۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴
از سایپا تا سمیه با «تیبا» | بذرپاش جایگزین فاطمی امین می شود؟
بازار گزارش می دهد

از سایپا تا سمیه با «تیبا» | بذرپاش جایگزین فاطمی امین می شود؟

شنیده ها حاکی از آن است سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت احتمالا بزودی مسند وزارت را ترک و مهرداد بذرپاش جایگزین وی خواهد شد، ظاهرا بذرپاش برنامه خود را نیز برای وزارت صمت ارائه کرده است.

بازار؛ گروه خودرو: شنیده ها حاکی از آن است سیدرضا فاطمی امین وزیر محترم صمت احتمالا بزودی مسند وزارت را ترک می کند. این شایعات در بعضی از موارد آنقدر شدید است که می گویند از بذرپاش برنامه آینده این وزارت را هم خواسته اند و وی نیز برنامه های خود را در این مورد ارائه کرده است.

شاید یکی از مهم ترین عامل این شایعات سردرگمی فعلی در صنعت خودرو نشات می گیرد. زیرا طی ۱۰ ماه گذشته نابسمانی ها در صنعت و بازار خودرو چنان افزایش یافته که وزارت صمت که سیاستگذار صنعتی کشور است در حد فروشنده محصولات خودرویی تنزل یافته است. در این مورد بهترین شاهد مثال لغو اختیار فروش از خودروسازان و واگذاری به وزارت صمت و نیز عرضه خودرو از طریق بورس است که در هیچ کشور دنیا امر اخیر مسوبق به سابقه نیست. اما هر دو تصمیم به نام انتظام بازار اتخاذ و عملی شده است، در ادامه به بررسی تغییرات احتمالی وزارت صمت خواهیم پرداخت.

سیاستگذاری اشتباه
طی ۱۰ ماه گذشته وزیر صمت طرح یا برنامه جدیدی از خود برای بهبود وضعیت صنعت و بازار خودرو نشان نداده است، در تبیین برنامه های خود به هنگام اخذ رای اعتماد به صراحت گفته بود که صنعت خودرو در پایان چهار سال دولت سیزدهم جزو افتخار ملی خواهد شد، این هدف بزرگ الزامات و سازوکارهایی را طلب می کرد که تاکنون کسی از آن اطلاعی ندارد.

این مهم نشان می دهد وزارت صمت در دوران تصدی فاطمی امین برنامه هایی ارائه و اجرا کرده است که از عمق و تدبر برخوردار نیست. وزارت صمت وظیفه سیاسگذاری و نظارت به حسن اجرایی آن را دارد نه اینکه در نقش فروشنده خودرو ظاهر شود. تصمیات آنی و زودگذر به نام انتظام بازار و دفاع از حقوق مشتریان واقعی گرفته می شود که تا کنون شاهد عدم ثمره آن بوده ایم و اگر شایعات در حد خود باقی بماند، چنانچه من بعد به همین منوال ادامه یابد، تحقق هدف بزرگ تبدیل به صنعت خودرو به افتخار ملی، هرگز رخ نخواهد داد.

راه اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو نه تنها اثر مثبت در عرضه و کنترل قیمت خودروها نداشت، بلکه سه پیامد منفی را به دنبال داشت؛ نخست، خودروسازان بخش خصوصی نسبت به عرضه محصولات در سامانه و اختلال در نظام مالی ناشی از دخالت دولت اعلام نارضایتی کردند. دوم، اجحاف در حقوق مشتریان و سردرگمی برای خرید ایجاد شد. سوم، نمایان کردن عدم اعتماد وزارت صمت به دستگاه های نظارتی تابعه خود را در بر دارد. بعضی از شایعه سازان در این زمینه ایجاد سامانه یک پارچه فروش را زمینه ساز احتمالی ایجاد رانت های جدید می دانند. در این مورد سلب اختیار از مدیران واحدهای خودروسازی در فروش محصولات را به چه چیز دیگری می توان تسری داد؟

بذرپاش با «تیبا» به صمت می آید|خروج فاطمی امین از صمت؟

بورس درگام نخست پنچر شد
طی یکماه گذشته اخبار و نظرات متعددی در خصوص ارائه خودرو در بورس که نماد بدعت جدید به سبک فاطمی امین در دنیا است، منتشر شد. ولی، امروز براساس اعلام بورس کالا؛ «عرضه خودرو در بورس تا اطلاع ثانوی متوقف شد.» این مورد نشان می دهد، برنامه های زودگذر و آنی وزیر محترم صمت در جهت مهار افزایش افسار گسیخته قیمت خودروها فقط با شکست همراه است.

هیچ دولتی در دنیا تاکنون به این صراحت در نظام فروش خودروسازان دخالت نداشته و برای نخستین بار خودرو به عنوان کالا به بورس راه یافته و این موفقیت جهانی باید به نام سید رضا فاطمی امین ثبت «گینس» شود.

اتاق شیشه ای بورس نماد شفافیت برای صنعت ابربدهکار خودرو و کنترل قیمت خودروها نیست، تصمیمات صنعتی و اقتصادی نیازمند در نظر گرفتن ساختار و ملزومات موجود در کشور است. جبرتحریم های ظالمانه علیه کشور را نباید دست مایه شیوه های آزمون و خطای وزرا قرار داد.

انتخاب مدیران دو خودروساز بزرگ کشور نشان داد که وزیر محترم صمت برخلاف وزرا پیشین اشتیاق بیشتری برای دخالت در خودروسازی ها دارد. بسیاری از کارشناسان در نسب و انتساب مدیران صنایع فولاد و خودرو که دو تا از امهات صنایع ایران است، لب به انتقاد گشودند. متاسفانه چیزی که اصلا مورد توجه مدیران و مسئولان قرار نمی گیرد نظر کارشناسی است

وزارت صمت انتقاد پذیر نیست
انتخاب مدیران دو خودروساز بزرگ کشور نشان داد که وزیر محترم صمت برخلاف وزرای پیشین اشتیاق بیشتری برای دخالت در خودروسازی ها دارد. بسیاری از کارشناسان در نسب و انتساب مدیران صنایع فولاد و خودرو که از امهات صنایع ایران است، لب به انتقاد گشودند. متاسفانه چیزی که اصلا مورد توجه مدیران و مسئولان قرار نمی گیرد نظر کارشناسی است.

برای مثال می توان به تعطیلی احتمالی سه ماه فولاد سازان به دلیل کمبود برق، عدم افزایش تیراژ تولید خودروها با سکان داری مدیران کم تجربه، کاهش عرضه و کیفیت خودرو و فولاد و به گفته کارشناسان فراهم سازی بستر توزیع رانت با شیوه های جدید اشاره کرد.

تمام این موارد اگر در تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی با دقت و البته جانب داری از مشتریان مورد بررسی قرار گیرد، استیضاح وزیر صمت با قدرت پیش خواهد رفت.

چناچه شایعه جایگزینی بذرپاش به جای فاطمی امین تحقق یابد، با عنایت به سابقه هرچند کوتاه بذرپاش در صنعت خودرو می توان به نتایج مثبت امیدوار بود.

بذرپاش با «تیبا» به صمت می آید|خروج فاطمی امین از صمت؟

اگر مهرداد بذرپاش فقط با در نظر گرفتن مفاهیم این گزارش در صورت اینکه به مسند وزارت صمت تکیه زد، با بهره گیری از تجارب گذشته و موجود باید بتواند گام های اصلاحی ماندگار را بردارد

مهرداد بذرپاش که این روزها شایعاتی در خصوص سکان داری احتمالی وی در وزارت صمت به گوش می رسد، دانش آموخته مهندسی صنایع از دانشگاه شریف است و سوابقی هم در مدیریت صنعت خودرو دارد. براساس شنیده ها، وی برنامه خود جهت سکان داری وزارت صمت را نیز به رئیس دولت سیزدهم ارائه کرده است.

اگر مهرداد بذرپاش فقط با در نظر گرفتن مفاهیم این گزارش در صورت اینکه به مسند وزارت صمت تکیه زد، با بهره گیری از تجارب گذشته و موجود باید بتواند گام های اصلاحی ماندگار را بردارد.

مهرداد بذرپاش در کارنامه مدیریتی خود در گروه خودروسازی «سایپا» تولید و عرضه «تیبا» را دارد. وضعیت مالی و نقدینگی سه خودروساز بزرگ کشور اکنون در شرایط بحرانی نسبت به گذشته قرار دارد که هر سه آن ها را مشمول ماده ۱۴۱ کرده است.

دولت سیزدهم احتمالا برای فرار از تخصیص بودجه جهت کاهش زیان خودروسازان کمر همت به خصوصی سازی ایران خودرو و سایپا بسته است. باتوجه به تجربه بذرپاش در گروه خودروسازی سایپا و شرایط فعلی، در صورتی که به عنوان وزیر صمت انتخاب شود، باید تکلیف خصوصی سازی دو خودروساز مذکور را روشن و بلافاصله عرضه خودرو در بورس را با در نظر داشتن سکان داری دیوان محاسبات، متوقف کند.

فرجام سخن اینکه هر تغییری باید منتج به نتایجی شود و اگر دوستداران تغییر به فکر نتایج مثبت باشند، هرجی برآنان نیست، بلکه شایسته تقدیر هم خواهند بود.

کد خبر: ۱۵۵٬۰۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha