۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
جزئیات خسارت به بخش کشاورزی یزد| قول‌های وزارت کشور برای جبران خسارت
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

جزئیات خسارت به بخش کشاورزی یزد| قول‌های وزارت کشور برای جبران خسارت

یزد- فاطمی، استاندار یزد با بیان جزئیات خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی استان به دنبال سیل، سرمازدگی و خشکسالی گفت: پیگیر جبران خسارت کشاورزان هستیم.

مهران فاطمی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: اقتصاد شهرستان ابرکوه با ۵۴ هزار نفر جمعیت، شهرستان مروست با ۳۰ هزار نفر جمعیت، شهرستان خاتم با ۴۸ هزار نفر جمعیت، شهرستان بهاباد با ۲۰ هزار نفر جمعیت، شهرستان اردکان با ۶۰ هزار نفر جمعیت و شهرستان تفت با ۴۵ هزار نفر جمعیت به بخش کشاورزی وابسته است.

وی، برآورد خسارت اولیه وارد به بخش کشاورزی استان از سرمازدگی را در مجموع ۵۱ میلیارد و ۴۶۹ میلیون ریال به ۵۳ هزار و ۸۳۰ هکتار از اراضی باغی و زراعی استان اعلام کرد.

استاندار یزد با بیان اینکه ۶۷ هزار خانوار استان یزد صرفا از بخش کشاورزی ارتزاق می کنند، وضعیت معیشتی این خانوارها را به دلیل خسارت های ناشی از خشکسالی، سیل، سرمازدگی، گرمازدگی و سایر عوامل طبیعی نامناسب دانست.

بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان خسارت خشکسالی به کشاورزی استان یزد
وی افزود: برای مثال فقط خسارت ناشی از خشکسالی در سال گذشته دو هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان برآورد شده که بخش کشاورزی را بسیار متضرر کرده و محصولات آنها را نابود کرده است.

فاطمی ادامه داد: ۵۰ درصد از سطح زیر کشت اراضی باغی خسارت دیده شهرستان ابرکوه شامل ۶ هزار و ۹۵۰ هکتار شامل محصولات باغی مانند پسته، آلوچه، زردآلو، انگور و انار دچار هشت هزار و ۱۸۹ میلیارد ریال خسارت اولیه شده است.

وی افزود: برآورد اولیه خسارت وارد شده به ۵۳ درصد از اراضی زراعی کشاورزی شهرستان ابرکوه شامل هزار و ۳۳۰ هکتار شامل محصولات گندم، جو و کلزا نیز ۳۲ میلیارد ریال است.

به گفته فاطمی، در شهرستان اردکان هم ۳۴ درصد از اراضی باغی به مساحت ۵ هزار و ۳۰۰ هکتار و شامل محصولات پسته و سیاه ریشه، دچار هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال خسارت شده است.

استاندار یزد گفت: ۲۹۵ هکتار یعنی ۱۰ درضد از اراضی باغی شهرستان اشکذر شامل پسته، انار، هلو و گردو نیز ۷۵ میلیارد ریال خسارت دیده است.

فاطمی افزود: در شهرستان بافق ۷۰ درصد از اراضی باغی به مساحت ۲۸۰ هکتار و ۱۵ درصد از اراضی زراعی به مساحت ۷۵ هکتار شامل محصولات پسته، درختان هسته دار، گندم و جو در مجموع ۳۲۸ میلیارد ریال خسارت دیده اند.

وی اظهار داشت: در شهرستان بهاباد هزار و ۷۸۰ هکتار از اراضی باغی و ۸۰ هکتار از اراضی زراعی که به ترتیب ۳۰ و ۱۰ درصد از این اراضی با محصولات بادام، زردآلو، گندم و جو را شامل می شوند، در مجموع ۵۰۲ میلیارد ریال خسارت دیده اند.

بیشترین خسارت وارد شده به بخش کشاورزی استان یزد مربوط به شهرستان تفت است
فاطمی، بیشترین سطح خسارت وارد شده به بخش کشاورزان استان را مربوط به شهرستان تفت شامل ۵۲ درصد از اراضی باغی این شهرستان به وسعت ۱۳ هزار و ۱۹۰ هکتار و خسارت ۸ هزار و ۲۱۲ میلیارد ریالی به محصولات پسته، انار بادام، گردو و زردآلو عنوان کرد.

استاندار یزد گفت: در شهرستان خاتم هم محصولات زراعی و هم باغی شامل پسته، زردآلو، بادام، گندم، جو و کلزا به مساحت ۱۰ هزار و ۹۵۰ هکتار اراضی باغی و ۴ هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی زراعی دچار خسارت ۱۴ هزار و ۶۳۱ میلیارد ریالی شده است.

وی اظهار داشت: در شهرستان مروست هم در بخش باغی ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار و در بخش زراعی ۵۰۰ هکتار در مجموع حدود ۹ هزار میلیارد ریال به محصولات پسته، زردآلو، بادام، انگور، گندم، جو و کلزا خسارت وارد شده است.

فاطمی، خسارت وارد شده در شهرستان‌های مهریز و میبد را مربوط به بخش باغی و هر کدام به ترتیب به مساحت هشت هزار و ۳۰۰ و هزار و ۲۰۰ هکتار اعلام کرد و افزود: محصولات شهرستان مهریز شامل گوجه سبز، پسته، زردآلو و بادام ۸ هزار و ۹۷۰ میلیارد ریال و محصول شهرستان میبد که قالبا پسته بوده است نیز ۳۰۰ میلیارد ریال خسارت دیده است.

استاندار یزد گفت: کشاورزان در اثر حوادث طبیعی سال گذشته محصول امسال خود را از دست داده اند و تکرار این حوادث در سال جاری محصول سال آینده آنها را نیز بر باد داده و خسارت ها چندین برابر شده است.

امسال هم وضعیت کشاورزان بد است
فاطمی بیان کرد: از سوی دیگر بسیاری از کشاورزان به امید جبران محصول دهی و بهتر شدن وضعیت بارندگی ها نسبت به دریافت تسهیلات و رسیدگی به زمین ها و باغات اقدام کرده اند که محصول بهتری برداشت کنند اما امسال هم وضعیت بد است از اینرو نتوانستند اقساط تسهیلات خود را پرداخت کنند.

وی، از پیگیری برای استمهال پرداخت تسهیلات کشاورزان استان به مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان برای کشاورزان یزدی از وزارت کشور خبر داد و اظهار امیدواری کرد: با موافقت با این درخواست اندکی از نگرانی های کشاورزان کاسته شود.

فاطمی همچنین به درخواست استان مبنی بر کمک بلاعوض برای بخش کشاورزی خسارت دیده استان از محل ماده ۱۲ بحران به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان اشاره کرد.

خسارت سیل اخیر به بخش کشاورزی
استاندار یزد خسارت سیلاب اخیر به بخش کشاورزی را شامل تلف شدن ۵۵۰ راس دام و هزار قطعه طیور، خسارت به ۸۵۰ هکتار از اراضی زراعی، خسارت به ۵ هزار و ۱۰۴ تن از محصولات زراعی، خسارت به ۳۲۰ هکتار از اراضی باغی، خسارت به هزار و ۳۷۰ تن از محصولات باغی عنوان کرد.

وی افزود: در این سیلاب همچنین ۲۵ حلقه چاه، ۳۵ رشته قنات و ۴۵۰ کیلومتر کانال، ۴۸ واحد ساختمان و تاسیسات و ادوات کشاورزی شامل ۳۲ هزار و ۱۵۰ مترمربع دچار خسارت شد.

فاطمی تاکید کرد: به عنوان نماینده مردم در دولت تمام تلاش خود را برای پیگیری مشکلات کشاورزان و جبران خسارت های وارده خواهیم داشت تا نگرانی های آنها کم شود و بخش کشاورزی استان از بین نرود.

کد خبر: ۱۵۴٬۶۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha