۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲
چرخش چرخ تولید در کرمان/ کیفیت لازمه «جهش تولید»
در گفتگو با بازار مطرح شد

چرخش چرخ تولید در کرمان/ کیفیت لازمه «جهش تولید»

کرمان - معاون صمت شمال استان کرمان از افزایش نظارت ها بر روند تولید کالاهای داخلی در استان کرمان خبر داد و گفت: ارتقای کیفیت کالا لازمه «جهش تولید» و رونق اقتصادی است.

خبرگزاری بازار- سال ۹۹ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «جهش تولید» نام گذاری شده است که بیانگر اهمیت توجه به تولیدات داخلی است چرا که توجه به این مقوله می تواند گامی موثر در تحقق شعار امسال باشد. امسال باید چرخ واحدهای تولیدی سریعتر از سال های گذشته بچرخد و اقتصادی شکوفا را به بار بیاورد که این مساله می تواند در رفع مشکل بیکاری هم تا حد زیادی تاثیرگذار باشد.

با توجه به اینکه همواره یکی از دغدغه های مصرف کنندگان کیفیت کالاست، تولیدکنندگان باید این مساله را به صورت ویژه مدنظر قرار دهند و با افزایش کیفیت در میدان رقابت با کالاهای خارجی جام قهرمانی را از آن خود کنند و از این طریق است که می توان با حرکت زنجیروار در مسیر افزایش کیفیت کالا و سپس افزایش خرید تولیدات داخلی به جهش تولید دست یافت.

البته برای افزایش کیفیت کالا و رونق هر چه بیشتر واحدهای تولیدی باید زیرساخت ها و شرایط برای این مساله فراهم باشد، واحدهای تولیدی باید به نیروی کار متخصص و مواد اولیه با کیفیت دسترسی داشته باشند و همچنین تسهیلات ارزان قیمت برای آنها در نظر گرفته شود.

با وجود اقدامات انجام شده در استان کرمان در زمینه حمایت از تولید و حرکت در مسیر رونق اقتصادی؛ اما همچنان برخی واحدهای تولیدی با مشکلاتی مانند تامین سرمایه در گردش، بیمه، مالیات و... مواجه هستند و در این میان نباید از تاثیر تحریم ها و فشارهای اقتصادی بر کشور و اخیرا هم ضربه ای که کرونا به اقتصاد وارد کرده است، غافل باشیم.

به منظور بررسی وضعیت واحدهای تولیدی استان کرمان به لحاظ نیروی کار و کیفیت کالاهای تولیدی با امین غفاری نژاد معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان به گفت و گو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

* با توجه به معضل بیکاری، لطفا در خصوص وضعیت به کارگیری نیروی های تخصصی در واحدهای تولیدی استان کرمان توضیح دهید

شاید واحدهای تولیدی استان کرمان در برخی از رشته ها دچار کمبود نیروی کار تخصصی باشند اما باید در نظر داشت که برخی از فارغ التحصیلان دانشگاهی به دلیل اینکه تخصص لازم را ندارند در حوزه های صنعتی یا معدنی نمی توانند کارآمد یا موثر باشند.

تا حدودی در برخی از رشته ها این محدودیت ها را داریم اما می توانیم این ادعا را داشته باشیم که در استان کرمان از لحاظ نیروی کار دچار مشکلات جدی در بحث تولید نیستیم.

اخیرا به دلیل شیوع ویروس کرونا در کرمان دچار کمبود ماسک شدیم و این در حالی بود که در استان ماسک تولید نمی شد؛ اما با بروز این شرایط بلافاصله چهار واحد صنعتی که دوخت پوشاک داشتند از یک ماه قبل از عید شروع به تولید ماسک کردند. اولین بحثی که در این خصوص پیش آمد کمبود دوزنده در این واحدهای صنعتی بود که با اطلاع رسانی از طریق رسانه ها و صدا و سیما نزدیک به ۱۰۰ نفر دوزنده و خیاط اعلام آمادگی کردند.

خوشبختانه اکنون از لحاظ تامین نیروی کار برای تولید ماسک واحدهای صنعتی دیگر مشکلی ندارند و این واحدهای تولیدی روزانه بالغ بر۲۰ هزار ماسک در استان کرمان تولید می کنند.

*اگر بحث شیوع ویروس کرونا را در نظر نگیریم آیا به طور معمول هیچ زمان تولیدکننده ها با کمبود نیروی کار مواجه بوده است؟

شاید در یک برهه از زمان یک واحدی نیاز به نیرو داشته باشد که در این شرایط نیروی کار با یک بِیس فنی یا مهندسی جذب واحدهای تولیدی می شود و بحث تخصصی را فرا می گیرد. تاکنون مشکل و چالشی در این خصوص نداشته ایم و هیچ گاه کار تولید به دلیل کمبود نیروی کار متوقف نشده است.

در بحث خودروسازی شهرستان بم هیچ زمان این بنگاه داران ادعا نکردند که تولیدشان به دلیل کمبود نیرو با مشکل مواجه شده است، شاید در یک یا دو مورد کمبودی احساس شده که بلافاصله تامین نیرو شده است. بر این اساس هیچ زمان کار تولید به دلیل کمبود نیروی کار دچار چالش اساسی نشده است.

*با توجه به اهمیت کیفیت تولیدات و تاثیرگذاری آن در افزایش استقبال از کالاهای داخلی؛ آیا برای ارتقاء کیفیت تولیدات برنامه ای طراحی شده است؟

زمانی می توانیم بگوییم یک بنگاه تولیدی موفق است که بتواند چندین پارامتر در محصول خود ایجاد کند، یکی از این پارامتر ها بحث کیفیت است.

این نگاه که کیفیت محصولات خارجی بهتر از تولیدات داخلی است؛ نگاه درستی نیست. در شرایط فعلی در واحدهای تولیدی داخلی خصوصا واحدهایی که محصولات منحصر به فردی تولید می کنند برنامه های کیفی داریم. نیروهای کنترل کیفیت در خط تولید و پایان خط تولید، محصولات را مورد بازرسی و بازبینی قرار می دهند تا کالا کیفیت لازم را داشته باشد. یکسری از کالاها استاندارد اجباری دارند و این استاندارد باید حداقل کیفیت را برای کالاها داشته باشد.

به دلیل برخی از محدودیت ها در فرآیند تولید ممکن است گاهی کالاهای معیوب داشته باشیم که حتما باید این مسئله رفع شود چرا که وجود یک کالای معیوب می تواند باعث سلب اعتماد مشتری شود و این دیدگاه به صورت زنجیر وار بین مردم گسترش پیدا کند.

بسیاری از واحدهای تولیدی برنامه های کنترل کیفیت و بازبینی دارند که مطابق این برنامه ها سعی می کنند حداقل های لازم را در خصوص کیفیت محصول در کالاها لحاظ قرار دهند. قطعا افزایش کیفیت تولیدات در استقبال عمومی تاثیرگذار است و می تواند در تحقق شعار امسال تاثیرگذار باشد.

* ارتقای کیفیت کالاهای تولیدی داخلی مشروط به چه مسائلی است؟

کیفیت ابعاد مختلفی دارد؛ یکی از این ابعاد برآورده کردن انتظارات مشتری است؛ به طور مثال زمانی که فرد به عنوان مشتری یک کالای لوازم خانگی خریداری می کند چنانچه انتظارش از کیفیت کالا برآورده شود آن کالا را با کیفیت می داند. یکی دیگر از ابعاد کیفیت بحث ظاهر کالا است که می تواند خشن، زمخت یا بسیار زیبا و شکیل باشد که این مساله در بازاریابی بسیار تاثیرگذاری است.

خدمات پس از فروش نیز یکی دیگر از ابعاد کیفیت به شمار می آید و در مورد بسیاری از کالاهای دائمی و نه مصرفی، این بُعد کیفیت کالاها رعایت می شود. ابعاد دیگری هم در خصوص کیفیت وجود دارد که هرچه بیشتر این ابعاد در کالاها رعایت شود قطعا بیشتر هم مورد استقبال مردم قرار می گیرد.

اکثر فاکتورهای کیفیت در بسیاری از کالاهای تولیدی در استان کرمان رعایت می شود البته موارد نادری هم پیدا می شود که کالاها معیوب هستند که این موارد قابل پیگیری و رصد هستند، امیدواریم به آن حد از کیفیت برسیم که نظر مردم در خصوص کالاهای تولیدی در کشور تغییر پیدا کند.

*واحدهای تولیدی استان کرمان تا چه میزان به مواد اولیه با ‌کیفیت دسترسی دارند؟

قطعا کارگاهی که مواد اولیه را تولید می کند باید استانداردهای لازم را برای کیفیت مواد اولیه خود داشته باشد. با توجه به تولیداتی که در سطح استان کرمان داریم، مواد اولیه ما از کیفیت لازم برخوردار است و اکنون دغدغه ای در خصوص کالای بی کیفیت نداریم. اگر مواد اولیه بی کیفیت خریداری کنیم قطعا در کیفیت محصولات تولیدی اثر منفی خواهد گذاشت و باید به صورت ویژه این مساله مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر: ۱۵٬۵۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha