۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۵
کاهش چشمگیر تولید غلات در اوکراین

کاهش چشمگیر تولید غلات در اوکراین

بر اساس اعلام انجمن غلات اوکراین، پیش بینی می شود میزان برداشت گندم، ذرت و گل آفتابگردان در این کشور، به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند.

به گزارش بازار، پیش بینی ها از کاهش شدید میزان برداشت غلات در روسیه و اوکراین حکایت دارد. این گزارش می افزاید حمله روسیه به اوکراین، نگرانی‌هایی در خصوص شکل گیری بحران غذایی در جهان پدید آورده است. حال یکی دیگر از پیامدهای جنگ اوکراین، کاهش چشمگیر میزان برداشت غلات در روسیه و اوکراین در این فصل است. اوکراین یکی از تولیدکنندگان اصلی انواع غلات، از جمله گندم است و محصولات کشاورزی این کشور برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه، اهمیت بسیاری دارد.

«انجمن غلات اوکراین» پیش بینی خود درباره میزان برداشت محصولات کشاورزی را اعلام کرده است و انتظار می‌رود امسال میزان برداشت گندم در اوکراین به ۱۹ میلیون تن برسد که به طرز چشمگیری کمتر از میزان برداشت در سال گذشته است. در سال گذشته میلادی، کی یِف ۳۳ میلیون تن گندم برداشت کرده است و بر اثر جنگ، میزان تولید گندم احتمالاً ۴۰ درصد کاهش خواهد داشت. میزان برداشت ذرت هم، که دومین محصول مهم صادراتی اوکراین است، به شدت تحت تاثیر جنگ قرار خواهد گرفت. تولید ذرت در فصل جدید، که انتظار می‌رود به ۲۶ میلیون تن برسد، شاهد ۳۰ درصد کاهش نسبت به میزان تولیدی ۳۷/۶ میلیون تن در سال گذشته خواهد بود. در عین حال، ممکن است میزان صادرات ذرت به ۱۵ میلیون تن برسد. انتظار می‌رود میزان تولید گل آفتابگردان هم به ۹ میلیون تن برسد. میزان تولید سال گذشته این محصول ۱۶/۹ میلیون تن بوده است و در نتیجه تولید این محصول حدود ۴۵ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. با وجود این که جنگ همچنان در اوکراین در جریان است، انجمن غلات اوکراین اعلام کرده است این کشور احتمالاً نیمی از غلات تولید شده در فصل قبل را صادر خواهد کرد.

در مجموع، انتظار می‌رود صادرات غلات و دانه‌های روغنی به ۳۰ میلیون تن برسد. کی یِف یکی از تولیدکنندگان اصلی غلات جهان است. حمله روسیه به تولید غلات آسیب فراوانی وارد کرده است و باعث اختلال در صادرات غلات از اوکراین به نقاط دیگر جهان شده است. قیمت غلات و نفت به دلیل عرضه کم از ماه فوریه روند افزایشی پیدا کرده است. این بحران، نگرانی هایی درباره بروز گرسنگی و بحران غذایی در سراسر جهان بوجود آورده است، به ویژه در کشورهای آفریقایی، زیرا بیش از نیمی از گندم مورد نیاز این کشور از طریق روسیه یا اوکراین تامین می شود.» اوکراین باید ۲۰ میلیون تن غلات را طی سه ماه آینده صادر کند، در غیر این صورت، آنها فاسد خواهند شد. پس از برداشت ماه اوت هم جایی برای نگهداری این غلات وجود نخواهد داشت، اما وارد کردن این غلات به بازار جهانی هم چالش برانگیز است.

کد خبر: ۱۵۴٬۲۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha