۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۵
شاخص تسهیلات نسبت به سپرده‌های بانکی عادلانه نیست
نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:

شاخص تسهیلات نسبت به سپرده‌های بانکی عادلانه نیست

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بانک‌ها سپرده‌های مردمی را در همان استان، سرمایه گذاری و تسهیلات پرداخت کنند.

به گزارش بازار، محمد خدابخشی رئیس فراکسیون توسعه متوازن مجلس در برنامه در مسیر توسعه در رادیو فرهنگ افزود: در توسعه متوازن به دنبال نگاه عادلانه برای توزیع تسهیلات بانکی در همه استان‌ها هستیم. این درست نیست که برخی بانک‌ها در مناطق محروم اقدام به جمع آوری سپرده مردم کرده و به جای سرمایه گذاری در همان استان محروم، در استان دیگر سرمایه گذاری کرده و تسهیلات پخش کنند.

محمد خدابخشی در موضوع سپرده‌های بانکی و توسعه متوازن استان‌ها گفت: در فرآیند برنامه‌های توسعه سه مرحله‌ی هدف گذاری کلان، تعادل بین بخش‌های مختلف و اجرای طرح‌هایی که توجیه فنی و اقتصادی دارند طی می‌شود تا فرآیند توسعه به طورکامل محقق شود.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح‌هایی که در مناطق مختلف کشور اجرا می‌شود باید بر اساس آمایش سرزمینی باشد افزود: اعتبار این پروژه‌ها را دولت یا بخش خصوصی تامین می‌کنند که در صورت اجرا بخش خصوصی نیازمند تسهیلات است.

خدابخشی تاکید کرد: در توسعه متوازن به دنبال نگاه عادلانه برای توزیع تسهیلات بانکی در همه استان‌ها هستیم. این درست نیست که برخی بانک‌ها در مناطق محروم اقدام به جمع آوری سپرده مردم کرده و به جای سرمایه گذاری در همان استان محروم، در استان دیگری سرمایه گذاری کرده و تسهیلات پخش کنند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: بر اساس آمار، در بانک‌های خصوصی نسبت تسهیلات پرداخت شده به سپرده جمع آوری شده ۶۳ درصد است که در استاندارد جهانی این عدد ۷۰ تا ۸۰ درصد است. این نشان دهنده آن است که بانک‌های خصوصی به جای پرداخت تسهیلات اقدام به سرمایه گذاری برای خود می‌کنند.

رئیس فراکسیون توسعه متوازن مجلس افزود: وضع تسهیلات پرداختی در بانک‌های دولتی بهتر از بخش خصوصی است. براساس آمار در بانک‌های دولتی نسبت تسهیلات پرداخت شده به سپرده جمع آوری شده ۷۹ درصد است و در بانک‌های تخصصی دولتی همین نسبت ۱۲۶ درصد است که از این مقدار، بخش قابل توجه آن اعتبارات دولتی بوده که بانک‌ها مکلف به پرداخت آن شده اند.

خدابخشی افزود: موافق سرمایه گذاری بانک‌ها هستیم، اما سرمایه گذاری بایستی در مناطق مختلف کشور و به صورت عادلانه باشد و بانک‌ها در نقطه‌ای که سپرده‌های مردمی را جمع کرده اند اقدام به پرداخت تسهیلات و سرمایه گذاری کنند.

کد خبر: ۱۵۴٬۲۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha