۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱
بحران کرونا تولید ناخالص داخلی ۱۷۰ کشور جهان را کاهش داد
صندوق بین المللی پول اعلام کرد

بحران کرونا تولید ناخالص داخلی ۱۷۰ کشور جهان را کاهش داد

رییس صندوق بین المللی پول اعلام کرد که اقتصاد حدود ۱۷۰ کشور در سال جاری به دلیل تاثیر کرونا دچار آسیبی جدی شده و تولید ناخالص داخلی آنها را کاهش می دهد.

به گزارش خبرنگار بازار به نقل از آناتولی، کریستینا جورجیوا رییس صندوق بین المللی پول گفت : «چند ماه پیش ما ۱۶۰ اقتصاد را برای پیش بینی رشد درآمد سرانه مثبت در نظر داشتیم.»

وی با اشاره به اینکه بحران جهانی که تاثیرات پی در پی بر سلامت و اقتصاد ایجاد کرده است، پیچیده و بلاتکلیف است تاکید کرد که این بیماری فراگیر دنیا را دچار بحرانی بی‌شباهت به هر بحران دیگر کرده و طولانی شدن دوره شیوع آزمونی برای توانایی دولت ها و بانک های مرکزی برای کنترل بحران است.

جورجیوا افزود: «چشم انداز پیش روی ما وحشتناک است. ما انتظار داریم که فعالیت اقتصادی جهانی در مقیاس و به گونه ای کاهش یابد که از زمان رکود بزرگ مشاهده نکرده ایم.»

همچنین گلدمن ساکس نیز چندی پیش اعلام کرد که با برآوردهای انجام شده انتظار دارد که تولید ناخالص داخلی واقعی جهان در سال ۲۰۲۰ حدود یک درصد کاهش یابد.

این بانک تولید ناخالص داخلی حقیقی را برای کشورهای توسعه یافته برای سه ماهه دوم بسیار شدید پیش بینی کرد به طوریکه این میزان را برای امریکا کاهش ۲۴ درصدی تولید ناخالص داخلی حقیقی در نظر گرفت.

رییس صندوق بین المللی پول با اشاره به اقدامات کشورها برای مقابله با این ویروس،  گفت: « اقدامات و کمکهای مالی تاکنون حدود هشت تریلیون دلار گزارش شده و بانک های مرکزی تزریق نقدینگی گسترده ای را انجام داده اندکه احتمالا کافی نخواهد بود.»

وی افزود که صندوق بین المللی پول از ظرفیت وام خود برای تامین منابع مالی حداکثر اعضای خود استفاده کرده است.

چندی پیش هم جورجیوا اعلام کرد که نرخ رشد اقتصادی جهان در سال جاری به دلیل شیوع گسترده کرونا و توقف بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی تا سه درصد کاهش می‌یابد.

این صندوق در گزارش چشم‌انداز اقتصادی سال ۲۰۲۰، بهبود جزئی را در سال آینده پیش‌بینی کردکه در بهترین حالت نرخ رشد اقتصادی جهان ۵/۸ درصد تخمین زده است.

بنابراین صندوق خواستار تخصیص بودجه بیشتر برای شبکه خدمات درمانی، حمایت مالی از کارگران و کسب و کارها، ادامه حمایت بانک های مرکزی و برنامه مشخصی برای خروج از وضعیت قرنطینه و حرکت به سوی بهبود وضعیت اقتصادی شده است.

کد خبر: ۱۵٬۴۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha