۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۸
افت ۴۵ درصدی ارزش پول ملی طی چند سال اخیر!| ذخائر ارزی کم نظیر بدون تثبیت نرخ در بازار!
تعجب کارشناسان از ادعای صالح آبادی در روند بازار ارز

افت ۴۵ درصدی ارزش پول ملی طی چند سال اخیر!| ذخائر ارزی کم نظیر بدون تثبیت نرخ در بازار!

رئیس کل بانک مرکزی درحالی اعلام می کند، بیشترین ذخیره ارزی را در تاریخ کشور داریم که به گفته کارشناسان نتیجه چنین مزیتی باید منجر به تثبیت نرخ ارز در بازار شود، اما متاسفانه خبری از این موضوع نیست.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: قیمت ارز مدتی است بر مدار رشد قرار گرفته طوری که نرخ دلار طی چند روز گذشته به ۳۱ هزار تومان رسیده است. افزایش قیمتی که عمدتا ناشی از انتشار اخبار دلسرد کننده مذاکرات برجام، طولانی شدن و ابهام در انجام توافق بین ایران و طرف مقابل مذاکره کننده است.

علاوه بر این موضوع رشد قیمت همه کالاها در بازار بدنبال حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی که تاثیر غیر مستقیم را بر روی همه کالاها و خدمات به جای گذاشته است نیز مسئله دیگری است تا با شکل گیری انتظار تورمی قیمت ارز نیز همچون سایر کالاها در بازار روندی افزایشی به خود گیرد.

کارشناسان می گویند؛ ازآنجایی که فضای اقتصادی کشور این روزها طوری است که افسار قیمت ها از دست مسئولان رها شده است بنابراین چنانچه اقدامات خاصی در راستای مدیریت بازار ارز به کار گرفته نشود این احتمال وجود دارد که قیمت ارز همچنان با شیبی رو به بالا حرکت کند. افزایش قیمتی که به تبع آن منجر به رشد چند باره قیمت همه کالاها و خدمات در بازار می شود و مردم بیش از این در تنگنای معیشتی قرار می گیرند.

به گفته خبرگان اقتصادی، هر چند در شرایط کنونی مدیریت منابع ارزی البته با کار کارشناسی درست و اصولی ضروری است اما با توجه به فروش قابل توجه نفت و کسب ارزآوری قابل توجه همچنین اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی مبنی براینکه "بیشترین ذخیره ارزی اسکناسی را در تاریخ کشور داریم"، بنابراین توجه به ثبات قیمتی ارز در بازار مهم به نظر می رسد تا سرمایه گذاران و همچنین فعالان اقتصادی و بازار بتوانند با مشخص شدن رقم مشخص نرخ دلار به فعالیت های خود بپردازند و سردرگم نشوند.

قیمت دلار نباید بیشتر از ۳۰ هزار تومان باشد اما قیمت ها در این بازار به دلیل ضعف مدیریت در حال افزایش است. به هر حال با مشاهده چنین روندی در بازار ارز معلوم نیست چه واقعیتی پشت این قضیه است که ارز در کشور به وفور وجود دارد اما قیمت ها در چنین بازار مهم و سرنوشت ساز اقتصادی سیر صعودی را می پیمایند

قیمت دلار باید کمتر از ۳۰ هزار تومان در بازار تثبیت شود
علی اکبر نیکو اقبال، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفتگو با «بازار» درباره اینکه چرا با وجودی که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است؛ "بیشترین ذخیره ارزی اسکناسی را در تاریخ کشور داریم" اما قیمت ارز دربازار همچنان افزایشی است و فکری برای ساماندهی این بازار نمی شود گفت: قیمت دلار نباید بیشتر از ۳۰ هزار تومان باشد اما قیمت ها در این بازار به دلیل ضعف مدیریت در حال افزایش است. به هر حال با مشاهده چنین روندی در بازار ارز معلوم نیست چه واقعیتی پشت این قضیه است که ارز در کشور به وفور وجود دارد اما قیمت ها در چنین بازار مهم و سرنوشت ساز اقتصادی سیر صعودی را می پیمایند.

وی به فروش قابل توجه نفت با رقم بالای ۱۱۰ دلار در هر بشکه و کسب ارزآوری مناسب از این طریق در چند ماه اخیر اشاره کرد و اظهارداشت: اکنون که دولت از منابع ارزی مطلوبی برخوردار است، بنابراین نباید بازار ارز به این روز بیفتد و قیمتها به جای کاهش افزایشی شود.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: از آنجایی که شرایط اقتصادی کشور و معیشت مردم به دلیل نرخ بالای تورم و افزایش سطح عمومی قیمت ها در بازار مناسب نیست، بانک مرکزی حداقل با مدیریت ارزی اقدامات لازم را برای مهار قیمت ارز با سیاست گذاری درست بکار گیرد. به طور مثال اگر این بانک بتواند نرخ دلار را زیر ۳۰ هزار تومان و در محدوده ۲۸ هزار تومان تثبیت کند خیلی از مشکلات اقتصادی حل خواهد شد و سرمایه گذاران و فعالان بازار با اطمینان خاطر اقدام به کار می کنند.

اکنون که نرخ ارز در بازار به بیش از ۳۱ هزار تومان رسیده است و این نرخ همچنان فراتر از چنین رقمی در بازار است، دولت نیز برای تامین نیازها باید هزینه های خود را با ارز گران پوشش دهد که چنین رویکردی بی شک هم به زیان مردم خواهد بود و هم دولت

زیان دولت و مردم از افزایش نرخ ارز در بازار
نیکو اقبال در ادامه تامین ثبات اقتصادی بخصوص تثبیت نرخ ارز را بسیار مهم عنوان کرد و اظهارداشت: تاخیر در انجام سرمایه گذاریی ها و تشدید نرخ تورم و گرانی در بازار ناشی از بی توجهی به ثبات اقتصادی است که متاسفانه برنامه خاصی برای آن تاکنون ترسیم نشده است. اکنون که نرخ ارز در بازار به بیش از ۳۱ هزار تومان رسیده است و این احتمال وجود دارد که فراتر از چنین رقمی در بازار شود، دولت نیز برای تامین نیازها باید هزینه های خود را با ارز گران پوشش دهد که چنین رویکردی بی شک هم به زیان مردم خواهد بود و هم دولت.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه بانک مرکزی به عنوان متولی حفظ ارزش پول ملی نباید به راحتی بگذارد که نرخ ارز در بازار افزایش یابد تا بدنبال آن پول ملی کم ارزش شود، افزود: حفظ ارزش پول ملی وظیفه بانک مرکزی است علاوه بر این تیم اقتصادی دولت نیز نباید بگذارند جامعه با ابر تورم مواجه شود تورمی که می گویند ۴۰ درصد است اما این رقم برای مردمی که رشد سرسام آور قیمت همه کالاها و خدمات را در بازار می بینند غیر قابل قبول است و چه بسا تورم رسمی بیش از ۷۰ درصد می باشد.

وی تصریح کرد: توجه به رشد اقتصادی، مهار تورم و گرانی ها در کنار مدیریت منابع بودجه آنگونه که کسری اتفاق نیفتد در کنار صیانت از ارزش پول ملی باید به جد مورد توجه دولت مردان و تصمیم گیران اقتصادی قرار گیرد که راه آن ارتباط با دنیا با حفظ چارچوبهاست چرا که تا رشد اقتصادی حاصل نشود نباید انتظار داشت که تورم خود به خود کاهشی شود.

بانک مرکزی باید پاسخگوی علل گرانی ارز و عدم ساماندهی چنین بازاری شود چرا که اگر بازار به حال خود رها شود قیمت دلار همچنان افزایشی خواهد بود. از طرفی نرخ تورم در ایران حدود ۵۰ درصد و در بیشتر کشورهای دنیا میانگین ۵ درصد است بنابراین با محاسبات موجود مشخص می شود که پول ملی طی چند سال اخیر ۴۵ درصد ارزش خود را از دست داده است

افت ۴۵ درصدی ارزش پول ملی
جمشید عدالتیان، اقتصاددان نیز در گفتگو با «بازار» گفت: زمانی که نرخ تورم حدود ۵۰ درصد است و نقدینگی افسار پاره کرده است از طرفی ثبات اقتصادی در کشور وجود ندارد نباید انتظار داشت که قیمت ارز در بازار افزایش نیابد.

وی علل افزایش نرخ ارز را علاوه بر تاثیر گذاری مسائل سیاسی چون عدم اطمینان به انجام توافقات برجام، بی ثباتی اقتصادی و نگرانی از آینده عنوان کرد و اظهار داشت: وقتی ارزش پول ملی در مسیر کاهش قرارمی گیرد، تقاضا برای خرید سکه و ارز در بازار افزایش می یابد چرا که با چنین رویکردی حداقل سعی می کنند مانع از افت بیش از حد ارزش دارایی ها شد.

عدالتیان به علت عدم ورود بانک مرکزی به بازار ارز برای جلوگیری از رشد قیمت ها در این بازار اشاره کرد و گفت: از آنجایی که بانک مرکزی بزرگترین عرضه کننده ارز به بازار است، بنابراین این بانک هیچ وقت نمی خواهد با هدف ساماندهی بازار، چوب حراج به منابع ارزی بزند چرا که بخش عمده ای از نیازهای مالی دولت از طریق فروش ارز به بازار تامین می شود.

این اقتصاددان اضافه کرد: بانک مرکزی باید پاسخگوی علل گرانی ارز و عدم ساماندهی چنین بازاری شود چرا که اگر بازار به حال خود رها شود قیمت دلار همچنان افزایشی خواهد بود.

وی نرخ تورم در ایران را حدود ۵۰ درصد و در بیشتر کشورهای دنیا میانگین ۵ درصد عنوان کرد وگفت: با محاسبات موجود مشخص می شود که پول ملی کشور طی چند سال اخیر ۴۵ درصد ارزش خود را از دست داده است.

بنا به این گزارش، قیمت ارز در حالی چند روزی است مسیر افزایش را در پیش گرفته است که به گفته کارشناسان، بانک مرکزی برای جلوگیری از چنین روندی هر چه سریعتر باید با سیاست گذاری های ارزی و تصمیم گیری های کارشناسانه مانع از چنین رشدی شود چرا که اکنون قیمت دلار در بازار آزاد به آستانه ۳۲ هزار تومان رسیده است. افزایش قیمتی که بخشی از آن ناشی از هیجانات است و معلوم نیست که در روزهای آینده قیمت این کالا در بازار چه رقمی شود.

کد خبر: ۱۵۴٬۹۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha