۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
خوزستان نیازمند ۱۰ کارخانه قند است/ آماده همکاری با سرمایه گذاران
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان:

خوزستان نیازمند ۱۰ کارخانه قند است/ آماده همکاری با سرمایه گذاران

اهواز - رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: با توجه به شرایط اقلیمی مناسب خوزستان برای کاشت چغندر قند، این استان به ۱۰ کارخانه قند نیاز دارد.

کیخسرو چنگلوایی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به شرایط بسیار مناسب استان خوزستان برای کاشت و برداشت چغندرقند اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل نبود کارخانه های قند، امکان افزایش کشت محصول را با وجود داشتن شرایط مناسب در اختیار نداریم.

وی افزود: شرایط خوزستان برای کاشت چغندر قند بسیار مناسب است ضمن اینکه کاشت چغندر قند به دلیل تعدد دفعات کشت، مصرف بسیار پائین آب و بهبود وضعیت خاک زمین برای کشاورزی استان بسیار مفید است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه در سال زارعی جاری ۱۳ هزار و ۳۰۰ هکتار زمین کشاورزی در استان زیر کشت چغندرقند رفته است، تاکید کرد: این آمادگی وجود ارد که ۳۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان به زیر کشت چغندرقند برود ولی به علت نبود تعداد کافی کارخانجات قند، امکان افزایش سطح زیر کشت این محصول مفید و پرکاربرد در استان وجود ندارد.

چنگلوائی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی تعداد کارخانه قند در استان خوزستان در حال احداث هستند، بیان کرد: با توجه به شرایط فعلی استقبال از کاشت چغندر قند در استان خوزستان،  به ۱۰ کارخانه قند ۱۰ هزار تنی نیاز است.

به گزارش خبرنگار بازار، مهم ترین فواید چغندر قند استفاده در صنایع تولید شکر است، ﭼﻐﻨﺪرﻗﻨﺪ ﺑﻪ دو ﺻﻮرت ﺑﻬﺎره و ﻳﺎ ﭘﺎﻳﻴﺰه ﻛﺸﺖ میﺷﻮد. در اﻳﺮان، ﺑـﺎ ﺗﻮﺟـﻪ ﺑـﻪ ﺷﺮاﻳﻂ آب و ﻫﻮایی ﻣﻨﺎﻃﻖ از اواﻳﻞ اﺳﻔﻨﺪ ﺷﺮوع و در کشت بهاره تا اردﻳﺒﻬﺸﺖ اداﻣﻪ میﻳﺎﺑﺪ. زﻣﺎن ﺑﺮداﺷـﺖ ﭼﻐﻨﺪرﻗﻨـﺪ ﺑﻬﺎره اواﺧﺮ ﺷﻬﺮﻳﻮر ﺗﺎ ﭘﺎﻳﺎن آذر است. 

در ﺣﺎلی ﻛـﻪ ﻛﺎﺷﺖ ﭼﻐﻨﺪرﻗﻨﺪ ﭘـﺎﻳﻴﺰه در ﭘﺎﻳﻴز (اواﺧـﺮ ﺷﻬﺮﻳﻮر ﺗـﺎ اواﻳﻞ آذر) و ﺑﺮداﺷﺖ آن در ﺑﻬﺎر اﻧﺠﺎم ﻣﻲﺷﻮد. دوره ﺑﺮداشت ﭼﻐﻨﺪرﻗﻨﺪ ﭘﺎﻳﻴﺰه در اﻳﺮان، ﻛﻮﺗﺎه ﺗﺮ از ﭼﻐﻨﺪرﻗﻨﺪ ﺑﻬﺎره و از اواﺧﺮ ﻓﺮوردﻳﻦ ﺷﺮوع و ﺗﺎ اواﺧﺮ ﺧﺮداد اداﻣﻪ دارد.

در مناطقی مانند خوزستان به شکل پاییزه انجام می‌شود. از ﻃﺮﻓﻲ ﭘﺪﻳﺪه ﻧﺎﻣﻄﻠﻮب ﺳﺎقه روی (ﺑﻮﻟﺘﻴﻨﮓ ﭼﻐﻨﺪرﻗﻨﺪ) ﻋﺎﻣﻞ ﻣﺤﺪودﻛﻨﻨﺪه ﻛﺸﺖ ﭘـﺎﻳﻴﺰه  ﻣﺤﺴﻮب می‌شود.

کد خبر: ۱۵٬۵۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha