۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۷
ترمز نوسانات اخیر معاملات بورس کجا کشیده می‌شود؟
دبیر کمیته بازار سرمایه اتاق بازرگانی ایران:

ترمز نوسانات اخیر معاملات بورس کجا کشیده می‌شود؟

نوسان فعلی معاملات بورس ناشی از عوامل چندگانه است که اصلی‌ترین عامل تاثیرگذار در این مساله، به ریسک‌های تهدیدکننده معاملات بازار و نگرانی ناشی از افزایش تورم‌ در پی رشد بورس برمی‌گردد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، «علی سامانی فرد» به نوسان اخیر ایجاد شده در بازار و عوامل تاثیرگذار بر آن اشاره کرد و افزود: مساله نخست تاثیرگذار در نوسان ایجاد شده در بازار بحث مربوط به توافق در مذاکرات و نیز تصمیمات دولت در کنترل تورم است.

وی با اشاره به اینکه به طور معمول بازارهای مالی در دنیا اقدام به خرید آینده می کنند، ادامه داد: زمانی که آینده نامعلومی روبه‌رو فعالان اقتصادی قرار بگیرد تبعاً رفتار انقباضی از خود نشان می‌دهند که اکنون هم بخشی از رفتار فعلی فعالان بازارسرمایه ناشی از چنین مسأله‌ای بوده است.

دبیر کمیته بازار سرمایه اتاق بازرگانی ایران به تصمیمات دولت برای بورس کالا و بورس انرژی اشاره کرد و افزود: اکنون با عدم قطعیتی برای تامین برق و گاز صنایع در ماه‌های پیش رو مواجه هستیم و اطلاعات دقیقی از توانایی دولت برای تامین برق وجود ندارد.

وی ادامه داد: در وضعیت فعلی چنین شبهه‌ای در بازار ایجاد شده که دولت تا چه میزان قادر به تامین برق صنایع برای فصل تابستان است و آیا باز هم مانند سنوات گذشته با بحران برق و محدودیت در فعالیت صنایع روبرو هستیم یا خیر؟

به گفته سامانی‌فرد، وجود چنین مساله‌ای در بازار زمینه‌ساز عدم قطعیت در معاملات بورس شده است.

دبیر کمیته بازار سرمایه اتاق بازرگانی ایران با اشاره به مقاومت شاخص در یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد، گفت: برخی معتقدند که رشد بازار سرمایه زمینه‌ساز انتظارات تورمی است، این در حالیست که بازار سرمایه آینده را خریداری می‌کند و اگر تورمی در آینده وجود داشته باشد بازار برای هماهنگی خود با آن تورم شروع به رشد می کند؛ بنابراین چنین مساله ای درست نیست که رشد بازار سرمایه زمینه ساز ایجاد تورم است.

سامانی‌فرد آینده بازار را مورد پیش‌بینی قرار داد و گفت: به احتمال زیاد بازار تا فصل مجامع و پایان مرداد ماه ادامه دهنده روند فعلی خود باشد اما این مساله در مورد سهم‌های بزرگ بازار صدق نمی کند.

دبیر کمیته بازار سرمایه اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: بعد از فصل مجامع به دلیل دست به دست شدن سهام و ورود سهامداران تازه نفس می‌توان امیدوار به رشد بازار بود.

سامانی‌فرد خاطرنشان کرد: در صورت رفع مناقشات بین‌المللی در زمینه برجام، فرصت خوبی برای بازار سرمایه ایجاد می‌شود و اقتصاد ایران از حالت رکود تورمی خارج خواهد شد.

دبیر کمیته بازار سرمایه اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: ایجاد رونق در فعالیت شرکت‌ها منجر به افزایش بازدهی شرکت‌ها می‌شود که این امر روی تابلوی معاملات بورس نشان داده خواهد شد.

کد خبر: ۱۵۵٬۰۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha