۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶
قیمت گندم و برنج برای چهارمین ماه متوالی رشد کرد
سازمان ملل گزارش داد؛

قیمت گندم و برنج برای چهارمین ماه متوالی رشد کرد

قیمت گندم و برنج در ماه های اخیر با افزایش همراه بود و بررسی شاخص های قیمت غلات و محصولات کشاورزی هم حکایت از افزایش سریع قیمت در این بازار دارد.

بازار؛گروه بین الملل: با شروع درگیری های روسیه و اوکراین روند افزایش قیمت گندم در بازار جهانی شروع شد ولی وقتی کشورهای تولید کننده این محصول کشاورزی محدودیتهای صادراتی تازه ای را در این حوزه وضع کردند، اوضاع در بازار بدتر شد.

طبق گزارش ارایه شده توسط سازمان ملل متحد، در ماه می سال ۲۰۲۲ قیمت گندم در بازار جهانی برای چهارمین ماه متوالی ۵.۶ درصد رشد کرد. متوسط قیمت گندم در ماه می سال جاری ۵۶.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن بیشتر بود اگرچه هنوز ۱۱ درصد پایین تر از قیمتی است که در مارس سال ۲۰۰۸ در بازار ثبت شده است.

سازمان ملل در گزارش اخیر خود نوشت: «بالاترین نرخ رشد قیمت گندم زمانی ثبت شد که هند صادرات این محصول ارزشمند کشاورزی را متوقف کرد. این سیاست به دنبال بالاگرفتن درگیری های روسیه و اوکراین و نگرانی هند از ناتوانی در تامین غذای مردم اجرا شد ولی زمینه را برای اوج گیری قیمت در این بازار فراهم کرد.»

در ماه می امسال قیمت برنج هم برای پنجمین ماه متوالی رشد کرد. متوسط رشد قیمت برنج در پنجمین ماه سال ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل برابر با ۲.۶ درصد بود و بررسی سیر تغییرات قیمت در این بازار طی یک سال اخیر نشان می دهد که قیمت این محصول ارزشمند غذایی ظرف یک سال بالغ بر ۴۲ درصد رشد کرده است.

گندم و برنج از اصلی ترین و مهمترین محصولات کشاورزی و غذایی در دنیا هستند و سهم زیادی از نیاز غذایی مردم دنیا را تامین می کنند. افزایش قیمت این محصولات کشاورزی علاوه بر تاثیر منفی اقتصادی و اجتماعی می تواند سلامت مردم را نیز تحت تاثیر قرار بدهد و جهان را با چالشهای تازه ای روبرو کند.

سازمان خوار و بار و کشاورزی جهانی در گزارش دیگری به تشریح روند تغییرات شاخص قیمت غذا و محصولات کشاورزی جهانی پرداخت و نوشت: «این شاخص در ماه می سال ۲۰۲۲ برابر با ۱۵۷.۴ واحد بود که کاهش بسیار کمی نسبت به ماه قبل داشت ولی بررسی روند تغییرات قیمت این شاخص در یک سال اخیر نشان می دهد نسبت به سال قبل قیمت محصولات کشاورزی و مواد غذایی افزایش زیادی پیدا کرده است. شاخص قیمت غذا و محصولات کشاورزی در ماه می سال ۲۰۲۲ میلادی ۲۲.۸ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بود و مساله نگران کننده این است که نمی توان انتظار توقف در این روند را داشت.»

این سازمان شاخص قیمت غلات را برابر با ۱۷۳.۴ واحد اعلام کرد و نوشت: «شاخص قیمت غلات در ماه می امسال نسبت به ماه قبل از آن ۳.۷ واحد رشد کرده است که دلیل آن افزایش ۲.۲ درصدی قیمت غلات در بازار است. بررسی روند تغییرات قیمت غلات در بازار جهانی طی یک سال اخیر نشان می دهد در می سال ۲۰۲۲ قیمت غلات ۲۹.۷ درصد بالاتر از ماه می سال ۲۰۲۱ بود.»

بررسی ها نشان می دهد در اغلب کشورهای دنیا توان تولید غلات در سال گذشته کمتر از قبل بود که دلیل آن را می توان در محدودیتهای کرونایی و کمبود نیروی کار بخش کشاورزی دانست ولی انتظار می رود در سال جاری تولیدی حجم تولید در مزارع دنیا بیشتر شود.

البته رشد تولید در مزارع امریکا و برزیل و آرژانتین نمی تواند جایگزین غلات خارج شده از بازار به دلیل درگیری های روسیه و اوکراین شود ولی می تواند از فشار افزایش قیمت در ماه های آتی اندکی بکاهد.

کد خبر: ۱۵۴٬۴۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha