۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۱
ضرورت تخصیص ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار به آبخیزداری
مدیرکل دفتر حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها مطرح کرد

ضرورت تخصیص ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار به آبخیزداری

مدیرکل دفتر حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها گفت: اجرای پروژه‌های آبخیزداری تا ۳ برابر آبدهی قنوات را افزایش می‌دهد که این امر در بهبود معیشت کشاورزان تاثیر دارد.

به گزارش بازار، هوشنگ جزی، مدیرکل دفتر حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها گفت: امسال حدود ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار مناطق خشک و بحرانی است که با مدیریت سیل بحث خشکسالی را می‌توان مدیریت کرد.

به گفته او، امسال ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر برای اجرای عملیات آبخیزداری و قنوات مشخص شده که با معاونت آب و خاک وزارت جهاد در تلاش هستیم که با احیای قنوات به وضعیت معیشتی و اقتصادی کشاورزان کمک کنیم.

جزی می‌گوید، با اجرای پروژه‌های آبخیزداری حداقل تا ۳ برابر آبدهی قنوات را می‌توان افزایش داد، همچنین سالانه حداقل هزار مترمکعب آب در آبخوان‌ها و ۵۳۰ متر مکعب در مناطق کوهستانی نفوذ آب در هکتار را بالا برد.

مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها گفت: حداقل ۱۵ میلیون هکتار مطالعات آماده اجرا داریم که برای اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری ۳۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که این میزان شاید پول ساخت یک سد باشد.

طی ۲ تا ۳ سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی و پارسال از محل بودجه متفرقه اعتباراتی به آبخیزداری اختصاص یافت، چرا که به واسطه شرایط خشک و نیمه خشک کشور، اجرای این عملیات در کاهش ۷۰ درصدی خسارت سیل، حفظ پوشش گیاهی و جلوگیری از فرسایش خاک تاثیر بسزایی دارد.

ایران سالانه ۱۶ میلیون تن فرسایش خاک دارد که این میزان فرسایش در کشور سه برابر میانگین جهانی است.

کد خبر: ۱۵۴٬۹۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha