۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱
۵۸ درصد مشترکان شهری آب و فاضلاب همدان کم مصرف هستند
مدیرعامل آبفای استان همدان:

۵۸ درصد مشترکان شهری آب و فاضلاب همدان کم مصرف هستند

همدان - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: ۵۸ درصد مشترکان شهری آب و فاضلاب همدان مصارف زیر الگو، ۳۵.۷ درصد تا دو برابر الگو و ۶.۳ درصد مشترکان نیز بیش از دو برابر الگو مصرف آب داشتند

به گزارش بازار و به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب همدان، فرهاد بختیاری‌فر با بیان اینکه الگوی مصرف آب مشترکان خانگی در استان ۱۵ متر مکعب در ماه برای هر واحد مسکونی است، اظهار کرد: تعرفه‌های آب و خدمات دفع فاضلاب همه ساله بر اساس مصوبه هیئت وزیران و با ابلاغ وزیر نیرو در قبوض مشترکان اعمال و بر این اساس قبوض صادر می‌شوند.

وی با بیان اینکه مطابق تعرفه ابلاغ شده از سوی هیئت وزیران مشترکان با مصرف کمتر از الگوی مصرف مشمول هیچگونه افزایش تعرفه‌ای نشدند، عنوان کرد: بر اساس مصوبه هیئت وزیران، مشترکان خانگی که طبق الگو اقدام به مصرف آب کنند، مشمول هیچگونه افزایش تعرفه‌ای نخواهند شد و در عین حال تعرفه آب مشترکین خانگی با مصرف مازاد بر الگو به ترتیب با ضریب (۰.۵)، (۰.۷۵)، (۱.۵)، (۳) و (۵) نسبت به قیمت غیریارانه‌ای محاسبه و دریافت خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان عنوان کرد: تعرفه آب در مصارف (صنعتی، عمومی)، (غیرآموزشی، دستگاه‌های اجرایی) براساس ضریب یک و تعرفه آب در مصارف تجاری بر اساس ضریب (۱.۵) نسبت به هزینه تأمین آب محاسبه و دریافت می‌شود.

وی تاکید کرد: مشترکان با مصرف بیش از الگو به استناد بند «ی» تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ مشمول افزایش تعرفه خواهند شد در حالی که صورتحساب مشترکان خانگی زیر پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد که مصارفشان کم و تا پنج مترمکعب در ماه (تا یک سوم الگوی مصرف) باشد بر اساس ابلاغیه هیئت وزیران، رایگان خواهد بود.

بختیاری‌فر ضمن تاکید بر اینکه افزایش تعرفه صورت گرفته تنها شامل مشترکان خانگی با بیش از ۱۵ متر مکعب مصرف در ماه بوده است، افزود: نرخ تعریف شده به عنوان قیمت غیر یارانه‌ای است و افزایش تعرفه ایجاد شده گاهی شامل مشترکان غیرخانگی نیز است.

وی ضمن اشاره به مصارف مشترکان خانگی استان در سال گذشته گفت: ۵۸ درصد مشترکان شهری مصارف زیر الگو ، ۳۵.۷ درصد تا دو برابر الگو و ۶.۳ درصد مشترکان نیز بیش از دو برابر الگو مصرف آب داشتند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان بیان کرد: بر همین اساس سال گذشته بیش از نیمی از جمعیت شهری استان مصارفی پایین‌تر از الگوی مصرف داشتند که این عدد چهار درصد مناسب‌تر از میانگین کشوری است.

وی در خصوص مشترکان روستایی استان همدان نیز گفت: ۴۸ درصد مشترکان خانگی روستایی پایین‌تر از الگو، ۳۸.۲ درصد تا دو برابر الگو و ۱۳.۷ درصد بیش از دو برابر الگو مصرف داشتند.

بختیاری‌فر با اشاره به اینکه در حال حاضر متوسط مصرف آب برای هر ایرانی در طول شبانه‌روز بیش از ۱۹۰ لیتر و ۴۰ لیتر بیش از استاندارد جهانی است، عنوان کرد: متاسفانه میزان مصرف آب در کشور ما در مقایسه با بسیاری از کشورها بیش از استاندارد جهانی است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در سال‌های اخیر کاهش نزولات جوی بحران آب را جدی کرده است یادآور شد: کنترل تنش آبی در شرایط کنونی نیازمند همراهی مشترکان به منظور مدیریت مصرف است.

کد خبر: ۱۵۴٬۸۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha