۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۱
حذف ارز ترجیحی نهاده های دامی در بدترین زمان ممکن اجرا شد
دامدار البرزی در گفتگو با بازار:

حذف ارز ترجیحی نهاده های دامی در بدترین زمان ممکن اجرا شد

کرج- یکی از دامداران البرزی با اشاره به حذف ارز ترجیحی از نهاده های دامی و تبعات آن برای صنعت دامداری و دامداران گفت: این کار در بدترین زمان ممکن انجام شد و نباید این فرآیند الان اجرا می شد.

خدیجه ستارزاده؛ گروه استانها: ولی الله زارع در گفتگو با بازار افزود: اجرای این طرح ابتدای بهار که یونجه ما به آخر رسیده، سیلوی دامدار تمام شده و بازارگاه کاملا خالی شده و در واقع «بازار سیاه» صنعت دامداری است، کار منطقی و درستی نبود.

زارع ادامه داد: از طرف دیگر آخرین خوراکی که به دامداران داده شده متعلق به اسفند ماه است و بعد از آن خوراکی برای دام ها دریافت نکردیم و به طور کل با اجرای این طرح وضعیت دامدار ها بسیار نگران کننده است.

وی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر نهاده ها را به چه صورت تامین می کنند، گفت: من با پیش بینی وضعیت فعلی، برای دامداری خود قبلا از بازار آزاد مقداری سبوس برنج و غیره تهیه کرده بودم مقداری هم قبل از عید خریداری کردم تا بتوانم دام ها و دامداری را حفظ کنم. اما شرایط برای دامدارانی که از پیش خوراک تامین نکرده بودند بسیار سخت شده است.

همه دامداران با مشکل نقدینگی مواجه هستند
این دامدار کرجی با بیان اینکه به دلیل اتمام یونجه و عدم توزیع خوراک پس از عید گاوداری ها خالی است، افزود: گاهی اوقات در بازار هم خوراک موجود نیست که دامداران بتوانند راحت تهیه کنند.

زارع در پاسخ به این پرسش که آیا صحت دارد برخی از دامداران با نان خشک دام ها را تغذیه می کنند یا خیر، گفت: استفاده از نان خشک همیشه بوده، اما آنقدری نیست که بتوان دامداری ها را تامین کرد. ممکن است برخی دامداران به گاوهای پرواربند نان خشک بدهند اما ما به گاو شیری مطلقا نان خشک نمی‌دهیم و در واقع هیچ یک از گاودارهای صنعتی نان خشک نمی دهند. به طور کل با نان خشک نمی شود دام نگه داشت.

این دامدار در خصوص وضعیت نقدینگی و شرایط لازم برای خرید خوراک و غیره گفت: همه دامداران با مشکل نقدینگی مواجه هستند. گفته شده برای کمک به دامداران وام پرداخت می شود. برای من خرید یک ماشین سویا ۲۵۰ میلیون تومان، یک ماشین ذرت یا جو۲۰۰ میلیون تومان تمام می شود. مگر چقدر وام به من می دهند که این هزینه ها را جبران کند. در این بازار ذرت و جو هر کدام کیلویی ۱۲هزار تومان و سویا ۱۸ هزار تومان است. من اگر بخواهم ۴ ماشین بار خریداری کنم ۴۵۰ میلیون تومان پول می خواهد.

زارع با اشاره به اینکه کارخانه های لبنی پول دامداران را دیر به دیر«دو یا سه ماه یکبار» پرداخت می کنند، گفت: در شرایط فعلی دولت برای کمک به دامدار باید به کارخانه های لبنی تاکید کند که اکنون زمان فشار به دامداران نیست اگر اینها پول دامداران را به موقع پرداخت کنند مشکل نقدینگی ما برطرف می‌شود

زارع با اشاره به اینکه کارخانه های لبنی پول دامداران را دیر به دیر«دو یا سه ماه یکبار» پرداخت می کنند، گفت: در شرایط فعلی دولت برای کمک به دامدار باید به کارخانه های لبنی تاکید کند که اکنون زمان فشار به دامداران نیست. اگر اینها پول دامداران را به موقع پرداخت کنند مشکل نقدینگی ما برطرف می‌شود.

این دامدار کرجی در خصوص قیمت گذاری شیر گفت: قیمت واقعی شیر این قیمت که تعیین کردند، نیست و باید برای قیمت شیر کارشناسانه حساب و کتاب و قیمت گذاری کنند. وقتی ذرت ۱۲کیلویی هزار تومان و یونجه با رطوبت و مصرف ۱۰ هزار تومان است، هزینه تولید برای دامدار بیشتر از نرخ فعلی تمام می شود و دامدار متضرر است.

حذف ارز ترجیحی نهاده های دامی در بدترین زمان ممکن اجرا شد

زارع در پاسخ به این پرسش که شیر را درحال حاضر با چه قیمتی از دامدار خریداری می کنند، گفت: قیمت ۱۲ هزار تومان پایه است اگر چربی بدهیم اضافه تر می شود در غیر اینصورت پایین تر می‌افتد. اگر چربی شیر ۵ به بالا باشد ۷۰۰ تومان تفاوت پیدا می کند و اگر پروتئین درجه ۸ به بالا باشد ۳۰۰ تومان فرق می کند اما اگر درجه دو به پایین باشد جریمه می کنند.

وی همچنین در پاسخ به اینکه گوشت ار دامدار با چه قیمتی خریداری می شود، گفت: آخرین فروش من بعد از ماه رمضان هر یک دام زنده را کیلویی ۶۰ هزار تومان فروختم اما اکنون ۷۰ تا ۸۵ هزار تومان خریداری می کنند. البته باز هم بستگی به نژاد دام دارد. دام استخوان دار یا گوشت دار تر را متفاوت خریداری می کنند.

زمانی که خوراک دام تامین نشود دامدار مجبور به کشتار یا فروش دام می شود
زارع در خصوص کشتار دام به دلیل عدم توان تامین خوراک، با تاکید بر اینکه دام ها مانند فرزندان دامدار هستند که از بدو تولد آن ها را پرورش می دهد گفت: از روزی که دام متولد می شود و تا زمانی که به بار بنشیند ۳۰ ماه(دوسال و نیم) طول می‌کشد و کمتر کسی حاضر به کشتار دام می شود اما زمانی که خوراکش تامین نشود، یا به کشتارگاه می فرستد و یا زنده می فروشد.

وی اظهار کرد: باید کاری کرد که شاهد وقوع این اتفاقات در دامداری ها نباشیم، ما از دولت خواهش می کنیم که بگذارند قیمت خوراک و علوفه جابیفتد زمانی که قیمت علوفه روشن شد با کارشناسی و بررسی قیمت شیر را تعیین کنند و قیمت تمام شده را به ما اعلام کنند.

این دامدار کرجی همچنین با اشاره به افزایش قیمت جوش شیرین و نان باگت گفت: خود دولت قیمت جوش شیرین را یکباره از ۲ هزار تومان به ۱۰ هزار تومان رسانده این که دیگر محصول پتروشیمی و مربوط به خود دولت است

این دامدار کرجی همچنین با اشاره به افزایش قیمت جوش شیرین و نان باگت گفت: خود دولت قیمت جوش شیرین را یکباره از ۲ هزار تومان به ۱۰ هزار تومان رسانده این که دیگر محصول پتروشیمی و مربوط به خود دولت است.

وی با بیان اینکه دامدار مجبور است مرتبا از این دو قلم در تغذیه دام استفاده کند، اضافه کرد: اگر مصرف نکنیم گاوها اسیدوز می گیرند و چربی آنها پایین آمده و همه چیز بهم می ریزد.

زارع اظهار کرد: دولت می گوید سه قلم جنس در مغازه ها گران شده اما تحت تاثیر همان سه قلم همه چیز گران شده است.

وی تاکید کرد: در صورت ادامه این شرایط و عدم تامین به موقع خوراک دام و همچنین قیمت گذاری صحیح برای شیر و گوشت، دامداران آسیب بیشتری دیده و این صمعت رو به نابودی خواهد رفت.

کد خبر: ۱۵۵٬۰۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha