۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۸
 توزیع یارانه نرخ فقر را نصف می کند
کارشناس مسائل اقتصادی:

توزیع یارانه نرخ فقر را نصف می کند

اقتصاددان و استاد دانشگاه ویرجینیا تک آمریکا می گوید توزیع یارانه زمانی مثمرثمر خواهد بود که که تمام یارانه‌ کالایی را که به صورت ناعادلانه توزیع می‌شوند به یارانه نقدی تبدیل کند.

به گزارش بازار، جواد صالحی، اقتصاددان و استاد دانشگاه ویرجینیا تک آمریکا مفاسد ارز ترجیحی را اینگونه بیان می‌کند: ادامه تخصیص ارز ترجیحی بسیار مضر بود، زیرا دولت کنترل کاملی روی اینکه این ارز به دست چه کسانی می‌رسد و صرف چه کاری می‌شود، نداشت. ارز ترجیحی باعث فساد شده و اصولا هر کالایی که به دو نرخ مختلف ارایه شود باعث فساد خواهد شد.

این اقتصاددان در خصوص ناعادلانه بودن توزیع یارانه به صورت ارز ترجیحی می‌گوید تخصیص ارز ترجیحی از بعد عدالت مشکل ایجاد می‌کند. به عنوان مثال درباره گوشت مرغ مصرف دهک بالا دو برابر دهک پایین است. یعنی این یارانه به صورت عادلانه در جامعه توزیع نمیشود.

صالحی در خصوص تاثیر توزیع یارانه بر کاهش فقر معتقد است اگر توزیع درآمد امسال به صورت سال ۹۹ باشد که آمار خوبی از آن موجود است، فقر پایین می‌آید، زیرا ۴۰۰ هزار تومانی که به دهک پایین می‌دهیم بیش از آن مقداری است که افراد فقیر باید صرف هزینه اضافه ناشی از افزایش قیمت کالاهای اساسی کنند.

استاد دانشگاه ویرجینیا تک در مورد نحوه محاسبه ناعادلانه بودن ارز ترجیحی گفت هر یک دلاری که برای واردات گوشت قرمز تخصیص پیدا می‌کند، سه برابرمنفعت آن به جیب دهک بالاتر نسبت به دهک پایین می‌رود؛ بنابراین وقتی این یارانه را حذف می‌کنید فشار اصلی از نظر مقدار کاهش یارانه به دهک بالا می‌آید. بعد اگر این پول را به دهک‌های پایین برگردانید آن‌ها می‌توانند بهره‌مند شوند.

صالحی تاثیر پرداخت یارانه بر کاهش فقر مطلق را بر اساس محاسبات اینگونه بیان کرد اگر این یارانه در طول سال ادامه داشته باشد و قیمت غذا به طور کلی بیش از ۵۰ درصد بالا نرود و در آن صورت نرخ فقربراساس محاسبات بین المللی از ۱۳ درصد به ۶.۵ درصد خواهد رسید. اما اگر گفته شود قیمت غذا براساس تخصیص یارانه خیلی بیشتر از ۵۰ درصد افزایش یابد، باز هم نرخ فقر را کاهش می‌دهد، اما به مقدار کمتری. وی در خصوص یارانه نان نیز گفت در یارانه‌ای برای نان داده می‌شود یک مشکل که وجود دارد که آرد را به قیمت پایین به نانوایی داده می‌شود و با قیمت بالاتر برای تهیه ماکارونی و این مشکل ساز است.

این اقتصاددان ایرانی در پایان درباره تداوم تخصیص یارانه گفت طرح در نهایت وقتی خوب عمل می‌کند که تمام یارانه‌های کالایی را که به صورت ناعادلانه توزیع می‌شوند به یارانه نقدی تبدیل کند. طرح برداشتن یارانه ارزی و جایگزینی آن با یارانه نقدی باید در طول سال ادامه داشته باشد.

کد خبر: ۱۵۴٬۸۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha