۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴
صنایع مادر آذربایجان شرقی در بلاتکلیفی خصوصی یا دولتی بودن هستند
نخبه اقتصادی آذربایجان شرقی در گفتگو با بازار:

صنایع مادر آذربایجان شرقی در بلاتکلیفی خصوصی یا دولتی بودن هستند

تبریز- یک نخبه اقتصادی در آذربایجان شرقی گفت: صنایع مادر استان از ماشین سازی گرفته تا کمباین سازی و ایدم و بلبرینگ سازی و … همه در بلاتکلیفی خصوصی یا دولتی بودن و سو مدیریت هستند.

علی نوید در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: علی رغم انتقادی که در خصوص هماهنگ نبودن تیم اقتصادی دولت و نداشتن فرماندهی واحد اقتصادی و حتی در نقدهای بدبینانه تر نبودن ایده مرکزی اقتصادی برای بهبود اوضاع، که البته باید به آن توجه نمود، بنده به عنوان فعال اقتصادی عملکرد اقتصادی دولت در این مدت کوتاه را قابل دفاع می دانم.

وی از مثبت شدن تراز تجاری غیرنفتی پس از ۵ سال و رشد اقتصادی ۵.۳ دهم درصدی در سال ۱۴۰۰ پس از هشت سال متوسط رشد اقتصادی صفر خبر داد.

این فعال اقتصادی با اشاره به عدم دخالت مثبت یا منفی دولت در دستکاری نرخ ارز و عدم استقراض از بانک مرکزی و ایجاد انضباط مالی در دولت، اظهار داشت: شجاعت در اصلاح ارز ترجیحی همه طلیعه ثبات اقتصادی و افزایش قدرت خرید مردم را در سال‌های آینده نمایان می‌کند.

نوید سپس گفت: تورم ثانویه حاصل از اصلاح ارز ترجیحی روی بخش زیادی از کالاها که واقعاً هم وجود دارد نه تنها نیازمند نظارت جدی است بلکه نیاز به حرکت اصلاحی عاجل دارد.

وی افزود: استان آذربایجان شرقی در حدود ۴.۸۹ درصد جمعیت کشور را داراست اما ۳.۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی را ایجاد می‌کند و بهره وری کلی در استان ۶۰ درصد متوسط کشور است.

نخبه اقتصادی آذربایجان شرقی ادامه داد: از دلایل مهم این دو پارامتر ناامیدکننده عقب‌ماندگی سرمایه گذاری در طی سالیان متمادی گذشته در استان به ویژه در حوزه زیر ساخت‌ها و نوسازی صنایع است. در زیرساخت‌ها نیز حدود ۱۸۰۰ مگاوات تولید برق در استان است که برای جهش تولید همین میزان برق کم داریم.

وی گفت: حتی به همین میزانی که تولید می‌کنیم هم امکان مصرف به دلیل محدودیت پست مصرف وجود ندارد.

نوید ادامه داد: صنایع مادر استان از ماشین سازی گرفته تا کمباین سازی و ایدم و بلبرینگ سازی و … همه در بلاتکلیفی خصوصی یا دولتی بودن و سو مدیریت دچار مشکل هستند و به جای ایفای نقش پیش برندگی برای سایر صنایع کوچک و تابعه، خود باری بر دوش اقتصاد استان هستند.

فعال اقتصادی افزود: تعداد قابل توجهی از تولید صنعتی استان در صنایع خارج از شهرک‌های صنعتی بدون هیچ متولی برای حمایت و پشتیبانی زیرساختی اتفاق می‌افتد. از این صنایع می‌توان به صنایع لوازم خانگی میان رده در کجوار در اطراف تبریز اشاره کرد که تولید ناخالص سالانه آن بیش از ۲۰۰ میلیون دلار است اما هیچ گونه حمایت دولتی از آن به عمل نمی‌آید و لذا باید فکری به حال این صنایع کرد که در همه شهرهای بزرگ در حاشیه هستند.

کد خبر: ۱۵۴٬۵۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha