۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸
گرانی بازار گیاهان دارویی فارس را کساد کرد| خانه نشینی کارگران عطاری
گفتگوی بازار؛

گرانی بازار گیاهان دارویی فارس را کساد کرد| خانه نشینی کارگران عطاری

شیراز- بررسی بازار گیاهان دارویی نشان می دهد که طی چند مدت اخیر به دلیل بالا رفتن قیمت ارز و سایر عوامل، فروش گیاهان دارویی به یک سوم رسیده است.

بازار؛ گروه استان ها: تحلیل بازار گیاهان دارویی در استان فارس حاکی از این است که فروش این گیاهان کاهش چشمگیری داشته است.

رئیس اتحادیه صنف عطاران شیراز در گفتگو با بازار با اشاره با اینکه فروش گیاهان دارویی به یک سوم رسید، گفت: خشکسالی‌های متعدد، تورم و عوامل متعدد دیگر، قیمت انواع مختلف گیاهان دارویی را افزایش داده است.

مجید معتمدی با اشاره به نوسانات موجود در قیمت برخی گیاهان دارویی، گفت: به دلیل افزایش نرخ ارز و همچنین خشکسالی‌های متعدد و کمبود برخی محصولات شاهد افزایش قیمت اقلام مختلف گیاهان دارویی در بازار هستیم.

وی در ادامه با اشاره به وارداتی بودن بالغ‌ بر ۵۰ درصد اقلام در این صنف، اظهار داشت: طبیعتاً قیمت اقلام بستگی به نوسانات قیمت دلار داشته و افزایش قیمت دلار موجب افزایش قیمت اقلام وارداتی می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف عطاران شیراز با عنوان تأثیرات تورم و خشکسالی بر افزایش قیمت و کاهش کیفیت اقلام صنف عطاری، تصریح کرد: برخی اقلام گیاهان دارویی وارداتی از اول امسال تا ۵۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده اند.

افزایش سرسام آور قیمت ها
معتمدی به افزایش ۵۰ درصدی قیمت هر کیلو تخم شربتی به عنوان یک کالای وارداتی و پر مصرف در فصل گرما اشاره کرد و گفت: قیمت این محصول در سال جاری از ۹۰ هزار تومان به ۱۵۰ هزار تومان رسیده است.

خاکشیر ممتاز که سال گذشته با قیمت هر کیلو ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان در بازار به فروش می رسید از ابتدای امسال با افزایش سه برابری ، با قیمت ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزار تومان عرضه می شود

وی در ادامه به سه برابر شدن قیمت خاکشیر در سال جاری اشاره کرد و گفت: خاکشیر ممتاز که سال گذشته با قیمت هر کیلو ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان در بازار به فروش می رسید از ابتدای امسال با افزایش سه برابری ، با قیمت ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزار تومان عرضه می شود ضمن اینکه در خرید جدید این کالا ، باز هم با افزایش قیمت آن مواجه خواهیم بود.

به گفته این فعال بازار گیاهان دارویی شیراز، اقلامی که تولید داخل هستند متاثر از خشکسالی و اقلام وارداتی متاثر از افزایش نرخ ارز ، مشمول افزایش قیمت شده اند.

رئیس اتحادیه صنف عطاران شیراز به افزایش ۵۰ درصدی قیمت گل بابونه و افزایش ۳۰ درصدی گل گاوزبان اشاره و عنوان کرد: به دلیل خشکسالی‌های موجود و بالا بودن هزینه‌های برداشت این محصولات ، با افزایش قیمت آنها مواجه هستیم.

گرانی بازار گیاهان دارویی فارس را کساد کرد| خانه نشینی کارگران عطاری



معتمدی خاطر نشان کرد: متاسفانه جراحی اقتصادی که قرار بود بر قیمت تعداد محدودی از گروه های کالایی، تاثیر بگذارد باعث افزایش قیمت تمام اقلام کالایی و حتی هزینه های مرتبط با بیمه، مالیات، عوارض و آب و برق و گاز شده است، شرایطی که به فلج شدن بازار و کاهش شدید میزان فروش محصولات مختلف در تمام صنوف منجر شده است.

وی به کاهش میزان فروش گیاهان دارویی به یک سوم نسبت به سال گذشته در بازار شیراز اشاره کرد و گفت: شرایط نابسامان اقتصادی، افزایش قیمت ها و کاهش قدرت خرید مردم کسادی گسترده ای را در تمام واحد های صنفی این اتحادیه به دنبال داشته است.

متاسفانه به دلیل فشار های اقتصادی، بسیاری از واحدهای صنفی برای تعدیل هزینه های خود مجبور به اخراج کارگران خود شده اند که آمار اخراجی نیروهای کار در این صنف در سال جاری بسیار قابل توجه است


آمار قابل توجه اخراج کارگران از عطاری های شیراز در سال جاری
رئیس اتحادیه صنف عطاران شیراز از آمار قابل توجه اخراج کارگران شاغل در عطاری های شیراز خبر داد و گفت: متاسفانه به دلیل فشار های اقتصادی، بسیاری از واحدهای صنفی برای تعدیل هزینه های خود مجبور به اخراج کارگران خود شده اند که آمار اخراجی نیروهای کار در این صنف در سال جاری بسیار قابل توجه است.

معتمدی شرایط موجود اقتصادی و وضعیت حاکم بر بازار را بسیار نگران کننده اعلام کرد و گفت: به دنبال حاکم شدن شرایط رکود بربازار ، بسیاری از واحدهای صنفی فروشنده گیاهان دارویی نسبت به ابطال پروانه کسب خود اقدام کرده اند.

وی با عنوان‌اینکه متاسفانه در برخی مواقع در خصوص گرانی انواع محصولات و اقلام گیاهان دارویی، انگشت اتهام به سمت فروشندگان این کالاها دراز می شود، گفت: گرانی و رشد بی رویه قیمت ها ریشه در نابسامانی اقتصاد و تزلزل شرایط حاکم بر بازار دارد؛ فروشندگان آخرین حلقه تولید تا مصرف کالا هستند که در شرایط فعلی با توجه به مشکلات متعدد و جهش ناگهانی قیمت ها در تنگنا به سر برده و مجبور به لحاظ کردن افزایش قیمت انواع کالاها هستند.

رئیس اتحادیه صنف عطاران شیراز با اشاره به اینکه تخلف گران فروشی ممکن است در هر صنف وجود داشته باشد و قطعا برخورد با آن الزامی است، گفت: اما مسئول گرانی های حاصل از شرایط منفی اقتصادی ، واحدهای صنفی و فروشندگان نیستند و نباید چوب نابسامانی های اقتصادی بر سر فعالین بازار زده شود چرا که با افزایش چشمگیر قیمت ها و رکود حاکم بر بازار ، بسیاری از فروشندگان برای تامین مخارج خود ، مجبور به فروش کالاهای خود با کمترین حاشیه سود هستند .

کد خبر: ۱۵۵٬۱۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha