی فاخر» در اصفهان

اصفهان – رافع؛ رئیس مرکز ملی فرش ایران از برگزاری نخستین جشنواره ملی «قالی فاخر ایران» در اصفهان خبر داد و گفت: در این جشنواره به دنیال معرفی طرحهای جدید و کشف افراد خلاق به ویژه جوانان هستیم.

به گزارش خبرنگار بازار، فرش دستبافت از جمله هنرهای دیرینه اصفهان است که هر یک از شهرستانهای استان در بافت آن نقشی مخصوص و روشی منحصر به خود را دارد، اصفهان را سلطان بی‌رقیب فرش در کشور و دنیا می دانند چراکه آموزش همیشه در ریشه های کهن این هنر جایگاهی خاص داشته است.

فرش اصفهان، برخوردار از ظرافت و زیبایی و یادگاری از دوران صفوی است که طرح های هنرمندانی مانند کمال الدین بهزاد بر تن قالی جان دوباره می گرفت.

ویژگیهای قالیبافی اصفهان
هماهنگی، تناسب و تنوع رنگ به خصوص رنگهای شاد در طیفهای تیره و روشن، پرزهای کوتاه، رج‌شمار بین ۵۰ تا ۹۰، استفاده از گره فارسی، شیرازه متصل و اغلب دو پوده و لول و همچنین پرداخت در موقع بافت از ویژگی‌های قالیبافی اصفهان است.

در طول سالهای گذشته به دلایل مختلف از جمله عدم حمایت از این هنر اصیل ایرانی، رنگ سیاه رکود بر تن قالی ایرانی نشسته بود و کشورهایی که مقلد فرش ایران و اصفهان بودند در زمینه صادرات در حال پیشتازی بودند، البته این رکود گریبان صنایع مرتبط را نیز گرفت به نوعی که کارخانه «پلی اکریل» اصفهان که اصلی ترین تولیدکننده نخ فرش در کشور بود تا مرز ورشکسستگی پیش رفت.

درآمدزاترین هنر اصلی ایرانی دستمایه تقلید چین و ترکیه
از سویی هنری که می توانست جزودرآمدزاترین هنرهای اصیل ایرانی باشد دستمایه تقلید کشورهایی مانند چین و ترکیه شده بود، اما اکنون پس از دو سال کرونایی، تکانه های امیدوارکننده ای در این صنعت احساس می شود و علاوه بر خبر خوش ثبت روز ملی فرش قرار است، از امسال جشنواره قالی فاخر ایرانی نیز در کشور برگزار شود.

فرحنار رافع در حاشیه سفر به اصفهان، در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: مرکز ملی فرش ایران مدت زمان زیادی به دنبال ثبت روز ملی به نام این صنعت باستانی ایران بود و در نهایت ۲۰ خردادماه در تقویم به نام فرش ثبت شد.

باید بررسی کنیم که چه رخ داده که ۲۷۰ هزار بافنده فرش در حال کاهش هستند و حمایتهای لازم از این صنعت انجام شود مبادا که این صنعت مهم ایران به رکود بیافتد و به نام و کام دیگر کشورها رقم بخورد

فرحنار رافع افزود: فرش دستبافت به عنوان یک برند ملی، مانند نگینی در میان سایر کالاها در جهان می‌درخشد و بخش عظیمی از رشد ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است.

رافع: کیفیت و زیبایی نقش و نگار فرش اصفهان بی همتاست
وی با اشاره به اینکه در سرتاسرجهان، کشور ما را با نام فرش دستبافت می شناسند، تاکید کرد: در این میان فرش اصفهان از نظر کیفیت، زیبایی و نقش و نگار خاص و بی همتاست.

وی ادامه داد: باید بررسی کنیم که چه رخ داده که ۲۷۰ هزار بافنده فرش در حال کاهش هستند و حمایتهای لازم از این صنعت انجام شود مبادا که این صنعت مهم ایران به رکود بیافتد و به نام و کام دیگر کشورها رقم بخورد.

رافع با اشاره به اینکه با این نوع دغدغه‌ها بود که برگزاری نخستین جشنواره ملی قالی فاخر ایرانی در اصفهان برنامه ریزی شد، گفت: برگزاری این جشنواره‌ها، بهانه‌ای برای تثبیت اکوسیستم فرش دستبافت و توسعه این هنر و صنعت در جای جای ایران اسلامی و همچنین ایجاد رقابت در داخل و عرصه جهانی است.

حضور سفرای کشورهای دنیا در جشنواره قالی فاخر ایران
وی با اعلام بین المللی شدن جشنواره از سال آینده گفت: در جشنواره امسال نیز برخی سفرای دیگر کشورها حضور خواهند داشت تا با کمک آنها برای بین المللی شدن جشنوار در سال آینده گامهای موثری را برداریم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با تاکید بر اینکه در این جشنواره به دنیال معرفی و کشف طرح های جدید هستیم، تصریح کرد: امیدواریم با رویکرد کارآفرینی و استقبال از طرح ها و ایده های نوآورانه در سطح ملی، اثرات مثبت این جشنواره را در سفره قالیبافان و حوزه کسب و کار تجار ببینیم.

کشف استعدادهای قالیبافی و افراد خلاق به ویژه جوانان در حوزه فرش
وی با تاکید بر روند کشف استعدادهای قالیبافی و افراد خلاق به ویژه جوانان در حوزه فرش اظهار کرد: مدل سازی جشنواره شامل ترویج برندسازی در حوزه فرش دستبافت است که یکی از این برندها با نام «فروزان» هم اکنون در نمایشگاه میلان حضور یافته است.

با برگزاری جشنوار علاوه بر افزایش میزان تولید و اشتغال ، حداقل ۱۰ شرکت داش بنیان در سطح کشور فعال می شود و مدل سازی نوین در زمینه ارزش افزوده فرش دستبافت مدنظر است

رافع با بیان اینکه دانش بنیان کردن در زنجیره ارزش فرش دستبافت ضروری است، تاکید کرد: ما هنوز در حوزه فرش ابریشمی مشکلاتی داریم و برای دانش بنیان کردن این محصولات نیاز به مواردی مانند اصلاح نژاد گونه تولیدکننده نخ، نحوه چیدن نخ فرش و موارد مشابه وجود دارد و این جشنواره ها بهانه ای است تا در بخش فرعی نشست های آموزشی برای بالابردن زنجیره ارزش فرش دستبافت برگزار کنیم.

فعال شدن ۱۰ شرکت دانش بنیان در زمینه فرش
وی ادامه داد: با برگزاری جشنوار علاوه بر افزایش میزان تولید و اشتغال ، حداقل ۱۰ شرکت داش بنیان در سطح کشور فعال می شود و مدل سازی نوین در زمینه ارزش افزوده فرش دستبافت مدنظر است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران بیان کرد: از بحث های مدلسازی جشنواره طرح نقش و بافت است که درسطح جهانی بدون رقیب هستیم اما اگر به روز نشویم و از تکنولوژی روز دنیا استفاه نکنیم نمی توانیم سهم خود در جایگاه جهانی را حفظ کنیم و در این راستا توجه به طراحی و نوآری بسیار مهم است.

کد خبر: ۱۵۵٬۳۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha