۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸
زعفران آزادشهر با بِرَند «وامنان» به بازار عرضه می شود
مدیرعامل شرکت تعاونی زعفران وامنان:

زعفران آزادشهر با بِرَند «وامنان» به بازار عرضه می شود

گرگان- عادلی، مدیرعامل شرکت تعاونی زعفران وامنان از کشت زعفران در هزارهکتار از اراضی گلستان خبر داد و گفت: تمامی این محصول توسط شرکت تعاونی از کشاورزان خرید و با بِرَند وامنان به بازارعرضه می شود.

ذبیح الله عادلی در گفت وگو با خبرنگاربازار اظهار کرد: خرید زعفران تا سال گذشته به صورت فله توسط شرکت تعاونی انجام می‌شد و هزینه آن به صورت نقد به کشاورز پرداخت می‌شد.

مدیرعامل شرکت تعاونی زعفران وامنان آزادشهر اضافه کرد: در حال حاضر تمام زعفرانی که در منطقه کشت می‌شود توسط شرکت تعاونی از کشاورزان خریداری شده و با اخذ مجوزهای لازم برای اولین بار زعفران با بِرَند وامنان در سال جاری به بازار داخلی عرضه خواهد شد.

وی خام فروشی، عدم برندسازی، هزینه زیاد بخش تولید، نبود صنایع تبدیلی برای فرآوری، خشکسالی و فقدان زنجیره ارزش زعفران را از جمله مشکلات زعفران کاران گلستانی عنوان کرد.

عادلی بیان کرد: خرده مالک بودن اراضی در این منطقه باعث شده تا کشاورزان از کشت محصولاتی نظیر گندم و سیب زمینی که برای کشاورز به جهت آبیاری و شخم زدن زمین مقرون به صرفه نیست به کشت زعفران روی بیاورند.

وی درخصوص نحوه کشت زعفران، گفت: هنگامیکه بذر زعفران در سال اول در زمین کاشته می‌شود تا هشت سال آینده نیازی به کاشت مجدد بذر نیست.

مدیرعامل شرکت تعاونی زعفران وامنان آزادشهر اضافه کرد: زعفران سه استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی به هفت نوبت آبیاری نیاز دارد درحالیکه در منطقه وامنان اقلیم مناسب و بارش منظم نزولات آسمانی در فصل کشت این محصول فقط یک نوبت در زمان برداشت گل، آبیاری می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت تعاونی زعفران وامنان، اگربرای هرهکتار ۳۰۰ کیلو گرم بذر نیاز باشد این هزینه یکبار انجام می‌شود و تا هشت سال آینده هم نیازی به خرید بذر نیست، حتی بعد از آن نیز می‌توان از مزرعه زعفران، بالغ بر پنج تن بذر بدست آورد تا از این طریق به اقتصاد کشاورز کمک بیشتری شود.

کد خبر: ۱۵۴٬۵۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha