«اسنپ» ایرانی و «کریم» اماراتی؛ مقایسه مسیر پیشرفت دو پلتفرم
بازار گزارش می دهد؛

«اسنپ» ایرانی و «کریم» اماراتی؛ مقایسه مسیر پیشرفت دو پلتفرم

با توسعه تاکسی های آنلاین، پلتفرمهایی هم در این حوزه توسعه یافته اند. در اینجا نگاهی به دو سوپراپ های این حوزه می اندازیم.

بازار؛ گروه اقتصاد دیجیتال: با توجه به توسعه پلتفرمهای آنلاین که کار و ارایه خدمات را برای افراد آسان کرده است از این رو یکی از این موارد استفاده از پلتفرمهایی برای کرایه تاکسی و خودرو جهت جابجایی است که افراد با نصب یک اپلیکیشن روی گوشی خود و با چند کلیک و انتخاب مبدا و مقصد و پرداخت هزینه به صورت آنلاین می توانند به آسانی سفر کنند.

این درحالی است که براساس گزارش توسط Statista که انتظار می رود پیش‌بینی می‌شود که درآمد در بخش سواری و تاکسی در سال ۲۰۲۲ به ۳۱۴.۲۰ میلیارد دلار برسد. به طوریکه در بخش کرایه سواری و تاکسی، ۵۰ درصد از کل درآمد از طریق فروش آنلاین تا سال ۲۰۲۶ ایجاد خواهد شد. برای روشن شدن این مساله، اسنپ پلتفرم ایرانی و تاکسی آنلاین را با کریم پلتفرمی که در دبی مستقر است را با یکدیگر مقایسه می کنیم.

اسنپ یک سرویس درخواست وسیلهٔ نقلیهٔ آنلاین و کرایه‌ای در ایران است که از زمستان سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را آغاز کرد. مالکیت این نرم‌افزار متعلق به گروه اینترنت ایران است.

پس از آغاز به کار این نرم‌افزار، اسنپ مورد انتقاد صنف تاکسی‌رانی قرار گرفت با این وجود اسنپ در دو سال اول فعالیت خود توانست به یکی از بازیگران اصلی تجارت الکترونیک در ایران تبدیل شود. نرم‌افزار اسنپ در حال حاضر برای ۲ سیستم عامل اندروید و آی ‌او اس منتشر شده‌ است.

اپلیکیشن اسنپ بعد از ۴ سال از شروع فعالیت به سوپر اپ تبدیل شد و خدمات ارایه شده از این طریق از درخواست خودرو، سفارش غذا خدمات پزشکی مشاوره آنلاین گرفته تا رزرو هتل خرید بلیط هواپیما اتوبوس را شامل می شود.

براساس گزارش عملکرد اسنپ سال ۱۴۰۰ که در آن از این پلتفرم به عنوان بزرگترین سوپراپ خاورمیانه هم یاد شده، این مجموعه بیش از ۵هزار و ۷۵۵ کارمند دارد که بخش اعظم آن‌ها در دو سرویس درخواست خودرو و اسنپ ‌فود فعال هستند. در حالی که ۵۲ میلیون کاربر نیز از این سوپراپ استفاده می‌کنند.

طبق آمارها، از هر ۱۰۰۰ ایرانی، ۲۲ نفر آن‌ها طی سال ۱۴۰۰ در اسنپ مشغول به فعالیت بوده‌اند که نشان از وضعیت اقتصادی کشور و تلاش مردم برای جبران هزینه‌ها با شغل دوم یا سوم دارد.

همچنین در این گزارش آمده است گروه اسنپ به عنوان یکی از بزرگترین سوپراپ‌های خاورمیانه، در حال حاضر بیش از ۲۲ سرویس برای حمل و نقل، سفارش غذا، خرید سوپرمارکتی، مشاوره پزشکی، رزرو سفر و … در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد.

پرکاربردترین سرویس‌های سوپر اپ اسنپ، درخواست خودرو و سفارش غذا است. اما بیشترین میزان رشد در سوپر اسنپ را سرویس اعتباری تازه معرفی شده داشته است که نزدیک به ۴هزار و ۸۰۰ درصد رشد کرده است. در خواست وانت و بلیت خارجی نیز در رتبه‌های بعدی از حیث میزان رشد قرار گرفته‌اند.

براساس گزارش اسنپ، در سال ۱۳۹۹ تنها ۱۸درصد کاربران از ۲ یا چند سرویس این سوپراپ استفاده می‌کردند اما این نرخ در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۲ برابر شده و به ۳۳درصد رسیده است.

تعدار کاربران اپلیکیشن اسنپ به ۵۲ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۶۳۵ رسیده است که افزایش ۲۵.۹ درصدی را نسبت به سال قبل دارد. این درحالی است که در سال ۱۴۰۰، ۱۰ میلیون ۹۳۹ هزار ۴۲۵ کاربر جدید را ثبت کرده است.

از طرفی میزان سفر با اسنپ در ۵ سال گذشته با رشد همراه بوده است بطوریکه این میزان در سال ۹۵، ۱۶ میلیون ۶۳ هزار و۹۲۷ سفر بوده و در سال ۱۴۰۰ این رقم به ۳ میلیارد سفر رسیده است. همچنین از ۳ میلیون و ۷۶۱هزار راننده ثبت‌نام شده در اسنپ، تعداد رانندگان فعال یک میلیون و ۸۹۶ هزار و ۲۱۰ راننده هستند.

حال نگاهی داشته باشیم به پلتفرم «کریم» Careem یک سوپر اپ مستقر جهت جابجایی و حمل نقل در دبی، که در سال ۲۰۱۲ راه اندازی شد. به طوری که علاوه بر حمل ونقل، خدمات سفارش آنلاین غذا، کیف پول دیجیتال را هم دارد. در بیش از ۱۲۰ شهر فعالیت می کند و ۱۴ کشور در سراسر خاورمیانه، آفریقا و مناطق جنوب آسیا را پوشش می دهد.

Careem در نوامبر ۲۰۱۸ با Careem Now به تجارت تحویل غذا گسترش یافت و یک پلتفرم پرداخت دیجیتال به نام Careem Pay را در آوریل ۲۰۲۲ راه اندازی کرد. همچنین اوبر رقیب خاورمیانه ای خود Careem را در قراردادی به ارزش ۳.۱ میلیارد دلار خرید، در ژانویه ۲۰۲۰، به یک شرکت تابعه کاملاً تحت مالکیت اوبر تبدیل شد

Careem اعلام کرده است که اکنون ۴۸ میلیون کاربر دارد که از سوپراپ برای حمل و نقل، تحویل غذا و مواد غذایی، پرداخت های دیجیتال، اشتراک دوچرخه و سفرهای بین شهری استفاده می کنند.

همچنین ۴.۱ میلیون سفر در سال گذشته و ۴.۳ میلیون سفر در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر سال جاری ثبت شده است. یک میلیون راننده تا سال ۲۰۱۹ داشته است (براساس آخرین آمار که در اینترنت یافت شده است).

حال با توجه به ارقام بالا، می توان اینطور نتیجه گرفت که در سال گذشته اسنپ با حدد ۸۲۰ میلیون سفر در مقابل ۴ میلیون سفر نسبت به کریم سفرهای بیشتری را به ثبت رسانده است (برای حدودا ۱۰ ماه اول سال گذشته است چون آمار کریم در این بازه یافت شده است).

همچنین اسنپ با داشتن دو میلیون راننده در سال ۲۰۱۹ نسبت به کریم (آمار تا سال ۲۰۱۹ در دسترس بود از این رو مقایسه اسنپ هم در سال ۹۸ انجام شده است) رشد ۱۰۰ درصدی را نشان میدهد.

همچنین تعداد کاربران کریم با ۴۸ میلیون کاربر در مقابل حدود ۵۲ میلیون کاربر اسنپ است که می توان به نتیجه رسید که اسنپ رشد حدود ۸.۳ درصدی را تجربه کرده است.

کد خبر: ۱۵۵٬۰۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha