۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
استمرار رونق مبل «عطاآباد» در گرو تامین برق | آینده روستای بدون بیکار گلستان در خطر است
بازار گزارش می دهد؛

استمرار رونق مبل «عطاآباد» در گرو تامین برق | آینده روستای بدون بیکار گلستان در خطر است

آق قلا- قطعی و نوسانات مکرر برق در ماه های گرم سال، چالش جدی صنعت مبل سازی عطاآباد بوده لذا لازم است تا با استقرار ناحیه صنعتی در این منطقه و ایجاد زیرساخت های لازم، مشکل فعالان این بخش را برطرف کرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: حدود دو دهه قبل تعدادی از جوانان روستای «عطاآباد» آق قلا، برای یافتن شغل و کسب درآمد و تامین معیشت راهی تهران شده و در کارگاه های مبل سازی یافت آباد تهران مشغول حرفه آموزی شدند.بعد از چند سال این جوانان تصمیم گرفتند کارگاه های مبل خود را در زادگاهشان ایجاد کنند و نیروی کار ارزان قیمت، دسترسی به محصولات چوبی باکیفیت و از همه مهم تر فضاهای لازم برای برپایی کارگاه مبل و ... سبب شد پس از چند سال شاهد رشد و پویایی در این روستا باشیم و هم اکنون عطاآباد به یکی از کانون های ساخت مبل در منطقه و کشور بدل شده است.

این روستا با تعداد بالای کارگاه های مبل سازی و صنایع وابسته به عنوان روستای بدون بیکار گلستان شناخته شده و الگویی برای دیگر روستاها است، به گونه‌ای که از روستاهای اطراف به عطاآباد مراجعه و در آن جا مشغول به کار هستند هرچند طی سال های اخیر شاهد پویایی اقتصاد روستای عطاآباد و اشتغال حدود سه هزار نفر در آنجا هستیم اما برخی چالش‌ها و دغدغه‌ها فرآروی این صنعت، آینده فعالان مبل را تهدید می کند.

در کنار افزایش دستمزدها، رشد قیمت مواد اولیه و هزینه اجاره، در چند سال اخیر، قطعی برق هم در ماه های گرم سال به یکی از مشکلات اصلی و عمده مبل سازان روستای عطاآباد تبدیل شده است. قطعی های متوالی و چندین ساعتی برق علاوه بر از کار انداختن تجهیزات کارگاه های مبل سازی، خدمات رسانی به مشتریان را هم دچار مشکل می کند به گفته تولیدکنندگان عطاآباد، قطعی مکرر برق علاوه بر آسیب رساندن به تجهیزات و وسایل، باعث ایجاد حریق و آتش سوزی در کارگاه مبل سازی هم شده است یقیناً با طراحی ساز و کارهای عملی و منطقی می توان با تامین برق کافی و افزایش ترانس و غیره، زمینه فعالیت کارگاه‌های عطاآباد را فراهم کرد.

کاهش تولید در تابستان
مدیر گالری مبل یونیک عطاآباد در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: حدود ۳۰۰ واحد تولیدی مبل در عطاآباد فعال است که کارگران بومی منطقه، کفاف این حجم بالای مرکز تولیدی در منطقه را نمی دهد و تامین نیروی کار ماهر به یکی از دغدغه های مهم فعالان این صنعت تبدیل شده است همچنین از دیگر معضلات صنعت مبل در عطاباد مقوله قطعی گسترده برق در منطقه در شروع فصل گرما است که اشتغال حدود سه الی چهار هزار نفر از جوانان و دیگر روستاهای مجاور را تحت تأثیر قرار می دهد.

در کنار افزایش دستمزدها، رشد قیمت مواد اولیه و هزینه اجاره، در چند سال اخیر، قطعی برق هم در ماه های گرم سال به یکی از مشکلات اصلی و عمده مبل سازان روستای عطاآباد تبدیل شده است

عبدالحکیم پقه با بیان اینکه قطع چندباره و طولانی‌ مدت برق میزان تولید در کارگاه های مبل سازی را کاهش می دهد و پیامدهای ناشی از نوسان برق زیان مالی چشمگیری به فعالان صنعت مبل وارد می کند، ابراز داشت: با توجه به اینکه چند هزار نفر از مردم منطقه در حوزه صنعت مبل مشغول کسب روزی و درآمد هستند انتظار داریم تا مدیران ارشد استان برای قطعی برق در عطاآباد فکری عاجل داشته باشند.

وی افزود: قیمت مواد اولیه مانند پارچه چوب و دیگر ابزار یراق مورد نیاز در صنعت مبل به صورت هفتگی در حال افزایش است که این بی ثباتی در قیمت مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان و در نهایت مصرف کننده ایجاد کرده است.

استمرار رونق مبل «عطاآباد» در گرو تامین برق | آینده روستای بدون بیکار گلستان در خطر است

خسارت نوسان برق به تجهیزات کارگاه ها
یکی دیگر از مدیرام گالری و کارگاه تولیدی مبل عطاآباد در خصوص مشکلات تولیدکنندگان مبل به خبرنگار بازار گفت: قطع برق در عطاآباد بسیاری از فعالیت های کارگاهی و حتی تراکنش های مالی با دستگاه های کارتخوان را دچار وقفه می کند هر چند با هزینه شخصی حدود ۳۰ میلیون تومانی ترانس برق تهیه کرده‌ایم اما مشکلات ناشی از نوسانات برق همچنان وجود دارد.

قربان محمد پقه با بیان اینکه اشتغال حدود دو تا سه هزار نفر از مردم روستا به برق وابسته است لذا انتظار است مسئولان برای این معضل اساسی چاره‌اندیشی جدی داشته باشند، تاکید کرد: از ابتدای سال تاکنون شاهد چند مرحله افزایش قیمت مواد اولیه بوده ایم که دلایل آن برای بسیاری از فعالان صنعت مبل نامشخص است.

وی با بیان اینکه قیمت دلار ثابت مانده است چرا باید مواد اولیه صنعت مبل افزایش یابد؛ پیگیری ما در این خصوص به هیچ سرانجامی نرسیده است، افزود: از استان های بسیاری برای خرید مبل به روستای عطاآباد می آیند و انتظار دارند که قیمت مصنوعات مبل ثابت باشد اما رشد فزاینده قیمت مواد اولیه سبب شده است تا قیمت مبل هم افزایش یابد.

ایجاد ناحیه صنعتی مبل در عطاآباد
بدون شک حمایت و توسعه و تکمیل زنجیره مبل در روستای نیازمند زیرساخت لازم از جمله فضاهای مناسب است، موضوعی که علاوه بر حفظ اشتغال ایجاد شده سبب اشتغالزایی بیشتر و افزایش درآمد مردم منطقه می شود مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گلستان در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: ناحیه صنعتی تخصصی مبلمان عطاآباد پس از تصویب در کمیسیون امور زیربنایی استان در ۱۴ هکتار احداث می شود که در حال حاضر زمین آن خریداری شده است.

رضا شهمرادی افزود: اکنون در حال طراحی و تامین زیرساخت اولیه این ناحیه صنعتی از جمله خط انتقال برق هستیم تا در کمترین زمان برای واگذاری به سرمایه گذاران آماده شودتلاش می کنیم تا بتوانیم این واحدهای تولیدی را تا پایان سال آماده بهره برداری کرده تا به صورت نقد و اقساط به متقاضیان واگذار کنیم..

ناحیه صنعتی تخصصی مبلمان عطاآباد پس از تصویب در کمیسیون امور زیربنایی استان در ۱۴ هکتار احداث می شود

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود این ناحیه صنعتی بتواند حدود دو هزار و ۵۰۰ شغل برای مردم استان ایجاد کند، افزود: راه اندازی ناحیه صنعتی تخصصی مبلمان عطاآباد آق قلا به همراه ایجاد دو ناحیه صنعتی جدید در خراسان رضوی و آذربایجان غربی به تصویب شرکت شهرک های صنعتی استان ها رسیده است روستای عطاآباد آق قلا به دلیل فعالیت ۱۵۰ کارگاه و حدود ۴۰۰ فروشگاه مبل به عنوان یکی از پایتخت های مبل ایران مشهور است.

انشعاب برق عطاآباد صنعتی نیست
سرپرست شرکت توزیع نیروی برق گلستان هم در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: سال گذشته برای بررسی مشکلات برق کارگاه های تولیدی مبل روستای عطاآباد جلسه‌ای با حضور مدیرکل بازرسی، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان و سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان برگزار شد لیکن به دلیل اینکه کارگاه ها و نمایشگاه های مبل مردم عطاآباد در منازل آن ها قرار دارد و انشعاب برق آنها هم خانگی بوده و صنعتی نیست، مشکلاتی برای آنها ایجاد شده است.

سید احمد موسوی با بیان اینکه در این جلسه مقرر شد که شرکت شهرک های صنعتی و سازمان صمت گلستان نسبت به تأمین زمین برای سوق دادن تمامِ کارگاه های مبل عطاآباد اقدام کرده و برق منطقه‌ای مازندران و گلستان و شرکت توزیع برق گلستان هم خط جدید جداگانه برق برای آن شهرک در نظر بگیرند، توضیح داد: شرکت توزیع برق گلستان از خط موجود، فعلاً یک مگاوات برق را تامین خواهد کرد و چنانچه اگر بیش از این نیاز به برق بود شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان نسبت به برق بیشتر از مقدار یاد شده اقدامات لازم را انجام خواهند داد البته باید تاکید کرد که در سال گذشته دو ترانس برای تقویت برق این روستا نصب شد.

هرچند براساس مصوبه شرکت شهرک های صنعتی کشور، مجوز احداث شهرک مبل با زیرساخت های لازم و تامین برق مناسب در دستور کار است اما ضرورت دارد تا زمان اجرایی شدن این مصوبه برای نوسان و افت ولتاژ برق فکر عاجل شود زیرا در شرایط اقتصادی فعلی تعطیلی هر یک از این واحدها خسارات پرشماری را به بخش اقتصاد و اشتغال این روستا وارد می کند.

کد خبر: ۱۵۴٬۴۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha