۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
یخ زدگی تولیدات باغی خراسان در فصل تابستان| کاشته‌هایی که به مرحله برداشت نرسید
بازار گزارش می‌دهد؛

یخ زدگی تولیدات باغی خراسان در فصل تابستان| کاشته‌هایی که به مرحله برداشت نرسید

مشهد- همه‌ساله با فرارسیدن بهار بسیاری از میوه‌های نوبرانه وهم چنین درختی خراسان رضوی که برحسب اتفاق مشتری بسیاری نیز دارد روانه بازار می‌شود که امسال برای دومین سال پیاپی با کاهش تولید همراه شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: سالانه یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین در خراسان رضوی زیر کشت ۸۳ نوع محصول می‌رود که ۹۰۰ هزار هکتار از این سطح مربوط به محصولات زراعی و ۳۰۰ هزار هکتار آن باغ است.بخش کشاورزی ۲۸ درصد اشتغال و ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار بازار تغییرات جوی آب‌وهوا در سال گذشته هرچند مانند دو سال پیش نبود اما تأثیرات آن در باغ‌های خراسان رضوی و گلایه‌هایی که آن‌ها از کاهش محصول و یا سرمازدگی می‌کنند به‌خوبی مشهود است.

کاهش ۲۶ هزار تنی محصول
مدیر جهاد کشاورزی مشهد  اشاره به‌روزهای سر سال گذشته کرده و به بازار می‌گوید: بیشترین خسارت سرمازدگی مربوط به درختان هسته‌دار مثل گردو، انگور، انار، گیلاس، آلبالو، هلو، شلیل، زردآلو، آلو ،گوجه و بادام بوده است که از ۲۰ تا ۷۰ درصد بسته به نوع محصول، شهرستان و شدت سرما به آن‌ها خسارت واردشده و لذا پیش‌بینی می‌شود با کاهش ۲۶ هزار تنی محصولات باغبانی استان مواجه شویم.

محمد میری دیسفانی بابیان اینکه این میزان خسارت به سطحی معادل۳۲ هزار و ۹۹۲ هکتار از باغ‌ها بارور استان واردشده است اظهار کرد: کاهش شدید دما و سرمازدگی طی روزهای ۲۶ تا ۲۹ اسفندماه پارسال افزون بر ۱۲ هزار میلیارد ریال به باغ‌های این استان خسارت وارد شد.

یخ زدگی تولیدات باغی خراسان در فصل تابستان| کاشته‌هایی که به مرحله برداشت نرسید

مدیر سابق باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: کاهش دمای هوا در سطح استان طی این مدت به سرشاخه‌ها و بخش‌های گل‌دهی درختان میوه در باغ‌ها آسیب جدی وارد کرده است و بر اساس برآورد انجام‌شده توسط کارشناسان بین ۶ تا ۷۰ درصد به محصولات مختلف باغبانی خسارت واردشده است.

سرمازدگی بیشترین خسارت را وارد می‌کند
مدیر جهاد کشاورزی مشهد بابیان اینکه متأسفانه هرساله در ماه‌های بهمن، اسفند و اوایل فروردین‌ماه جبهه هوای سرد همراه با بارش برف به خراسان رضوی وارد می‌شود افزود: این موضوع موجب سرمازدگی درختان به‌ویژه بادام و زردآلو و بخشی از مزارع زعفران می‌شود.

میری اذعان کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته بیشترین میزان خسارت وارده به بخش کشاورزی طی ۱۰ سال اخیر از ناحیه سرمازدگی بوده است و تنها اهرم برای کمک به خسارت دیدگان بخش کشاورزی صندوق بیمه است و کشاورزان خسارت‌دیده تنها از ناحیه بیمه خسارت خود را جبران می‌کنند.

وی با اشاره به برودت هوا در روزهای پایانی سال گذشته و اوایل سال جاری در سطح استان اظهار داشت: کارشناسان جهاد کشاورزی و سازمان هواشناسی قبل از وقوع کاهش شدید دما به روش‌های مختلف و با انتشار دستورالعمل‌های پیشگیری از خسارت سرمازدگی این موضوع را به کشاورزان و باغداران گوشزد می‌کنند.

با تغییرات اقلیمی طی یک دهه گذشته، بروز سرما طی فصل بهار در خراسان رضوی به امری رایج و عادی تبدیل‌شده و باید اقدامات پیشگیرانه جدی‌تر دنبال و طرح‌های برنامه‌ریزی‌شده عملیاتی شود

مدیر سابق باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: آسیب‌دیدگی شکوفه‌ها و سرمازدگی درواقع آسیب به اقتصاد کشاورزان و امنیت غذایی جامعه است بنابراین کشاورزان باید از این آسیب جدی تا حد توان جلوگیری کنند و در همین راستا کارشناسان هشدار می‌دهند با تغییرات اقلیمی طی یک دهه گذشته، بروز سرما طی فصل بهار در این استان به امری رایج و عادی تبدیل‌شده و باید اقدامات پیشگیرانه جدی‌تر دنبال و طرح‌های برنامه‌ریزی‌شده عملیاتی شود.

جبران خسارت‌ها
وی بابیان اینکه باغ‌هایی که تحت پوشش بیمه قرار داشتند با ارزیابی توسط کارشناسان خسارت‌های وارده به آن‌ها پرداخت خواهد شد ادامه داد: اما متأسفانه بخش عظیمی از باغ‌ها و مزارع خسارت‌دیده تحت پوشش بیمه نیستند و با ارزیابی میزان خسارت، به وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و کشور اعلام شد تا در صورت تأیید در هیئت دولت و تخصیص اعتبارات و تسهیلات مربوطه، جبران خسارت وارده به کشاورزان و باغداران به روش‌های مختلف پرداخت شود.

یخ زدگی تولیدات باغی خراسان در فصل تابستان| کاشته‌هایی که به مرحله برداشت نرسید

میری ادامه داد: به دلیل تغییرات اقلیمی و احتمال وقوع مخاطرات احتمالی ازجمله سرمازدگی، بهره‌برداران باید اصول فنی را رعایت کنند و ضمن زیرپوشش بیمه قرار دادن محصول خود، زیان ناشی از آن را کاهش دهند و از مزایای بیمه محصولات برخوردار شوند.

وی با اشاره به ارائه تسهیلات یارانه دار برای اجرای طرح سایه‌بان به‌منظور جلوگیری از خسارات ناشی از تغییرات آب و هوایی در باغ‌های استان نیز گفت: با نصب سایه بان علاوه بر جلوگیری از سرمازدگی و آفتاب‌سوختگی سرشاخه‌ها، شکوفه‌ها و محصولات باغی، میزان مصرف آب ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: خوشبختانه تمام تجهیزات موردنیاز برای اجرای طرح سایه بان و تجهیزات بخاری‌های پلار و دمنده‌ها در صنایع داخلی تولید می‌شود.

میری افزود: پوشش بیمه‌ای، تغییر شیوه‌های کشت و جایگزینی ارقام دیر گل و متحمل به سرما به‌جای محصولات حساس و آسیب‌پذیر و استفاده از سامانه‌های ضد تگرگ و سرما در باغ‌ها، ارتقای سطح دانش بهره‌برداران در خصوص روش‌های جلوگیری از کاهش خسارت و مدیریت بحران، تغذیه صحیح باغات با تکیه‌بر کودهای افزاینده مقاومت گیاه به سرما، افزایش ماده آلی خاک و انجام یخ آب زمستانه ازجمله اقداماتی است که باید برای مقابله با این بحران به کار گرفته شود.

وی اظهار کرد: تجهیز باغ‌ها به سامانه گرمایشی و سامانه ضد تگرگ ضروری است ضمن این‌که استفاده از پوشش برای مقابله بانفوذ سرما نیز اقدامی است که می‌تواند درختان را در برابر سرما تا حدودی ایمن کند.

دانه هایی که محصول نرسید
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز بابیان اینکه سال گذشته بیشترین آسیب را به دلیل کاهش بارندگی‌ها در حوزه محصولات کشاورزی تجربه کردیم در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: امسال ۱۲۶ هزار هکتار از کشتزارهای استان زیر کشت گندم آبی و حدود ۱۴۲ هزار هکتار نیز زیر کشت گندم دیم رفت اما به دلیل خشک‌سالی ۸۰ درصد گندم دیم ازمیان‌رفته و میزان تولید گندم آبی نیز نسبت به میزان پیش‌بینی‌شده ۵۵ درصد کاهش یافت.

غلامحسین ساربان اذعان کرد: از مجموع ۱۸۰ هزار هکتار کشتزار گندم و جو دیم در سال گذشته فقط از ۲۸ هزار هکتار آن محصول برداشت شد و باوجود هزینه‌های بسیار در این زمینه شاهد خسارت جدی به کشاورزان دیمی‌کار بودیم.

وی بیمه محصولات کشاورزی راهی برای مواجهه مطلوب با شرایط و جبران خسارت‌های غیرقابل‌پیش‌بینی عنوان کرد و ادامه داد: خشک‌سالی سال گذشته باعث کاهش ۵۵ درصدی تولید گندم آبی در استان شد.

وی بابیان اینکه تولید گندم نیز در این استان حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تن کاهش داشت افزود: سال گذشته ۱۰۰ هزار و ۷۳۰ تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان این استان به‌صورت تضمینی خریداری شد ا که این میزان نسبت به مدت مشابه خود و در سال ۱۳۹۹ به میزان ۷۰ درصد کاهش داشت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه راسان رضوی با برخورداری از ۳۷ درصد سطح زیر کشت گیاهان دارویی، رتبه اول را در بین استان های کشور دارا است و بیش از ۶۰ گونه انواع گیاهان دارویی در این استان کشت می‌شود اظهار کرد: متاسفانه خشکسالی های حادث شده این حوزه را نیز تحت تاثر قرار داد و موجب شد که قیمت بسیاری از ادویه،عرقیجات و دمنوش ها افزایش پیدا کند.

ساربان با بیان اینکه گیاهان دارویی دیم به طور متوسط ۸۰ درصد و گیاهان دارویی آبی حدود ۳۰ درصد کاهش عملکرد را تجربه کردند افزایش قیمت ها و عدم استقبال مردم از خرید این محصولات ناشی از همین علت بود.

کد خبر: ۱۵۵٬۰۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha