۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۹
امدادرسانی نفس‌گیر در دمای ۴۵ درجه| بیل مکانیکی علت حادثه| انتقال مجروحان به یزد
بازار از حادثه قطار مشهد- یزد گزارش می‌دهد؛

امدادرسانی نفس‌گیر در دمای ۴۵ درجه| بیل مکانیکی علت حادثه| انتقال مجروحان به یزد

یزد- قطار مشهد به یزد با بیش از ۴۳۰ مسافر و خدمه با بیل مکانیکی برخورد کرد و از ریل خارج شد و نیروهای امدادی یزد و طبس، حدود هشت ساعت امدادرسانی نفس‌گیر در دمای ۴۵ درجه بیابان‌های طبس انجام دادند.

بازار؛ گروه استان‌ها: خروج قطار مشهد – یزد از ریل در فاصله ۸۵ کیلومتری مرکز طبس، امروز تلخ ترین حادثه برای یزدی‌ها بود زیرا ۲۱ نفر از زائران امام رضا (ع) جان خود را از دست دادند و ۸۶ نفر نیز مجروح شدند.

نیروهای اورژانس، هلال احمر، مدیریت بحران و تمامی نیروهای امدادرسان و خدمات رسان در زمان بروز حوادث از همان ساعات اولیه راهی طبس شدند تا به همشهریان خود در ۴۰۰ کیلومتر دورتر از شهر و دیارشان خدمت رسانی کنند.

در نخستین ساعات، ۱۰ تیم عملیاتی و بالگرد هلال احمر یزد و اورژانس نیز به محل حادثه اعزام شدند. توان عملیاتی اعزام شده به محل حادثه از استان یزد هفت دستگاه آمبولانس اورژانس، اتوبوس آمبولانس و سه دستگاه بالگرد است و ۱۰ تیم عملیاتی هلال احمر هم در محل حادثه حضور یافتند و همه کدهای اورژانس و هلال احمر تا آخرین مراحل خدمات رسانی به آسیب دیدگان در آماده باش کامل هستند.

انتقال اولیه تمامی مصدومان حادثه به بیمارستان طبس
تمام مصدومان حادثه قطار مشهد – یزد با حضور تیم‌های امدادی از محل حادثه که بیش از ۹۰‌ کیلومتر تا طبس فاصله دارد به بیمارستان سید مصطفی خمینی طبس منتقل شده اند و بعد از انجام تریاژ ثانویه و اقدامات اولیه، بیمارانی که روند درمان آنها ادامه دارد، بخشی در بیمارستان طبس خواهند ماند و بخشی با اورژانس اتوبوسی و بخشی هم با اورژانس هوایی به مراکز درمانی یزد منتقل می شوند.

تمام مصدومان حادثه قطار مشهد – یزد با حضور تیم‌های امدادی از محل حادثه که بیش از ۹۰‌ کیلومتر تا طبس فاصله دارد به بیمارستان سید مصطفی خمینی طبس منتقل شده اند

همچنین اتوبوس هایی از استان یزد به محل حادثه اعزام شده تا ضمن خدمات رسانی، سایر مسافران و مصدومان بهبود یافته را به یزد منتقل کنند. اورژانس یزد چند پزشک متخصص ارتوپد با بالگرد در محل حادثه حضور یافته اند تا مصدومان دچار آسیب های جدی نشوند.

سپاه الغدیر یزد هم وارد عرصه شده و در حال خدمت رسانی به حادثه دیدگان قطار مشهد – یزد است. سپاه یزد در این حادثه اعزام هشت دستگاه آمبولانس به همراه پنج تیم پزشکی و ۱۲ پرستار و بهیار با تجهیزات کامل در نزدیکترین محل به حادثه، اعزام سه دستگاه اتوبوس برای انتقال مسافران به استان یزد، برقراری ارتباط بی سیم در محل حادثه با توجه به عدم آنتن دهی تلفن همراه و آماده باش کامل درمانگاه های سپاه در استان برای پذیرش مجروحان حادثه را انجام داده و می دهد.

هماهنگی لازم با سپاه انصار الرضا (ع) خراسان جنوبی برای اعزام ۱۵ دستگاه آمبولانس به محل حادثه و اسکان مسافران در ناحیه مقاومت بسیج شهرستان طبس را انجام داده است.

اعزام ارتوپد و جراح به منطقه حادثه
از همان ساعات اولیه، ظرفیتهای مراکز درمانی استان آماده خدمات رسانی شد به طوری که مراکز درمانی شهرستان های اردکان، میبد، بهاباد، بافق و مراکز درمانی شهرستان یزد برای امداد رسانی به مصدومان حادثه به حالت آماده باش درآمدند
دانشگاه علوم‌پزشکی شهید صدوقی یزد زمینه لازم برای اعزام بیماران با هلی پد و اورژانس هوایی، بستری و مهیا کردن اتاق عمل را در مراکز درمانی فراهم کرد.

همچنین ارتوپد، جراح عروق، کارشناس اتاق عمل و ۵۰ نفر از پرستاران استان برای اعزام به شهرستان طبس آمادگی خود را اعلام کرده و در صورت نیاز به شهرستان طبس اعزام خواهند شد. سازمان پزشکی قانونی استان هم آمادگی خود را برای تحویل و معاینه جانباختان حادثه قطار مشهد به یزد اعلام کرده است وزیر کشور و وزیر راه و شهرسازی نیز خود را به محل حادثه رساندند تا علت این حادثه را بررسی کنند.

علت حادثه
وزیر کشور در این بازدید در جمع خبرنگاران، علت حادثه را وجود بیل مکانیکی اعلام کرد و گفت: البته هنوز این موضوع قطعی نیست و پس از بررسی های کافی، نتیجه را رسما اعلام خواهیم کرد.

نیروهای اورژانس، هلال احمر، مدیریت بحران و تمامی نیروهای امدادرسان و خدمات رسان در زمان بروز حوادث از همان ساعات اولیه راهی طبس شدند

احمد وحیدی در مورد اینکه چرا در ساعت ۵:۳۰ صبح باید بیل مکانیکی در این محل باشد، بیان کرد: به دلیل شرایط آب و هوایی، کار عمرانی و راهسازی در شب در این منطقه در حال انجام بوده و ساعت چهار صبح نیز این عملیات تمام شده است اما علت اینکه این بیل مکانیکی در نزدیکی ریل متوقف شده، در دست بررسی است.

وزیر راه و شهرسازی نیز در این بازدید از مردم عذرخواهی کرد و گفت: اطمینان داشته باشید علت این حادثه را بررسی می کنیم.

وزیر راه و شهرسازی: خطای انسانی عامل حادثه قطار مشهد - یزد
رستم قاسمی علت اصلی این حادثه را خطای انسانی اعلام کرد و افزود: با بررسی علت اصلی در کمیته بررسی سوانح، با عاملان آن برخورد می شود.

کشته شدگان این حادثه ۲۱ نفر اعلام شدند که همه آنها به گفته استاندار یزد، به پزشکی قانونی تحویل شده اند تا مراحل قانونی برای شناسایی و تحویل آنها به خانواده هایشان انجام شود.

بجز پنج مصدوم که در بیمارستان طبس بستری هستند و البته حال عمومی آنها خوب است، ۱۵ مصدوم به بیمارستانهای یزد منتقل شدند و بقیه نیز با درمان سرپایی و پس از اطمینان از وضعیت مساعد آنها، مرخص شدند.

به دستور رئیس جمهور که با استاندار یزد تماس برقرار کرده بود، فردا در یزد عزای عمومی اعلام شد اما زمان تشییع پیکر حادثه دیدگان هنوز مشخص نیست. استاندار یزد در آخرین مصاحبه خود با رسانه ها اعلام کرد که علت سانحه در دست بررسی است، زمان تشییع به زودی در جلسه ای با مدیران استان اعلام می شود و اسامی جان باختگان نیز پس از طی مراحل قانونی رسما اعلام خواهد شد.

کد خبر: ۱۵۵٬۰۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha