۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۷
صادرات زعفران رو به نزول | بازار سوغات رنگ زعفرانی به خود گرفت
در گفت‌وگو با بازار بررسی شد؛

صادرات زعفران رو به نزول | بازار سوغات رنگ زعفرانی به خود گرفت

مشهد- اگر چه بازارهای داخلی و فروش زعفران در قالب سوغات به دلیل گردشگری کمی رونق گرفته است اما صادرات این محصول به بازارهای خارجی همچنان سیر نزولی دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: محصول زعفران سالیانه در ۲۳ استان کشور تولید می‌شود که بیشترین میزان تولید زعفران ایران مربوط به استان‌های خراسان رضوی و جنوبی است. از زمستان امسال تاکنون قیمت هر کیلوگرم زعفران در بازار روند افزایشی نداشته و حتی به کمتر از ۴۰ میلیون تومان در هر کیلوگرم رسیده است.

بنا بر گزارش خبرنگار بازار از ابتدای امسال تاکنون قیمت زعفران تقریباً قیمت ثابتی را طی کرده و نوسان چندانی را تجربه نکرده است.

بازار زعفران و سوغات این کالا نیز که هم چون سایر بازارها متأثر از کرونا و نبود گردشگران در طی یک سال گذشته با رکود مواجه بود در ایام نوروز امسال و هم‌چنین دهه کرامت به دلیل رونق گردشگری از جنب‌وجوش بیشتری بهره‌مند شده است.

بنا بر اظهارات رئیس اتحادیه فروشندگان زعفران در گفت‌وگو با بازار بااینکه هنوز آماری از میزان فروش زعفران توسط خرده‌فروشان در بازار مشهد در دست نیست اما شواهد نشان می‌دهد که فروش این محصول به‌عنوان سوغات زائر رونق گرفته است.

به‌منظور بررسی و تحلیل بازار زعفران در داخل و هم‌چنین بازارهای جهانی با «غلامرضا میری» رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران و نائب رئیس شورای ملی زعفران به گفت‌وگو نشستیم.

صادرات زعفران رو به نزول | بازار سوغات رنگ زعفرانی به خود گرفت

* قیمت زعفران در خردادماه چه تغییرات و نوساناتی تجربه کرد؟
طی یک‌ماهه اخیر تفاوت قیمتی قابل توجهی نداشتیم .

* آیا ثابت ماندن قیمت زعفران دلیل خاصی دارد؟
زعفران محصولی صادراتی است و عمده‌فروش آن بحث فروش خارجی است و مصرف داخلی آن کم می باشد.درواقع می توان گفت ۸۰ درصد فروش ما در بحث زعفران خارجی و فقط ۲۰ درصد فروش آن داخلی است و از طرفی در سبد مصرف خانواده با توجه به تورم زعفران نیز چندان جایی ندارد.

* وضعیت صادرات این محصول در طی ماه‌های گذشته روند افزایشی داشته یا کاهشی؟
طی ۵ ماه گذشته صادرات زعفران کاهشی بوده است و لذا علی‌رغم افزایش سایر اقلام، زعفران افزایشی را تجربه نکرده است.

* چند درصد کاهش صادرات داشتیم؟
به دلیل کاهش صادرات در ماه دی ۵۸ درصد ،بهمن۳۳ درصد،اسفند ۳۸ درصد ،فروردین ۶۰ درصد ،اردیبهشت ۱۹ درصد بوده است که از این رو آمار نشان می دهد با کاهش صادراتی طی پنج ماهه اخیر مواجه ایم و از همین رو طبیعی است که قیمت ها افزایشی نمی تواند باشد.

* دلیل کاهش صادرات زعفران چیست؟
چون صادرات و درخواست آن را نداشتیم و در داخل و خارج از ایران افزایش قیمت زعفران را شاهد نبوده ایم.از طرفی یکی از دلایل کاهش روند صادرات زعفران این است که در آن برهه زمانی یعنی قبل از دی و بهمن سال ۱۴۰۰ زعفران به صورت مستقیم به چین صادر نمی‌شد بلکه زعفران را به کشورهای همجوار چین مانند ویتنام و تایلند صادر می‌کردیم و از آن کشورها به صورت قاچاق وارد چین می‌شد.

بعد از دی و بهمن‌ ماه سال گذشته چین اجازه واردات زعفران را با استفاده از کدهای ریجستری داد و بعد از آن به صورت مستقیم زعفران به چین صادر شد. این مسائل باعث ایجاد اختلالاتی در روند صادرات شد.

* پیش بینی شما برای تیرماه ماه در بازار های داخلی و خارجی افزایش قیمت است یا کاهش؟
به اعتقاد من با توجه به روال بازار طبیعی که همراه با عرضه و تقاضاست، نباید شاهد کاهش یا افزایش قیمت زعفران باشیم .اما با توجه به برخی سفته بازی و بورس بازی ها که متاسفانه تا سال گذشته در زعفران وجودنداشت اما به بحث زعفران نیز این موضوع راه پیدا کرده است . اگر این بازی هارا کناربگداریم با کاهش و افزایش قیمت زعفران مواجه نخواهیم بود .

صادرات زعفران رو به نزول | بازار سوغات رنگ زعفرانی به خود گرفت

اما متاسفانه این بازی ها در بازار قابل پیش بینی نخواهد نبود. زیرا گاه همان عوامل باعث می شود، قیمت هارا به صورت کاذب بالا ببرند و بعد بازار را در شرایطی قرار می دهند که بازار با روند کاهشی مواجه شود .

* در حال حاضر وضعیت صادرات این محصول چگونه است؟
همان طور که عنوان شد طی پنج ماه گذشته در صادرات با روند کاهشی مواجه بودیم و تا اردیبهشت ماه همچنان این روند ادامه داشته است.

* هر کیلو زعفران به چه قیمتی از کشاورزان خریداران می شوند؟
درحال حاضر نرخ هر کیلو زعفران بین ۲۴ الی ۳۸ میلیون تومان از کشاورز خریداری می شود.

* با توجه به تاکید رهبری مبنی بر ورود دانش بنیان ها آیا این شرکت ها می توانند کمکی به رونق بازار زعفران بکنند؟
شرکت های دانش‌بنیان می‌توانند صادرکنندگان زعفران را از خام‌فروشی نجات دهند و به یاری فعالان عرصه زعفران برای توسعه صنایع تبدیلی و فروش آن به کشورهای دیگر بشتابند.

در حال حاضر ۹۰ درصد زعفران جهان در ایران تولید اما بیشتر این محصول به صورت خام به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

این در حالی است که تغییر نوع بسته‌بندی و فرآوری زعفران و تولید محصولات جدید از آن می تواند کمک شایانی به صادرات این محصول کند، شرکتهای دانش بنیان می توانند در این زمینه وارد شده و صنایع تبدیلی و بسته بندی زعفران را رونق دهند.

در صورتی که صنایع تبدیلی از زعفران رونق یابد، ارزآوری بیشتر و بازارهای گسترده ای برای این محصول به همراه می آورد، چراکه با وجود سهم ایران در تولید عمده زعفران جهان، اکنون مدیریت این محصول در بازارهای جهانی از دست کشورمان خارج شده و به دست دیگر کشورها افتاده است.

کد خبر: ۱۵۵٬۲۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha