۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۲
اختصاص یارانه، راهکار افزایش سرانه مصرف شیر در جامعه
سخنگوی انجمن فراورده‌های لبنی عنوان کرد

اختصاص یارانه، راهکار افزایش سرانه مصرف شیر در جامعه

بنی طبا، سخنگوی انجمن فراورده‌های لبنی گفت: اختصاص یارانه شیر به همه ی دهک های جامعه باعث اصلاح و افزایش سرانه مصرف شیر در جامعه خواهد شد.

به گزارش بازار، محمد رضا بنی طبا با بیان اینکه طی ۷ سال گذشته قیمت خرید هر لیتر شیر خام حدود هزار و ۲۰۰ تومان بوده است، گفت: امسال قیمت خرید شیر خام به ۱۲ هزار تومان افزایش یافته است که این ملبغ تا حدودی نزدیک به قیمت جهانی ان است.

وی افزود: در کنار این افزایش قیمت خرید باید سیاست‌های اصلاحی مانند مهار تورم و افزایش قدرت ریال برای بالا بردن قدرت خرید مصرف کننده تا سطح جهانی برنامه ریزی شود.

بنی طبا گفت: افزایش قیمت شیر و فرآورده‌های آن رابطه مستقیم با افزایش هزینه‌ها دارد. افزایش دو برابری قیمت خرید شیر خام طی یکسال گذشته، هزینه‌های فراوری، بسته بندی، حقوق کارگران، توزیع، سود فروشنده و ... همه و همه بر قیمت نهایی شیر تاثیر مستقیم دارد و گاها این فراورده با ضرر به دست مصرف کننده نهایی می‌رسد!

او افزود: صنعت لبنیات با حدود ۳۰۰ نشان تجاری ملی و محلی یک صنعت رقابتی است و تولیدکننده‌ها نمی‌توانند محصولات خود را با قیمت دلخواه عرضه کنند، اما افزایش قیمت‌ها متاثر از افزایش هزینه‌ها است.

وی با بیان اینکه با وجود افزایش قیمت‌ها خوشبختانه پس زدگی بازار کمتر از میزان پیش بینی شده بود، گفت: به دلیل اینکه شیر یک کالای سلامت محور است باید حمایت‌های فرهنگی و رسانه‌ای برای تشویق مردم جهت استفاده بیشتر از شیر و فراورده‌های آن در جامعه صورت پذیرد.

بنی طبا افزود: متاسفانه مصرف سرانه شیر در کشور از ۹۰ کیلوگرم در چند سال گذشته به ۷۰ کیلوگرم در حال حاضر کاهش پیدا کرده است که باید برای اصلاح آن چاره‌ای اندیشیده شود.

سخنگوی انجمن فراورده‌های لبنی گفت: دولت می‌تواند با اختصاص یارانه مختص شیر (حدود ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان برای هر نفر) به همه دهک‌های جامعه، هم میزان سرانه مصرف را افزایش داده و هم به سلامت جامعه کمک کند. با اختصاص این یارانه قدرت خرید مردم خصوصا در روستاها بالا می‌رود و کارخانه‌های تولیدی می‌توانند با حاشیه سود کمتر شیر مورد نیاز را برای مدارس و مناطق محروم تهیه کنند.

کد خبر: ۱۵۵٬۰۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha