۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵
مرکز تجاری ایران در قطر؛ تقویت تجارت بخش خصوصی و تمرکز بر همکاری انرژی
بازار گزارش می دهد؛

مرکز تجاری ایران در قطر؛ تقویت تجارت بخش خصوصی و تمرکز بر همکاری انرژی

در حال حاضر تعداد شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه‌های مختلف اقتصادی حیاتی در قطر ۸۱۱ شرکت است.

بازار؛ گروه بین الملل: علی اکبر محرابیان وزیر نیرو ایران گفته است که قطر مجوز راه اندازی یک مرکز تجاری بزرگ در دوحه را برای ایران صادر کرده است.

علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از ایجاد یک مرکز تجاری ایرانی در قطر برای ایجاد فرصت بیشتر برای تجار کشور خبر داد. پیمان پاک خاطرنشان کرد: حمل و نقل و روابط بانکی از محورهای توسعه تجارت بین دو کشور است.

هفته گذشته هیات ایرانی همچنین با تجار و بازرگانان ایرانی مقیم قطر دیدار و درباره موضوعات مختلف گفت‌وگو کرد. محرابیان در این دیدار از امضای سندی در راستای حمایت از بخش خصوصی ایران و قطر با هدف تقویت همکاری های تجاری دوجانبه خبر داد.

محرابیان با بیان اینکه بازار قطر مکانی پردرآمد برای حضور تجار و بازرگانان ایرانی است، گفت: سطح روابط با کشورهای همسایه از زمان روی کار آمدن دولت فعلی در ایران رشد چشمگیری داشته است.

وی تصریح کرد: روابط تجاری ایران با کشورهای همسایه در ۹ ماه گذشته بیش از ۴۵۰ درصد افزایش داشته و این رقم در سه ماه گذشته ۹۰۰ درصد بوده است.

کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و قطر برای تقویت روابط
یادداشت تفاهم هشتمین نشست کمیته مشترک اقتصادی ایران و قطر روز دوشنبه هفته گذشته میان محرابیان و شیخ محمد بن حمد بن قاسم آل ثانی در ریاست کمیسیون مشترک دوحه امضا شد.

این تفاهم نامه شامل حوزه های انرژی، ترانزیت، حمل و نقل، صنعت و تجارت، گمرکات و مناطق آزاد، گردشگری، میراث فرهنگی، کشاورزی و ورزش و غیره است.

وزیر نیرو همچنین با ابراز نگاه مثبت به روابط اقتصادی دوجانبه ایران و قطر، گفت: در این روز (دوشنبه) هشت یادداشت تفاهم بسیار مهم در زمینه های غذایی، صنایع پزشکی، شرکت های دانش بنیان و ... به امضا رسید که حاکی از وجود بازار مناسب برای دو کشور است.

سعد بن شریدا آل کعبی وزیر کشور قطر در امور انرژی به طور جداگانه با علی اکبر محرابیان همتای ایرانی خود دیدار و درباره روابط و همکاری های دوجانبه در حوزه انرژی و روش های مختلف توسعه آن گفت وگو کردند.

تقویت بخش خصوصی
با توجه به نقش بخش خصوصی هر دو کشور در توسعه تجارت، دو طرف به دنبال ارائه الگوی ویژه از مشارکت عمومی و خصوصی در قطر هستند.

غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران روز دوشنبه با شیخ خلیفه بن جاسم آل ثانی رئیس اتاق بازرگانی و صنایع قطر دیدار و به بررسی بخش‌های مختلف زمینه‌های مشترک همکاری پرداخت.

وزیر قطر در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور هیات تجاری ایران در قطر، خاطرنشان کرد: بخش خصوصی قطر مشتاق است تا پایگاه‌های همکاری با همتایان ایرانی خود ایجاد کند.

شیخ خلیفه آل ثانی با تاکید بر آمادگی دوحه برای رفع موانعی که تجار ایرانی در تجارت با قطر با آن مواجه خواهند شد، گفت: در زمینه تجارت، بر اساس روابط سیاسی دو کشور که بسیار خوب است، عمل خواهیم کرد.

شافعی همچنین روابط سیاسی دو کشور را بسیار مثبت توصیف کرد و افزود: باید در راستای توسعه روابط تجاری دو کشور در راستای روابط سیاسی تلاش کنیم. توسعه روابط اقتصادی به ثبات روابط سیاسی نیز منجر خواهد شد و ایران در این زمینه بسیار مشتاق است.

تقویت روابط دوجانبه ایران و قطر
شیخ محمد آل ثانی وزیر بازرگانی و صنعت قطر نیز در دیدار با محرابیان اظهار داشت که تغییرات ژئوپلیتیک کنونی دو کشور را بیش از هر زمان دیگری به سوی تلاش‌های هماهنگ برای گسترش همکاری‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری سوق می‌دهد.

سطح مبادلات تجاری تهران و دوحه شاهد رشد حدود ۳۴ درصدی در سال ۲۰۲۱ بود که نشان از تحولات قدرتمندی است که این دو تجربه کرده‌اند.

وزیر قطری در ادامه با بیان اینکه بخش خصوصی ایران نقش مهمی در حمایت از روند توسعه و ساخت و ساز در قطر دارد، تصریح کرد: تعداد شرکت‌های فعال ایرانی که در حوزه‌های اقتصادی حیاتی در داخل کشور فعالیت می‌کنند به ۸۱۱ شرکت رسیده است.

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه نیز در این خصوص گفت: پس از سفر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به دوحه، افق های جدیدی در خصوص افزایش حجم مبادلات تجاری تهران و ملت عرب نمایان شده است.

صفری ادامه داد: بیش از ۱۰۰ کشوری که جمهوری اسلامی با آنها در بازه زمانی ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ روابط تجاری دارد، پنج کشور رشد منفی داشته اند که یکی از آنها دوحه بوده است. با این حال، وی بار دیگر تاکید کرد که سفر رئیس جمهور به قطر در اوایل سال جاری، انتظارات برای ایجاد روابط اقتصادی قوی بین دو طرف را افزایش داد.

در جریان سفر رئیس‌جمهور رئیسی به قطر در اواخر فوریه، دو کشور شاهد امضای ۱۴ توافق‌نامه مختلف بودند که بخش‌های مختلف همکاری را تحت پوشش قرار دادند. توافق نامه ها شامل حوزه های تجارت، حمل و نقل دریایی و هوایی، برق، فرهنگ و آموزش است.

صفری گفت: زمانی که روابط اقتصادی بین دو کشور برقرار شود، روابط سیاسی و امنیتی با ثبات تر می شود. اگر روابط اقتصادی ضعیف باشد، روابط سیاسی و امنیتی با نسیمی از هم می پاشد.

حمیدرضا دهقانی پوده، سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوحه گفت: وزارت امور خارجه ایران به تسهیل ارتباطات تجاری بین دو کشور حاشیه خلیج فارس کمک خواهد کرد.

سفیر ایران خاطرنشان کرد: در دوران معاصر، بازرگانان ایرانی نمایندگان واقعی جمهوری اسلامی در قطر هستند.

کد خبر: ۱۵۵٬۲۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha