۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۹
افزایش ۱۰ درصدی تولید ناخالص داخلی عربستان در سه ماهه اول میلادی| پیش بینی رشد ۸ درصدی امارات با نفت
نفت بالاترین نرخ رشد از ۲۰۱۱ را برای عربستان رقم زد

افزایش ۱۰ درصدی تولید ناخالص داخلی عربستان در سه ماهه اول میلادی| پیش بینی رشد ۸ درصدی امارات با نفت

افزایش قیمت نفت باعث رشدهای بالا در کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه در عربستان و امارات شده است.

مهران ابراهیمیان؛ بازار: اداره کل آمار عربستان اعلام کرد: تولید ناخالص داخلی واقعی عربستان سعودی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه در سال قبل میلادی ۹.۹درصد افزایش یافته است.

این مقام اعلام کرد که نرخ رشد در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ بالاترین میزان از سال ۲۰۱۱ بوده است.

درامدهای بالای نفتی به مدد افزایش قیمت در کنار جنگ اوکراین و روسیه باعث شده تا در سه فصل اخیر عربستان با نرخ رشد بالایی مواجه شود.

بر اساس داده های این مرکز آمار در مقایسه با سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱، تولید ناخالص داخلی تعدیل شده فصلی ۲.۶ درصد در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ رشد کرده است.

همچنین برآوردهای اولیه این اداره کل آمار نشان داد که تولید ناخالص داخلی واقعی سالانه رشد ۹.۶ درصدی داشته است.

تولید ناخالص داخلی به قیمت های ثابت در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ به ۶۹۸ میلیارد ریال (عربستان) رسیده که این رقم در مدت مشابه سال ۲۰۲۱ حدود ۶۳۵ میلیارد ریال اعلام شده بود.

این منبع افزود: رشد اقتصادی عمدتاً ناشی از افزایش چشمگیر فعالیت های نفتی است که به صورت سالانه ۲۰.۳ درصد و به صورت فصلی ۲.۹ درصد افزایش داشته است.

رشد فعالیت های غیرنفتی نیز به صورت سالانه ۳.۷ درصد و به شکل فصلی (سه ماهه) ۰.۹ درصد بوده و فعالیت های دولت نیز رشد سالانه ۲.۴ درصد و سه ماهه ۰.۹ درصد کاهش داشته است.

جدول زیر تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی را به تفکیک بخش‌های سازمانی با قیمت‌های ثابت در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد:

افزایش 10 درصدی تولید ناخالص داخلی عربستان در سه ماهه اول میلادی| پیش بینی رشد 8 درصدی امارات با نفت

افزایش 10 درصدی تولید ناخالص داخلی عربستان در سه ماهه اول میلادی| پیش بینی رشد 8 درصدی امارات با نفت

رشد ۸ درصدی امارات در ۲۰۲۲در بخش نفت

در همین حال وضع رقیب عربستان در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز به همین منوال بوده و تحت تاثیر درآمدهای نفتی از رشد مناسبی برخوردار بوده است.

بانک مرکزی امارات متحده عربی نیز دو روز پیش نرخ رشد تولید ناخالص داخلی این کشور را در سال ۲۰۲۱ ۳.۸ درصد اعلام کرد. پیش بینی کرد که این رقم برای سال جاری میلادی به عدد ۵.۴ درصد خواهد رسید.

این بانک در گزارش سالانه خود برای سال ۲۰۲۱ که دو روز پیش منتشر شد، اضافه کرد: تولید ناخالص داخلی غیرنفتی نیز به ۵.۳ درصد در سال ۲۰۲۱، افزایش یافته است، در عین حال انتظار می رود به لطف سرمایه گذاری های پایدار، چشم انداز مثبت برای رشد اعتبار، افزایش اشتغال و بهبود احساسات تجاری، این رقم در سال جاری میلادی مثبت باشد.

بر اساس داده های بانک مرکزی امارات متحده عربی تولید ناخالص داخلی در بخش نفت در سال ۲۰۲۱ خ. ۱ درصد منفی بوده که این عدد با افزایش قیمت در فصل اول میلادی و پیش بینی ادامه این روند ۸ درصد اعلام شده است.

طبق داده های این مرکز تولید ناخالص داخلی در هر دو بخش نفتی و غیر نفتی در سال ۲۰۲۰ منفی و لذا تولید ناخلص داخلی در سال ۲۰۲۰ ۴.۸ درصد منفی اعلام شده بود که این رقم در سال ۲۰۲۱ ۳.۸ درصد مثبت و برای امسال ۵.۴ درصد و برای سال ۲۰۲۳ ۴.۲ درصد پیش بینی شده است.

این منبع پیش بینی کرد که رشد تولید ناخالص داخلی نفت به دلیل بهبود مورد انتظار تقاضای جهانی به دلیل بهبود در بخش حمل و نقل، گردشگری و افزایش تولید نفت پس از تحریم های بین المللی علیه روسیه به ۸ درصد برسد.

بر اساس برآوردهای CBE، مازاد حساب جاری در تراز پرداخت ها از ۷۷.۵ میلیارد درهم در سال ۲۰۲۰ به ۱۷۶.۲ میلیارد درهم در سال ۲۰۲۱ افزایش یافت که در نتیجه افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی و همچنین افزایش مازاد افزایش یافت.

بانک مرکزی امارات تاکید کرد: نظام بانکی کشور همچنان از سطح سرمایه و نقدینگی خوبی برخوردار است، زیرا شاخص‌های حقوق مالکیت، دارایی‌های نقدی و سایر موارد نشان‌دهنده بهبود شرایط نقدینگی در بازار است.

افزایش 10 درصدی تولید ناخالص داخلی عربستان در سه ماهه اول میلادی| پیش بینی رشد 8 درصدی امارات با نفت

کد خبر: ۱۵۵٬۱۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      0 0
      تورم ما مثبت و رشد اقتصادی منفی ،خدا را شکر برعکس تمام دنیا