۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱
نجات کل اقتصاد غیر ممکن است اولویت بندی کنید!/ چه کشورهایی بیشتر ضرر کرده اند؟
رکود یا انقباض اقتصادی، مساله این است

نجات کل اقتصاد غیر ممکن است اولویت بندی کنید!/ چه کشورهایی بیشتر ضرر کرده اند؟

افت نرخ رشد اقتصادی، افزایش بیکاری و تعطیلی گسترده فعالیتهای اقتصادی در تمامی دنیا مشکلی جدی است. بسیاری از این وضعیت با نام رکود نام می برند ولی بسیاری از کارشناسان بر این باور هستندکه هنوز برای اینکه این وضعیت را رکود بنامیم زود است.

خبرگزاری بازار- موضوعی که این روزها در تمامی رسانه ها مورد بحث است، مساله رکود اقتصادی دنیا در نتیجه تعطیلی گسترده فعالیتهای اقتصادی در دنیا است.  برخی از ورود اقتصاد دنیا به رکود اقتصادی خبر می دهند و برخی بزرگی این رکود را با رکود دهه ۱۹۳۰ میلادی مقایسه می کنند. اما کارشناسان اقتصادی زیادی هم هستند که بر این باورند دنیا وارد مرحله رکود اقتصادی نشده است بلکه تنها یک انقباض اقتصادی را به دلیل تعطیلی فعالیتهای اقتصادی در دنیا تجربه می کند. نشریه گلوبال نیوز کانادا در گزارش اخیر خود این سوال را مطرح کرده است که وضعیت کنونی اقتصاد دنیا را باید رکود نام نهاد یا انقباض اقتصادی است؟ 

ویل ریمر نویسنده این مقاله  و کارشناس اقتصادی در بانک کانادا در بخشی از آن نوشت:« در دنیای امروز اصلی ترین و مهمترین مساله ای که به چشم می خورد بی ثباتی و عدم اطمینان در مورد زمان پایان بحران است. عاملی که  باعث می شود تا تصمیم گیریهای اقتصادی و سرمایه گذاری به تاخیر بیفتد و بسیاری از سرمایه گذاران بزرگ حتی ریسک حضور در بازار را هم نپذیرند. کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند هرچه  دنیا برای دوره طولانی تری درگیر همه گیری کرونا باشد، روند بازگشت اقتصاد به وضعیت عادی طولانی تر می شود و بحران های اقتصادی بزرگتری دامن گیر جهان خواهد شد. اما اگر دنیا بتواند تا پایان نیمه اول سال جاری این چالش را برطرف کند و زندگی عادی در دنیا جریان پیدا کند، می توان امیدوار بود که رشد اقتصادی از اواخر سال جاری میهمان اقتصاد دنیا شود و شرایط این روزها را بتوان بک انقباض موقتی اقتصاد ارزیابی کرد اما اگر زمانی که  دنیا درگیر این ویروس است طولانی شود، رکودی عمیق دامن گیر اقتصاد خواهد شد.»

استفان دادز استاد اقتصاد دانشگاه وینیپک کانادا در مصاحبه ای با نشریه گلوبال نیوز گفت: «هرچه دوره تعطیلی اقتصاد طولانی تر باشد احتمال افزایش نرخ بیکاری و افزایش شمار کسب و کارهای ورشکسته در دنیا بیشتر است و ایجاد رکود در اقتصاد محتمل تر می شود اما در شرایط فعلی تنها با انقباض اقتصاد روبرو هستیم. مساله ای که در چرخه های عادی اقتصاد هم تجربه می کنیم ولی این بار به دلیل همه گیری ویروس کرونا در دنیا و تعطیلی فعالیتهای اقتصادی، شدت انقباض بیشتر است. بنابراین بهترین راه حل در شرایط فعلی حمایت از کسب و کارهای آسیب پذیر است زیرا بدون شک تلاش برای حفظ  این کسب کارها کم هزینه تر از ایجاد کسب و کارهای تازه بعد پایان بحران کرونا خواهد بود.» 

افرادی که منابع مالی مازاد دارند و قصد دارند این منابع را سرمایه گذاری کنند در نظر داشته باشند که بازارها از سال ۲۰۲۱ دوباره رشد خواهد کرد. پس سرمایه گذاری در وضعیت فعلی به معنای خرید در پایین ترین قیمت ممکن و کسب سود در سال ۲۰۲۱ است. پس این فرصت خوبی برای سرمایه گذاری در بازارهای مالی است

کدام کشورها بیشتر ضرر کرده اند

سی ان ان هم در گزارشی در مورد اینکه کدام  کشورها در نتیجه همه گیری ویروس کرونا بیشترین زیان را متحمل شده اند نوشت:« این بحران در سطح جهان ایجاد شده است و تمامی کشورها به دلیل تعطیلی فعالیتهای اقتصادی با زیان روبرو شده اند اما بزرگی زیان بستگی به فاکتورهای زیادی دارد. در حالت کلی به دلیل سهم بالاتر کارایی و راندمان فعالیتهای اقتصادی در کشورهای صنعتی نسبت به کشورهای در حال توسعه، تعطیلی مشاغل در این کشورها زیان اقتصادی بزرگی به همراه دارد. بنابراین از این نقطه نظر کشورهای صنعتی بیشتر متحمل زیان شده اند. اما یک رویکرد دیگر هم وجود دارد. بر مبنای این رویکرد اقتصادهای وابسته به صادرات و تولید یک محصول خاص بیشتر از اقتصادهای متنوع زیان دیدند. مثلا اقتصادهای وابسته به صادرات نفت به دلیل افت تقاضای نفت  و کاهش قیمت آن زیان زیادی متحمل شدند ولی اقتصادهایی که چندین کالای مختلف را به بازار عرضه می کردند، آسیب مالی کمتری را تحمل می کنند.»

 سی ان ان به سیاست تزریق به اقتصاد و کاهش نرخ بهره بانکی در اغلب کشورهای دنیا اشاره کرد و نوشت:« تمامی کشورها در تلاش هستند تا با تزریق نقدینگی مانع از  سقوط اقتصاد خود شوند و سیاست بسیار مطلوبی است ولی با توجه به بزرگی مشکل به نظر می رسد باید مبلغ تزریق به اقتصاد افزایش یابد. پیش بینی می شود دنیا نیاز به افزایش تزریق داشته باشد. مثلا اروپا باید بالغ بر ۱.۵ هزار میلیارد یورو بیش از مبلغ کنونی به اقتصاد تزریق کند و امریکا شاید نیاز به تزریق بیش از ۲ هزار میلیارد دلار دیگر داشته باشد. بدون شک پیامد  اجرای این سیاستها افزایش بدهکاری دولتها  خواهد بود ولی در شرایط فعلی بهترین گزینه است.»

سی ان ان در مورد  تاثیر سیاست کاهش نرخ بهره بانکی نوشت:« در اغلب کشورهای صنعتی نرخ بهره بانکی قبل از همه گیری کرونا در سطح پایینی قرار داشت به همین دلیل سیاست کاهش نرخ بهره در شرایط فعلی نمی تواند چندان اثر گذار باشد.»

هرچه می توانید را نجات دهید

ایولین جک، کارشناس بازارهای مالی در اروپا بر این باور است که زمان عمل فرا رسیده است. او در مصاحبه ای با یورو نیوز در مورد راهکارهایی که  دنیا برای حفظ بازارهای مالی و اقتصادی در پیش رو دارد گفت:«  زمانه دشواری است و ما هیچ تصویری در مورد آینده بازار در مقابل خود نداریم. در شرایط فعلی  باید دولتها وارد عمل شوند و هر چه می توانند را نجات دهند. شاید با توجه به منابع مالی دولتها نجات کل فعالیت های اقتصادی امکان پذیر نباشد، ولی باید در نظر داشت که باید هرچه را می توانید نجات دهید.»

 او با اشاره به این مساله که افراد هم باید به ذخایر مالی خود توجه داشته باشند و برای چندین ماه آینده منابع مالی کافی در اختیار داشته باشند گفت:« نمی توان به درستی در مورد زمان عادی شدن فعالیتهای اقتصادی صحبت کرد ولی می توان اطمینان داشت که بعد از باز شدن  اقتصاد و از بین رفتن خطر همه گیری ویروس کرونا، اقتصاد دنیا با سرعت رشد می کند و بازسازی اقتصاد هم با سرعت انجام می شود. بنابراین افرادی که منابع مازاد مالی دارند می توانند از این دوره رکود به عنوان فرصتی برای کسب سودهای کلان درآینده استفاده کنند.»

وی در مورد سرمایه گذاری در این دوره پر تنش گفت:« افرادی که منابع مالی مازاد دارند و قصد دارند این منابع را سرمایه گذاری کنند در نظر داشته باشند که بازارها از سال ۲۰۲۱ دوباره رشد خواهد کرد. پس سرمایه گذاری در وضعیت فعلی به معنای خرید در پایین ترین قیمت ممکن و کسب سود در سال ۲۰۲۱ است. پس این فرصت خوبی برای سرمایه گذاری در بازارهای مالی است.»

کد خبر: ۱۵٬۴۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha